YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.12.2020 klo 08:32
Uutinen

Ravintolayrittäjä, oletko Pohjola Vakuutuksen asiakas? Toimi näin, jos haluat taistella korvauksista – “Tee hakemus ensi tilassa”

Pohjola Vakuutuksen ravintola-alalla toimivat yritysasiakkaat ovat heränneet vaatimaan korvauksia keskeytysvakuutuksesta. Asianajajan mukaan kanteita tulee useita joka päivä.

Uutisoimme marraskuun alussa Vakuutuslautakunnan ratkaisusta, jonka mukaan Pohjolan tulisi maksaa ravintolayrittäjille korvaukset epidemiakeskeytysvakuutuksesta. Lautakunta antoi yksimielisen ratkaisun, jonka mukaan vakuutusyhtiö Pohjolaa suositetaan maksamaan ravintoloille korvauksia osasta koronaepidemian aiheuttamista rahallisista tulonmenetyksistä.

Lautakunnan päätös oli suositusluontoinen, eikä se velvoittanut Pohjolaa juridisesti maksamaan korvauksia.

Joulukuun alussa Pohjola Vakuutus viestitti, ettei se aio noudattaa lautakunnan suositusta. Nyt joukko ravintola-alan yrittäjiä on nostamassa kanteita Pohjola Vakuutusta vastaan. He ovat saaneet kielteisen vakuutuskorvauspäätöksen epidemiakeskeytysvakuutuksesta.

Suomen Yrittäjät kehottaa Pohjolan keskeytysvakuutuksen piiriin kuuluvia yritysasiakkaita toimimaan ripeästi.

– On edelleen monia yrittäjiä, jotka eivät ole tehneet korvaushakemusta Pohjolalle. Se pitäisi nyt tehdä ensi tilassa. On tärkeää, että korvaushakemus tehdään ennen kuin hakemuksen aika menee umpeen, Suomen Yrittäjien asiantuntija Karoliina Katila opastaa.

Vakuutussopimuslain mukaan vakuutussopimukseen perustuva korvausvaatimus on esitettävä vakuutuksenantajalle vuoden kuluessa siitä, kun korvauksen hakija on saanut tietää vahingosta.

– Vakuutusyhtiön tekemä korvauspäätös on edellytys sille, että asiaa voi viedä eteenpäin halutessaan käräjäoikeuteen.

Katilan mukaan on mielenkiintoista nähdä, mikä käräjäoikeuden tuomio tulee olemaan.

– Mielestäni tässä on hyvä mahdollisuus siihen, että tuomioistuin ratkaisee asian yrittäjien hyväksi.

Hän korostaa, että Vakuutuslautakunnan ratkaisusuositus koskee vain Pohjola Vakuutusta.

Kanteita tulee lisää päivittäin

Pohjolan yritysasiakkaiden kanteiden määrä kasvaa päivä päivältä.

– Juuri laskeskelin, että pöydälläni on noin 50 yrityksen tiedot mukaan lähdöstä. Näitä tulee päivittäin 3-4 lisää, Asianajotoimisto Magnussonin asianajaja Mika Laapotti kertoo.

Suomessa on runsaat 10 000 ravitsemusalan yritystä. Vuonna 2019 Pohjola Vakuutuksen markkinaosuus yritysvakuutuksissa oli noin 33 prosenttia.

– Näin ollen voi laskea, että Pohjola olisi vakuuttanut ehkäpä 3000 alan yritystä. Epidemiavakuutus on yleensä keskeinen osa ravintoloiden vakuutuspalettia, joten uskon, että suurimmalla osalla ravintoloista se on. Tähän perustuen arvelen, että keskeytysvakuutuksia on Pohjolassa vähintään 1500 yrityksellä. Niinpä itse ihmettelen, jos kantajien määrä jää alle sataan. Tämä on yrittäjien ainoa toivo saada asiassa vakuutuskorvauksia Pohjolasta.

Korvauspäätöksen saamisen jälkeen yrityksellä on lain mukaan kolme vuotta aikaa valittaa päätöksestä käräjäoikeuteen.

– Ravintolayrittäjät eivät kuitenkaan voi odottaa niin pitkään. Mitä nopeammin asia saadaan käräjäoikeuteen, se on yrittäjien kannalta parempi. Tosin usealla yrittäjällä ei ole asiassa vielä edes korvauspäätöstä, josta valittaa. Moni on uskonut tai ollut muutoin siinä käsityksessä, ettei korvauksia tipu, eikä asiasta kannata siksi edes tehdä mitään korvaushakemusta.

Laapotti pitää tapausta erittäin poikkeuksellisena.

– Mutta poikkeuksellinen on Pohjolan vakuutusehtokin. Onko se niin epäselvä kuin väitämme, jää oikeuden harkittavaksi. Jos en itse uskoisi asiaan, en lähtisi ajamaan sitä. Mitään varmaa voittoa asiassa luonnollisesti voi luvata.

Hänen tavoitteenaan on saada ainakin osa haastehakemuksista vireille käräjäoikeuteen vielä kuluvan vuoden aikana.

Näin lautakunta perusteli ratkaisua

Vakuutuslautakunta tarttui Pohjolan vakuutusehdon sisältöön, jonka se katsoo mahdollistavan korvaukset.

– Vakuutusyhtiön mukaan ravintoloiden toiminnan keskeytymiseen keväällä johtaneiden viranomaismääräysten olisi pitänyt pohjautua tartuntatautilakiin. Hallitus teki sen sijaan päätöksensä muuttamalla majoitus- ja ravitsemusliikkeistä annettua lakia. Tämän takia vakuutusyhtiö katsoi, että keskeytysvakuutuksen korvauskriteeri ei täyty. Ravintoloiden sulkemismääräyksen osalta huhtikuun 4. päivästä toukokuun viimeiseen päivään vakuutuslautakunta asettui vakuutusyhtiön kannalle, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen johtava lakimies Harri Isokoski kertoi aikaisemmin Yrittäjämedioille.

Viime kesäkuun alusta alkaen voimaan astuneet ravintolarajoitukset perustuivat vakuutusehdoissa mainitun tartuntatautilain väliaikaiseen muutokseen. Lain muuttamisen mahdollisuutta ei huomioitu Pohjolan vakuutusehdoissa, joten vakuutusyhtiö on lautakunnan mukaan korvausvelvollinen.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi