Perniön Rullakebabtehdas Oy:n perustaja Rizah Veseli. Kuva: Satu Mali.
14.12.2023 klo 19:40

Rizah Veseli on Vuoden maahan muuttanut yrittäjä

Perniön Rullakebabtehdas Oy:n perustaja Rizah Veseli on valittu Vuoden maahan muuttanut yrittäjä -kilpailun voittajaksi.

Rizah Veselin sinnikkyys ja yrityksen kyky uusiutua vakuuttivat Suomen Yrittäjien ja työeläkeyhtiö Elon järjestämän Vuoden maahan muuttanut yrittäjä -kilpailun palkintoraadin. Kilpailun tavoitteena on tuoda esille maahan muuttaneita yrittäjiä sekä heidän merkitystään elinkeinoelämälle ja suomalaiselle yhteiskunnalle. Voittaja julkistettiin torstaina Business Unplugged -tapahtumassa Helsingissä.

Rizah Veseli. Kuva: Satu Mali.

Rizah Veseli muutti perheensä kanssa Kosovosta Suomeen turvapaikanhakijoina 1990-luvun alussa. Hän aloitti ravintoloitsijana Perniössä vuonna 1996, ja vuonna 2006 vuorossa oli Perniön Rullakebabtehtaan perustaminen. Tehdas valmistaa helposti ja nopeasti syötäviä einestuotteita, joita löytyy suurten kaupparyhmien hyllyistä. Tuotteet valmistetaan taikinaa myöten käsityönä laadukkaista kotimaisista raaka-aineista. Käsityön lisäksi erityistä on resepti, joka on pystynyt saman 28 vuoden ajan.

– Olen syntynyt yrittäjäksi. Yrityksemme salaisuus on kovan työn ja rehellisyyden lisäksi korkea laatu sekä palvelun taso. Saan voimaa ja motivaatiota positiivisesta palautteesta. Yrityksemme missio on tehostaa tehdasta sekä parantaa työntekijöiden tuloja ja työelämää, sanoo Veseli.

Yrityksessä korostuu monimuotoisuus, sillä viime vuonna 1,5 miljoonan liikevaihdon tehnyt yritys työllistää tällä hetkellä 15 henkilöä viidestä eri kulttuurista.

Suomen Yrittäjät järjesti Vuoden maahan muuttanut yrittäjä -kilpailun viidettä kertaa yhdessä työeläkeyhtiö Elon kanssa. Elo palkitsee voittajan yhteensä 5 000 euron summalla. Kisaan ilmoitettiin yhteensä 25 eri ehdokasta eri puolelta Suomea.

Palkintoraatiin kuuluivat Suomen Yrittäjien maahan muuttaneiden yrittäjien verkoston puheenjohtaja Pamela Spokes, kilpailun vuoden 2022 voittaja Anton Goutsoul, työeläkeyhtiö Elon markkinointijohtaja Marianna Ahola ja Suomen Yrittäjien hallituksen varapuheenjohtaja Jenni Parpala.

Kahdelle kunniamaininnat

Tänä vuonna jaettiin kilpailussa myös kunniamaininta kahdessa kategoriassa.

One to watch -kunniamaininnan sai Bambi Dang. Vietnamista lähtöisin oleva Bambi Dang on sarjayrittäjä sekä Finest Future Oy:n toimitusjohtaja.

Family entrepreneurial spirit -kunniamaininnan sai puolestaan Myrskylän Savu. Virosta Suomeen saapunut Lilia Leps perusti vuonna 2011 kalansavustamon, joka on menestyksekkäästi mahdollistanut savustusperinteen jatkumisen Myrskylässä. Kunniamaininta on tunnustus perheen pitkäjänteisyydestä ja sitoutumisesta.

Katso video voittajista tästä. Videon ja still-kuvien kuvaaja Satu Mali.

Lisätiedot:
Suomen Yrittäjien asiantuntija Sonja Antosalo 050 303 7846, sonja.antosalo@yrittajat.fi
Vuoden maahan muuttanut yrittäjä Rizah Veseli 045 844 3080

Muita kiinnostavia aiheita