Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Rottinkiklassikot heräsivät uuteen kukoistukseen

Anitta Herranen ei nuorena olisi osannut odottaa, että jatkaisi äidin ja isän jalanjäljissä perheyrityksessä Parolan Rottingissa. Yli 50 vuoden saatossa on koettu nousuja ja laskuja. Klassisen ja luonnollisen rottingin uusi suosio ilahduttaa yrittäjää.

Jo 6 -vuotiaana Anitta Herranen touhusi vanhempiensa rottinkipajalla Parolassa ja leikki raaka-ainekasojen päällä. Nuoruuden kesätöissä aluksi keiteltiin kahvia ja vähitellen kouliinnuttiin tuolien sidontatöihin ja muihin valmistusvaiheisiin. Valmistuttuaan yo-merkonomiksi hän suunnitteli työskentelevänsä muualla.

– Olin seurannut vanhempieni yrittäjyyttä, eikä pitkät työpäivät ja vastuu houkutelleet. En saanut heti töitä muualta, joten aloitin perheyrityksen toimistotöissä ja tässä sitä ollaan edelleen, naurahtaa Anitta Herranen.

Vaikeuksista voimaa

Aulis ja Toini Herranen tilasivat raaka-aineen Indonesiasta, missä rottinki kasvaa luonnonvaraisena liaanimaisena kasvina sademetsissä. Vuonna 1986 Indonesia kielsi myymästä raaka-aineita muualle maailmaa. Ratkaisuksi pohdittiin paikan päällä valmistettujen tuotteiden maahantuonti. Yrityksen edustaja lähti paikan päälle etsimään yhteistyökumppaneita.

– Indonesiassa on kokonaisia kyliä, jotka ovat erikoistuneet rottinkituotteiden valmistukseen. Käyn edelleen säännöllisin väliajoin tutustumassa sopimusvalmistajiin, tuotantoon ja työtapoihin. Jokainen tuote on uniikki yksilönsä ja valmistetaan edelleen käsityönä, kertoo Herranen.

Luotettavaa yhteistyökumppania oli aluksi vaikea löytää. Ensimmäinen etukäteen maksettu kuorma oli yllätys, kun satamassa odotti lähes tyhjä kontti. Takaiskujen jälkeen onnisti ja luotettava sopimusvalmistaja löytyi.

– Oman valmistuksen lopettaminen oli raskas isku isälleni ja Aulis Herranen menehtyi yhtäkkiseen sairaskohtaukseen vuonna 1987. Palasin äitini tueksi äitiyslomaltani odotettua aikaisemmin.

Rinta rottingilla nyt ja huomennakin

Rottinkinen riippukeinu ”Aulis”, on Anittan isän 1960–70-luvun vaihteessa suunnittelema klassikoksi muodostunut hittituote. Sitä on myyty jopa Luxemburgiin erääseen linnahotelliin ja Ruotsiin sekä Norjaan. Nimi muutettiin tuotekopioinnin vuoksi, koska patenttia ei kehittelyn aikaan hakemisesta huolimatta saatu. Kun vuosikymmeniä on kulunut, ei sille enää tuotesuojaa saa. Tekijänoikeusneuvostolta saadun lausunnon mukaan Parolan Rottingin Klassikko-riippukeinu on tekijänoikeuksien alainen teos. Kopioita ilmestyy edelleen verkkokauppojen valikoimiin.

– Liiketoiminta sai uuden suunnan muutama vuosi sitten, kun jälleenmyyjiä karsittiin ja suuntauduttiin suoraan kuluttajamyyntiin. Tämä päätös on tuottanut kasvua, erityisesti verkkokaupassa. Mallistoa on laajennettu omien rottinkituotteiden lisäksi sisustustuotteisiin ja kodin huonekaluihin. Asiakasuskollisuutta kasvatetaan sosiaalisessa mediassa ja tarjoamalla mahdollisimman paljon tietoa tuotteen alkuperästä, valmistuksesta sekä hoidosta.

Trendituote ja somevaikuttajien symppis

Anitta Herranen keskittyy tähän hetkeen ja tulevaisuuteen positiivisella mielellä.

– Rottinkituotteet ovat olleet maailmalla jo vuosia suuressa suosiossa. Suomessa se alkoi näkyä noin kolme-neljä vuotta sitten. Kuluttajat haluavat tietää paljon tuotteen valmistuksesta ja alkuperästä. Aidot ekologiset luonnonmateriaalit ja käsityönä eettisesti valmistetut tuotteet kiinnostavat. Panostamme uuteen nykyaikaisempaan verkkokaupparatkaisuun, joka julkaistaan kevään aikana. Oma lifestyle -myymälämme Parolassa on kokenut myös muodonmuutoksen. Olemme määritelleet panostaneet brändäykseen ja kohdennettuun markkinointiin. Kehitämme tuotteita yhdessä valmistajien kanssa.Sosiaalisessa mediassa olemme aktiivisia Facebookissa ja Instagramissa. Olemme hakeneet bloggareita ja somevaikuttajia rottinkilähettiläiksemme. Yhteistyö muiden yritysten kanssa on mahtavaa ja suosittelen sitä kaikille. Esimerkiksi Temal-keittiökeskuksen kanssa perustettu showroom ja Voglian kanssa aloitettu pop-up-yhteistyö ovat tuoneet uusia myyntikanavia perinteisen kivijalkakaupan ohelle, iloitsee Anitta Herranen.

Parolan Rottinkia ei lannistanut muovirottingin nousukausi, joka syrjäytti väliaikaisesti luonnonrottingin myynnin 2000-luvun alussa. Tällä hetkellä suurena haasteena on tuontikulujen nousu, jotka ovat nousseet nelinkertaiseksi. Sama koskettaa kaikkia tuonti- ja vientialan yrittäjiä.

– Äitini käy auttamassa muutaman kerran viikossa ja olen hänelle kiitollinen kaikesta. On kunnia-asia jatkaa vanhempieni jo vuonna 1967 perustamaa yritystä. Olen onnistunut saamaan innostuneet ja ahkerat työntekijät ympärilleni. Yrittäjä tarvitsee onnistuakseen osittain tuuria ja alan osaamista sekä uskallusta kokeilla uusia asioita yrityksen ja erehdyksen kautta. Lisäksi olen törmännyt oikeanlaisiin yhteistyökumppaneihin ja vielä yrityksen kehittämisen kannalta oikeaan aikaan. Onneksi myös oma perheeni tukee ja ymmärtää, Anitta kertoo kiitollisena.

Yrittäjyys Suomessa – verkostoitumisesta virtaa

– Yrittäjyys Suomessa on verotuksen sekä kaikenlaisen byrokratian osalta haastavaa. Monelle pk-yrittäjälle on ensimmäisen työntekijän palkkaaminen suuri riski. Tähän toivoisin helpotusta lainsäädännön osalta.

Anitta kertoo saaneensa apua yrityskiemuroihin Yrittäjien jäsenenä. On tarvittu ja saatu neuvoja esimerkiksi lainsäädännöstä, työlainsäädännöstä sekä kirjanpitoasioista.

– Paikallisjärjestössä verkostoitumisesta ja tapaamisista saa lisää virtaa. Olen myös ilmoittautunut mukaan webinaarikoulutuksiin. Suosittelen nuoria yrittäjiä hakemaan omaa mentoria, kehottaa Anitta Herranen. Uusille yrittäjille toivotan intoa ja intohimoa valitsemalleen alalle sekä sopivassa määrin lepoa. Innostunut onnistuu, huudahtaa Anitta Herranen.

Parolan Rottingin nettisivut