Johtaja Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers
9.12.2021 klo 08:00

Yrittäjät: Teollisuusliitto painostaa ja levittää väärää tietoa

Yrittäjät on hämmästynyt tavasta, jolla Teollisuusliitto lähestyy mekaanisen metsäteollisuuden toimialan yrityksiä, painostaa niitä ja antaa virheellisiä tietoja. ”Teollisuusliiton painostus ja väärän tiedon levittäminen on epäasiallista, suorastaan härskiä”, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjille on toimitettu dokumentteja, joissa Teollisuusliitto virheellisesti väittää, että yrityksillä ei ole muita mahdollisuuksia kuin tehdä työehtosopimus Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pron kanssa.

Se on myös ilmoittanut yrityksille, että se ei tule sallimaan toimialalla mitään muita sopimuksia kuin ne, joissa sopijapuolina ovat Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro.

”Yritysten ei ole pakko neuvotella ammattiliiton kanssa. Niillä on useita vaihtoehtoja työehtojen järjestämiseen mekaanisen metsäteollisuuden valtakunnallisen työehtosopimuksen päätyttyä kuluvan vuoden lopussa”, Makkula muistuttaa.

Teollisuusliitto pyrkii sanelemaan yrityksille noudatettavat työehdot mukaan lukien palkankorotukset. Se on lähettänyt yrityksille itse laatimansa työehtosopimuksen ja ilmoittaa, että siihen ei lähtökohtaisesti voida tehdä muutoksia. Yritykset ovat pitäneet Teollisuusliiton toimintaa saneluna.

Teollisuusliiton lähettämän esityksen kustannusvaikutus yrityksille on yhteensä kymmenen prosentin luokkaa kolmen vuoden aikana.

Teollisuusliitto on jopa ilmoittanut, että se ei tue edes omia jäseniään paikallisissa neuvotteluissa, jos se itse ei ole sopimuksen osapuoli.

Yritys voi määrittää asioita henkilöstökäsikirjalla

Yrittäjät muistuttaa, että työehdoista voidaan neuvotella myös ilman ammattiliittoa yritystasolla henkilöstön kanssa. Henkilöstö voi valita neuvotteluihin edustajakseen luottamusvaltuutetun.

”Yritys voi myös määritellä työehtoja koskevia asioita itsenäisesti esimerkiksi henkilöstökäsikirjan avulla. Tällöinkin on tärkeä keskustella asioista oman henkilöstönsä kanssa. Hyviä ja asiallisia yrityskohtaisia ratkaisuja on syntymässä monissa yrityksissä”, Makkula sanoo.

”Nyt ei kannata tehdä huonoja sopimuksia. Työehtojen sisältö kannattaa miettiä uudessa tilanteessa itse ja rauhassa oman henkilöstön kanssa, jotta turvataan työpaikat ja yritysten menestys”, hän lisää.

Suomen Yrittäjät korostaa, että Teollisuusliiton on kunnioitettava yritysten ja niiden työntekijöiden tahtoa, kun keskusteluja paikallisesti käydään.

Suomen Yrittäjät muistuttaa yrityksiä myös siitä, ettei niiden tarvitse periä ay-liikkeen jäsenmaksuja, jos yritys ei ole siihen sitoutunut työehtosopimuksen kautta.

Lisätietoja: Janne Makkula, johtaja, 040 581 2472janne.makkula@yrittajat.fi