8.9.2016 klo 13:49

Valinnanvapaus sote-uudistuksen tärkein elementti

​Sote-uudistuksessa on tärkeintä, että asiakkaan valinnanvapaus toteutuu koko maassa. Se onnistuu vain, jos myös pienille yrityksille taataa mahdollisuus tarjota palveluitaan. Näin linjaa Suomen Yrittäjät.

– Koko sote-uudistuksessa tärkeintä on, että tuleva valinnanvapauslainsäädäntö varmistaa asiakkaan valinnanvapauden toteutumisen kaikkialla Suomessa, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoi puhuessaan Haminan Yrittäjien seminaarissa.

Kujala korostaa, että maan hallituksen tulee pitää kiinni 29.6.2016 tekemistään linjauksista. Niiden mukaan varmistetaan, että perustason palveluissa asiakkailla on yhdenvertainen mahdollisuus valita julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottaja sekä erikokoisilla yrityksillä – myös pienillä ja keskisuurilla – on mahdollisuus tarjota sote-palveluita.

– Valinnanvapaus tulee toteuttaa kaksivaiheisena siten, että ensivalinnan tehdessään asiakas valitsee samalla vain käytetyimpien peruspalvelujen tuottajan, Kujala sanoi.

Kujalan mukaan paketissa pitäisi olla palveluohjaus, yleislääkärin ja terveyden- ja sairaanhoitajan vastaanotto sekä sosiaalipalvelujen neuvonta.

Tämä mahdollistaa sen, että laaja kirjo erikokoisia toimijoita voi tuottaa peruskokonaisuuden.

– Muiden perustason ja valinnanvapauden piiriin otettavien erikoistason palvelujen valinnanvapaus tulee toteuttaa palvelusetelityyppisellä järjestelmällä. Näin mahdollistetaan kotimainen pk-yrittäjyys ja vahvistetaan lähipalveluja.

Hallituksen lakiesitykset sosiaali- ja terveyspalvelu- ja maakuntauudistuksista ovat lausuntokierroksella. Valinnanvapauslainsäädännön valmistelu etenee ja lakiluonnoksen pitäisi valmistua loppuvuonna 2016.

Kaikille tuottajille samat ehdot

Suomen Yrittäjien mukaan valinnanvapauspalveluja tuottamaan pyrkiville ei tule asettaa vaatimuksia, jotka epätarkoituksenmukaisesti rajoittaisivat näiden mahdollisuuksia toimia markkinoilla.

– Lähtökohtana pitää olla, että lupa toimia palveluntuottajana riittää valinnanvapausmarkkinoilla toimimiseksi, Kujala sanoi.

Valinnanvapauden malli ja laajuus päätettävä kansallisesti

Suomen Yrittäjien mukaa valinnanvapausmalli ja valinnanvapauden laajuus eli valinnanvapauden piiriin kuuluvat palvelut tulee määritellä ja päättää kansallisesti.

– Maakunnille ei tule antaa omaa päätösvaltaa siitä, millä mallilla tai miten laajana ne toteuttavat valinnanvapauden.

Sen sijaan maakunnan vastuulla on huolehtia, että valinnanvapaus toteutuu ja että alueella on riittävästi eri palveluntuottajia. Maakunnan pitää järjestää valinnanvapauteen kuulumattomat palvelut monituottajamallilla siten, että mahdollisimman laajasti hyödynnetään yksityisen sektorin tuottamia palveluita ja palveluseteliä.

Lisätietoja:
www.yrittajat.fi/valinnanvapaus
varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, 0400 567 925, anssi.kujala@yrittajat.fi
elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama, Suomen Yrittäjät, 040 587 2445, susanna.kallama@yrittajat.fi