Mansikanpoimija.

Harkitsetko vielä kesätyöntekijän palkkaamista? Näillä vinkeillä onnistut rekrytoinnissa

Kesälomat lähestyvät ja kesätyöntekijöitä tarvitaan taas. Rekrytointi on markkinointia, siksi siihen kannattaa panostaa huolella. Nappaa Helsingin kaupungin yritysluotsi Heidi Lihrin vinkit onnistuneeseen rekrytointiin.

Panosta työpaikkailmoitukseen

  1. Työpaikkailmoituksen kirjoitustyyli voi olla rento, asiallinen tai hauska. Kirjoittaessa tulisi aina miettiä kenelle kirjoittaa. Huumori on vaativa laji, mutta sillä voi herättää mielenkiinnon. Säilytä sama kirjoitustyyli läpi hakemuksen.
  2. Kerro lyhyesti yrityksestäsi, ja jos mahdollista, lisää ilmoitukseen aiheeseen sopiva kuva.
  3. Kuvaile lyhyesti työtehtävää eli kerro muutakin kuin työtehtävän nimi. Ole realistinen vaatimuksissasi!
  4. Kerro millaisesta osaamisesta on hyötyä tehtävässä, esimerkiksi somemarkkinoinnista, hygieniapassista jne. Mieti myös etukäteen missä asioissa voit vähän joustaa kesätyöntekijän kohdalla.
  5. Kerro missä työpaikka tai työpisteet sijaitsevat, millaiset työajat ovat, kuinka pitkä työsuhde on ja miten tehtävään haetaan, mihin mennessä, haastatellaanko hakijoita jo hakuaikana ja onko puhelimitse mahdollista saada lisätietoja.

Työpaikkailmoituksen jälkeen alkaa varsinainen rekrytointityö

  1. Kun haastattelet, ole läsnä. Kysele ja kuuntele, sillä monologi ei ole haastattelu. Pyri jättämään hyvä maku tapaamisesta. Kerro haastattelun päätteeksi, milloin vahvistatte valinnan.
  2. Vastaa jokaiselle hakijalle – siis jokaiselle. Kesärekrytoinneissa suositus on viimeistään viikon sisällä hakuajan päättymisestä. Moni odottaa vastausta useampaan hakemukseen, joten nopea kielteinen vastauskin on parempi, kuin epätietoisuus.
  3. Vastatessa kiitä hakijoita mielenkiinnosta kesätyöpaikkaa kohtaan. Kerro lyhyesti myös mitä osaamista painotitte valinnassa eli millaisen henkilön valitsitte tehtävään.
  4. Kaikille niille, jotka ovat käyneet haastattelussa, on hyvä soittaa ja kertoa päätös henkilökohtaisesti. Samalla on mahdollisuus antaa rakentavaa ja positiivista palautetta.

Kesätyönhakija voi olla juuri sinun yrityksesi suuri tulevaisuuden lupaus ja menestyksen luoja. Mielikuva, jonka loit kesärekrytoinnissa, säilyy vuosia niin valituilla, kuin niillä, jotka eivät päässet teille töihin. He myös kertovat kokemuksestaan kotona ja kavereilleen.

Heidi Lihr

Helsingin kaupungin yritysasiantuntija ja yritysluotsi

Vinkkien kirjoittaja Heidi Lihr on yritysasiantuntija ja Helsingin kaupungin yritysluotsi, joka työssään pyrkii edistämään yritysten elinkeinomahdollisuuksia erityisesti työllisyys- ja osaamistarpeiden palveluiden osalta.

Tutustu yritysluotsien toimintaan Helsingin kaupungin verkkosivuilta.

Kuvat AdobeStock ja Helsingin kaupunki

Muita kiinnostavia aiheita