YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Reijo ja Matti Lassila kevättalvella 2023

Kasvatusruukuista luksuslaivojen rakenteisiin – Näin yritys valjasti osaamisensa vastaamaan markkinoiden tarpeeseen

Potma on pohjoinen yritys, joka valmistaa muun muassa luksuslaivojen rakenteita. Liikeidea hioutui pikku hiljaa ja matkan varrelle ovat mahtuneet niin taimien kasvatusruukut kuin hiihtosukset.

– Kyllähän ihminen on sellainen, että kun alat jotakin asiaa miettimään, alat toimimaan sen mukaisesti. Ehkä olen aika kova ollut luottamaan itseeni. Elämä on opettanut siihen, Potman toimitusjohtaja ja yrittäjä Reijo Lassila kertoo.

Potma on kennorakenteiden ja kerroslevyjen teollinen tuottaja. Tuotteita käytetään risteilyaluksien rakenteissa, rakennus- ja hissiteollisuudessa sekä raidekaluston sisustuksissa. Kennorakenteiden esikuva löytyy luonnosta – ampiaisten kennot ovat lujarakenteisia ja kevyitä. 

Yrittäminen on yksi elämänlaatu. Aina on täytynyt tehdä itse ja vastata siitä.

Yrityksen tarina on kiehtova. Kun Potma perustettiin vuonna 1974 Säkylään, olivat tuotteet vielä kaukana risteilyaluksista. Tuolloin yritys valmisti kasvatusalustoja sokerijuurikkaitten taimille.

– Taimialustat olivat hunajakennon muotoisia paperisia ruukkuja. Se oli yrityksen bisnesajatus, koska mukana oli sokerijuurikastehdas Lännen tehtaat, Reijo kertoo.

Yritys siirtyi vuonna 1982 Säkylästä Pelloon. Siirtymiseen vaikuttivat muun muassa investointeihin saatavat kehitysaluetuet ja se, että Pellossa oli tilat osittain valmiina. Linjastoa päästiin kehittämään ja tiloja laajentamaan.

Kennorakenne ja Karhun sukset 

2000-luvun alussa Lännen tehtaat myi yrityksen Pello Plastille. Reijo ryhtyi Potman toimitusjohtajaksi ja alkoi kehittää yrityksen alkuperäistä ideaa.

Koska taimiruukut valmistettiin kennoista, kennorakenteen valmistaminen oli yrityksen ydinosaamista. Tätä osaamista ryhdyttiin hyödyntämään nyt toisella tavalla.

– Kennoissa on kevyt ja jäykkä rakenne, joita esimerkiksi hiihtosukset tarvitsevat. Aloimme siis tehdä kennoja Karhun suksien sisälle. Materiaali oli paperi, koska siitä taimiruukut oli valmistettu. 

On selvää, että joka ainoa kilo, joka saadaan pois, on ratkaiseva.

Markkinoiden tutkiminen on tärkeää, joten Reijo matkusti Itävaltaan Atomicin tehtaalle. Siellä hän huomasi, että vaikka kaikki Potman tuottamat kennot toimitettaisiin Atomicin tehtaalle, ei investointi ole kannattava.

– Oli hyvä, että tajusimme sen. Ruksit päälle.

Paperi vaihtuu alumiiniin 

Jälleen Reijo oli kentällä ”haistelemassa markkinoita”. Hän huomasi, että telakkateollisuudessa on tarvetta kevyelle ja kestävälle kennorakenteelle. Nyt paperin tilalle vaihdettiin alumiini.

– Näin, että alumiinikennon osalta on vaikea löytää sellaista asiakasta, joka voisi hyödyntää sitä yksin. Täytyi siis laittaa kennot pakettiin ja tehdä kokonaisuus. Siitä syntyi kevyt, itseään kantava kerroslevy, jonka käyttökohteet ovat painorajoitteisissa tiloissa.

– Kennorakennetta pystyy hyödyntämään laivan sisustuksessa ja rakenteissa, kuten käytävien seinärakenteissa. On selvää, että joka ainoa kilo, joka saadaan pois, on ratkaiseva.

Vuoden 2005 aikana Potma teki investoinnit, jotka mahdollistivat tuotantolinjojen kehittämisen alumiinisia kerroslevyjä varten.

– Se oli kova päätös ja merkittävä asia. Saman vuoden elokuussa linja oli jo käynnissä, ja ajettiin ensimmäiset tuotteet ulos. 

Vauhti oli kova, mutta se kannatti.

”Mahdollisuudet pitää nähdä ja ihmisten luokse mennä”

Reijo tutki vuosia markkinoita ja etsi asiakkaita ulkomailta. Verkkokauppaa yritys ei ole tehnyt koskaan. Varsinkin vientiä harkitsevalle yrittäjälle kielitaito on välttämätön. Reijon mukaan ”pakkokieliä” ole olemassakaan.

– Ei puhettakaan, että olisimme yrittäneet pärjätä vain kotimaassa. Se tarkoitti, että täytyi mennä ihmisten luokse. Ihmiset ne asiat ratkaisevat kuitenkin. 

Markkinointi ja tuotekehitys kulkevat käsi kädessä.

– Jos on tarkoitus lähteä vientimarkkinoinille, on löydyttävä ihminen, joka puhuu englantia. On myös hullua puhua ”pakkoruottista”, kun Ruotsi on kuitenkin tuossa vieressä. Ei sellaista olekaan kuin pakkokieli, hän pohtii.

– Kaikista hulluinta on, että tiedät jonkun asian, mutta et osaa sanoa sitä.

Yrityksen perusajatuksesta kannattaa pitää kiinni, tutkia markkinoita ja huolehtia, että luottamus asiakkaiden kanssa säilyy.

– On hyvä tietää, että pystyt vastaamaan kysyntään. Sen vuoksi markkinointi ja tuotekehitys kulkevat käsi kädessä. Kaikki perustuu siihen, että luottamus on kohdillaan asiakkaiden kanssa. Kaksi asiaa on oltava kunnossa: laatu ja toimitusaika, Reijo lisää.

Vastuun jakaminen on ollut helpotus 

Vuonna 2008 Reijo osti yrityksen Pello Plastilta. Hänen lapsensa Matti ja Antti Lassila ovat nykyään mukana luotsaamassa yritystä eteenpäin. Matti toimii tehdaspäällikkönä Pellossa ja Antti markkinointipäällikkönä. Taakkaa on jaettu ja toiminta entisestään ammattimaistunut.

– Kovaa työtähän tämä on ollut, ja on tässä täytynyt pärjätäkin. Kun olin yksin, kaikki tieto oli vain minun päässäni. Olin aikamoinen riski tässä yrityksessä, Reijo myöntää.

– Yrittäminen on yksi elämänlaatu. Aina on täytynyt tehdä itse ja vastata siitä. Olen helpottunut tietenkin, kun olen saanut jakaa tietoa Matille ja Antille. Näinhän se pitää olla.

Yrittämisen henki on jalkautunut jälkipolvelle.

– Paljon on tehtävää, eikä työt lopu neljältä vaan pää on koko ajan töissä. Tämä on perheyritys, joten työhön suhtautuu siltä kantilta, Matti kertoo.

Viime vuosina Potman linjastoja on kehitetty ja robotiikkaa lisätty. Markkinointiin ja tuotekehitykseen on entisestään panostettu. Yritys on merkittävä työllistäjä Pellossa, ja esimerkki pohjoisesta edelläkävijästä.

Kasvu ja kehitys

Yrityksen kasvu perustuu aina omistajien kasvuhalulle sekä hyvälle liikeidealle ja vahvalle osaamiselle. Kasvuhakuiselle yritykselle löytyy monenlaista tukea ja neuvoja.