26.5.2017 klo 14:16
Uutinen

Onko LinkedInistä hyötyä ja miten siitä saa eniten irti? Ammattilainen vastaa

Sosiaaliseen mediaan erikoistunut viestintäkonsultti suosittelee käyttämään LinkedIn-palvelua myös myymiseen.

LinkedIn on sosiaalisen median palvelu, jossa jaetaan etupäässä ammatillista sisältöä. Siinä missä Facebookissa jaetaan kissavideoita ja muuta viihteellistä sisältöä, LinkedInissä keskustellaan esimerkiksi markkinoinnista ja myynnistä.

Tekir Kuhinan viestintäkonsultti Ville Kormilainen käyttää palvelua aktiivisesti myös myyntiin. Hän kertoo omat vinkkinsä palvelun hyödyntämiseen.

Millaiseen käyttöön Linkedin mielestäsi soveltuu parhaiten?

– LinkedIn soveltuu todella moneen käyttöön: ammattilaisen henkilöbrändäykseen, tiedonhankintaan, verkostoitumiseen sekä nykyisin myös tehokkaasti työnhakuun. Myös myyntityössä se on ehdottoman tärkeä ja hyödyllinen työkalu.

Nykyisin LinkedIn on todella monikäyttöinen verrattuna vuosien takaiseen versioon, joka oli pikemminkin sähköinen ansioluettelo kuin sosiaalinen media.

Mitkä ovat tärkeimmät vinkit uudelle Linkedin-käyttäjälle?

– Aivan ensimmäiseksi oma profiili kuntoon. Profiiliin kuva ja ainakin tärkeimmät työtiedot. LinkedIn-profiilista voi oikeastaan tehdä niin laajan tai suppean kuin haluaa, mutta perusfaktat kannattaa ainakin olla kunnossa. LinkedInissä on monta tasoa: ilmaisversiolla pääsee pitkälle, mutta maksullisen version käyttöä kannattaa harkita, jos myyntityö LinkedInissä kiinnostaa. Koko homma perustuu verkostoitumiseen, joten kannattaa olla aktiivinen kontaktien etsimisessä. Tärkeintä ei ole haalia koko maailmaa kontakteiksi, vaan olennaista on löytää ne ihmiset, jotka tukevat omaa tekemistä parhaiten.

Millaista sisältöä palvelussa kannattaa jakaa?

– LinkedInissä voi jakaa monenlaista sisältöä, mutta palvelua pidetään leimallisesti ammatillisena, joten kissakuvat ja tyttären ylioppilasjuhlafiilistelyt kannattaa jättää muualle. Linkedinissä ei myöskään toimi oman agendan loputon huutaminen, vaan kannattaa ennemmin tarjota ratkaisuja ongelmiin, mielenkiintoisia keskustelunavauksia ja tuoreita uusia näkökulmia asioihin.

Sisällön jakamisen lisäksi kannattaa osallistua aktiivisesti keskusteluihin, varsinkin jos aiheeseen on jotain sanottavaa. Linkedinissä sisältöä on todella paljon ja aktiivinen keskustelija kyllä huomataan. Eli oman sisällön tuottaminen ei ole mitenkään välttämätöntä.

Miten käyttäjä saa parhaan näkyvyyden postauksilleen?

– Viime aikoina LinkedInissä on ollut haasteita esimerkkien linkkien jakamisessa siten, että palveluun jaetut linkit saavat todella huonosti näkyvyyttä. Tässä ilmeisesti on kysymys Linkedinin algoritmin viasta, jota ylläpito selvittää parhaillaan. Tällä hetkellä, siis ennen kuin palvelun algoritmi saadaan kuntoon, parhaiten näyttäisi toimivan yksinkertainen tekstipostaus ilman kuvaa tai linkkiä. Linkin voi sitten laittaa vaikkapa kommenttikenttään. Tietysti voi tehdä pelkän päivityksen ilman linkkiä, toisaalle linkkaaminen ei ole mikään välttämättömyys.

Kaikista paras keino näkyvyyden parantamiseen on hyvä ja kohderyhmälle tarpeellinen sisältö. Hyväkään algoritmi ei tee huonosta sisällöstä hyvää, joten jos postaus ei saa tarpeeksi näkyvyyttä, ei aina vika ole palvelussa, vaan sisällössä.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi