Etsi

Yrittäjyys

Yrittäjän Kasvot -Markku Hautala, Järvenpään Citymarket

Hautala on tunnettu ideoistaan, kuten sushitehtaasta, sesonki-ravintolasta Matti Jämsenin kanssa, tuoremehukoneesta. Onko riskinotto hallinnassa?

Kauppa kuin taideteos

Näyttää siltä, että kauppias Markku Hautala elää täysillä ja tekee tosissaan. Vasta viisikymppisenä hän nousi siivilleen ja päätti, että ei enää pelkää. Siitä on symbolina toimiston seinällä New Yorkin yllä lentävä DC-3 -lentokone. Sushitehdas nousi sekin lentoon – viikolla 27 Järvenpään Citymarket möi 57 500 sushipalaa. Liike on suurella todennäköisyydellä Euroopan suurin sushin myyjä, mahdollisesti maailman suurin.

– Minussa on taiteilijaa, vaikka en osaa laulaa, piirtää tai tehdä käsilläni. Mutta osaan tehdä kauppoja. Haluan tehdä niin hyvän kaupan, että se on kuin taidetta, Hautala toteaa Kymenlaakson aksentilla.

– Ikinä ei pysty tekemään mitään tarpeeksi kunnolla, vaan koko ajan on opittava lisää. Rakastan oppimista.  Olen onnellinen, että sain rakentaa ravintolaa Matti Jämsenin kanssa. Nyt osaan tehdä ravintolankin – Sesonki-ravintola avasi vappuna.

Järvenpään Citymarket on ’Grocerant’ eli ruokatavarakauppa jossa on ravintola. Sesongin tuotteet tulevat kauppaan, ravintola saa ne raaka-aineeksi kaupasta ja kauppa saa puolestaan ruokaosaamisen ravintolasta. ’Grocerant’ on kaupan ja ravintolan hybridi.

Kauppias kolmannessa polvessa

Markku Hautalan tie kauppiaaksi oli tähtiin kirjoitettu, sillä isoisä aloitti kauppiaana vuonna 1936 Kotkassa, isä vuonna 1972 myöskin Kotkassa ja Markku vuonna 1995 Suutarilassa Helsingissä.

– Kauppiaaksi ryhtyminen ei ollut itsestäänselvää, vaikka olin asunut kaupan lattialla koko ikäni kuusivuotiaasta. Valmistuttuani kauppaopistosta 21-vuotiaana mietin, mitä tehdä töikseen. Tilastomatematiikka ratkaisi, sillä ajattelin, että  kaupasta saamani kokemus menisi hukkaan, jos vaihtaisin alaa. Sovin isäni kanssa, että hän opettaa minut kauppiaaksi, siihen meni seitsemän vuotta, Markku Hautala kertoo.

– Aloitin kauppiaana 28 vuoden iässä Siltamäessä Jousimies-nimisessä K-kaupassa. Muutin nimeksi Kavalieeri, sillä siihen aikaan minulla oli kaksi Cavalier King Charlesin spanielia. Tammiston Isojaon perustaja Tapio Akkanen oli toiminut samassa kaupassa aiemmin.

– Kun täyttää 50 vuotta, alkaa miettiä omaa kuolevaisuutta. Olisi hyvä elää onnellinen ja merkityksellinen elämä. Onni on sitä, että on totuudellinen itselle. Tee sitä, mitä sinut on tarkoitettu tekemään, tee jotain millä on toisille ihmisille merkitystä. Saan elää K-kauppiaana Järvenpäässä ja Kesko tukee täysin mitä teen – olen onnellinen, Hautala toteaa.

– Haluan tehdä niin hyvän kaupan kuin mahdollista. Uskon, että sillä on iso merkitys ihmisille. Järvenpää haluaa olla Suomen paras paikka asua ja haluan tehdä oman osuuteni sen eteen, että se tapahtuu. Se ajaa minua eniten eteenpäin.

Mistä menestys kumpuaa

Hautala pitää alaisten osuutta menestyksestä keskeisenä.

– Olen siunattu, että saan tehdä kauppaa näiden ihmisten kanssa.  Olen kohtuuhyvä johtaja – uskoakseni osaan antaa tilaa ja olla poissa tieltä sekä kannustaa. En todennäköisesti ole lasikatto, Hautala toteaa.

– Olen lapsenomaisen utelias ja kiinnostunut kaikesta. Uteliaisuus on voimavara, ideoita vaan tulee päähän. Ja pitää katsoa mitä fiksummat tekevät. Tykkään, että asiat pitää tehdä tosissaan ja kunnolla, tai sitten ei tehdä mitään. Ymmärrän, että kaikki eivät näe asioita kuten minä. Tykkään elää maailmaa, jossa kuplia ei ole, on vain päätöksiä ja sen seurauksena tapahtuvia asioita. Ja niitäkin voi muuttaa ja tehdä eri tavalla.

Hautala on tunnettu ideoistaan, kuten sushitehtaasta, sesonki-ravintolasta Matti Jämsenin kanssa, tuoremehukoneesta. Onko riskinotto hallinnassa?

– Kun me keksitään joku idea, me tutkitaan sitä ensin paljon enemmän kuin moni uskoo. Selvitämme taustoja. Pyrimme välttämään isot virheet, jättitappiot. Meillä on varaa tehdä pikkutappioita. Uskon, että mikään ei ole koskaan täysin valmista. Uskon polun alkuihin. Kun suunnittelemme uuden konseptin tai tavan tehdä, suunnittelemme uuden polun alun. Sitten se alkaa pyörimään ja me opitaan koko ajan ja kehitetään konseptia.

– Ei saa jäädä makaamaan siihen, että joku menee väärin. Nähtiin, että tuo ei toiminut – no korjataan, mennään eteenpäin, tehdään jotain muuta. En lähtökohtaisesti ajattele, että osaisin tehdä jotain kerralla valmiiksi. On paljon hyviä ihmisiä, osaajia ja ystäviä sekä ulkopuolisia ihmisiä, jotka auttavat. Kun erehtyy, oppii, tekee ja korjaa, kyllä siitä jossain vaiheessa tulee ihan hyvä.

– Pitää jaksaa sitä. Ja kestää sitä, että elämä on jatkuvaa muutosta ja oppimista.

Ideoita maailmalta

Markku Hautala oli juuri tullut Saksasta ja Hollannista katselemasta kauppoja. Vaikutteita hän on saanut Richard Bransonilta, ystävältään Esa Saariselta ja Sam Waltonilta, Wal-Martin perustajalta.

– Sam Waltonin tarina resonoi. Sam oli pitkälti yli nelikymppinen, kun hän kyllästyi siihen, että systeemi ei toimi ja loi maailman suurimman kauppaimperiumin. Tavallaan sellainen rohkeus, ettei koskaan väsähdä, koko ajan halutaan enemmän, sijoitetaan enemmän, tehdään parempia juttuja – ihailen sitä. Hän olisi voinut koska tahansa lopettaa ja elää rikkaan elämän, mutta halusi intohimoisesti tehdä parempia kauppoja Amerikkaan. Älä anna periksi, yritä koko ajan lisää – sellainen kolahtaa.

Kaupan pitämistä auki 24/7 hän pitää toimivana ratkaisuna vain harvoissa paikoissa.

– Jokaisella kaupalla on oma aukioloaikansa. Hintatasoa on vahdittava. Onko se oikein, että 70 ihmistä saa käydä kaupassa yöllä, mutta sen seurauksena 4000 ihmisen hintataso nousee? Periaatteessa ei ole olemassa oikeaa tai väärää aukioloaikaa, vaan se on jokaisen kaupan arvioitava itse.

Epäonnistuminen opettaa

– Timjami, Hautala vastaa lakonisesti kysymykseen epäonnistumisista.

Hautala otti nuorena miehenä hoitaakseen Helsingin keskustassa Simonkentän hotellin vieressä olevan K-kauppa Timjamin.

– Epäonnistuminen Timjamin kanssa teki nöyräksi. Minulla oli alkuun osaava, ahkera olo. Että kyllä minä tämän hallitsen. Mutta jouduin toteamaan, että ei kukaan kaikkea hallitse, pitää ottaa asioista paremmin selvää.

– Suurin syy epäonnistumiseen oli se, että minulla oli enemmän intohimoa tehdä parempaa kauppaa kuin järkeä. Liikkeessä ei ollut asiakasvirtaa. Kaupan ohi piti kävellä 30 000 ihmistä, mutta kävelikin vain 1900 päivässä. Olin liian tyhmä. Tapaus oli raa’an opettavainen.

– Nyt olen kiitollinen sijainnista. Että saan toteuttaa ja tehdä hyvää kauppaa Järvenpäässä tällä historialla. Kiitollisuutta ei ehkä olisi yhtä paljon, jos ei olisi tullut kuonoon, Hautala toteaa.

Järvenpää saa nauttia intohimoisesta kauppiaastaan vielä vuosia, sillä Hautalan suunnitelma on jäädä eläkkeelle 64-vuotiaana.

– Jos duunit menee hyvin, eläkkeellä voisi asua kahdessa paikassa – kesät Suomessa ja talvet Välimeren rannalla.

 

Kirjoittaja:
Jukka Nissinen