Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Uuden ajan tekijät kokkaavat festivaalikansalle laadukasta katuruokaa – Provinssissa ruoka on vetonaula ja osa elämystä

Provinssi houkuttelee kymmeniätuhansia kävijöitä Seinäjoen Törnävänsaareen monipuolisella musiikilla. Vähintään yhtä monipuolinen on festivaalin ruokatarjonta. Fisut ja ranet -yrittäjä Tuomo Kujanpää on jo vuosien ajan halunnut tarjota festariväelle parempaa syötävää.

– Olin itse festareilla vuonna 2012. Joku myi fish’n chipsejä. Sain muikkuja ja jäätyneitä lohkoperunoita. Siitä idea lähti, Tuomo Kujanpää muistelee.

Kujanpää on työskennellyt kokkina sekä kalaravintoloissa että ravintoloissa Englannissa, joten hän tiesi, miten oikeanlaiset kalat ja ranskikset valmistetaan.

– Tajusin, että kukaan ei tee niitä Suomessa hyvin, ainakaan festareilla.

Fisut ja ranet perustettiin 2013 ja seuraavana vuonna kierrettiin ensimmäisen kerran festivaaleja ruokakärryllä. Provinssissa ylihärmäläislähtöinen Kujanpää oli yrittäjänä ensimmäisen kerran vuonna 2015.

– Myynti oli ihan huono. Satoi eikä porukka ollut vielä tottunut ruokavaunuihin telttarivistön seassa. Seuraavana vuonna meni jo paremmin.

Aluksi Kujanpää kiersi yhtiökumppaninsa Jyrki Karumon kanssa tapahtumia yhdellä vaunulla ja muutamalla työntekijällä. Nyt Provinssissa on kaksi myyntipistettä, joissa työskentelee yhteensä 20 henkilöä. Toinen tuote on Premium Loaded Fries, joita saa muun muassa seitan chorizolla ja vegaanisella cheddarkastikkeella.

– Valmistamme annokset tilattaessa, joten vauhdin on oltava nopea. Kaksi myy tiskillä, kolme valmistaa annokset ja yksi toimii takateltassa.

Kujanpää oli ensimmäisiä ruokayrittäjiä, jotka toivat tapahtumiin erilaista korkealaatuista ruokaa. Samaan aikaan muutama muukin perusti liikkuvia ravintoloita. Näistä yksi, Street Castro toimii edelleen.

– Samaan aikaan muutama muukin heräsi siihen, että haluaa parantaa katuruokaa. Me uuden ajan tekijät olemme onnistuneet tavoitteessa. Festariruoka on nyt parempilaatuista ja monipuolisempaa ja pienyrittäjillä on omanlaisensa leima, Kujanpää korostaa.

Parhaimmillaan myynti kymmeniätuhansia

Provinssin festivaalijohtaja Sami Rumpunen sanoo, että myös ruokatarjonta tapahtumassa on monipuolista ja tarjoaa elämyksiä.

– Festivaali on kokonaisuudessaan elämysten runsaudensarvi. Musiikissa tarjoamme monenlaista genrevapaasti. Ruokana on eksoottisempia vaihtoehtoja, mutta myös pienemmällä budjetilla täytyy saada hyvää syötävää.

Festivaalialueella on parisenkymmentä ruokapistettä, ja joka vuosi täytyy halukkaille yrittäjille sanoa myös ei kiitos.

– Kaikki haluavat takaisin seuraavana vuonna, mutta tilaa vain ei ole kaikille. Parhaimmillaan kokonaismyynti on yritykselle kymmeniätuhansia euroja.

Joka vuosi tapahtumassa on sekä tuttuja että uusia ravintoloita. Rumpusen mukaan myydyin tuote on burgerit, joita tarjoaa tänä vuonna muun muassa helsinkiläinen Treffipub.

Ruuasta onkin tullut Provinssissa yksi vetonaula ja tärkeä osa elämystä.

– Ruokailun halutan olevan hauskaa, elämyksellistä ja inspiroivaa. Viime vuonna enemmän kuin yhdeksän kymmenestä kävijästä käytti ruokamyyntipalveluja. Kuusi vuotta sitten vain kolme neljästä ruokaili alueella.

Markkinointia brändeille

Provinssiin odotetaan torstaista lauantaihin tänäkin vuonna yli 70 000 kävijää. Viime vuonna alueella kävi päivittäin noin 25 000 festarivierasta; yhteenlaskettu 76 000:n kävijämäärä on festivaalin kaikkien aikojen toiseksi isoin.

Rumpusen mukaan Provinssissa mukanaolo tuo yrityksille markkinointihyötyä.

– Brändit saavat näkyvyyttä. Jos heillä on kivijalkakauppa, tulee markkinointietu kaupan päälle.

Fisut ja ranet toimii tällä hetkellä pysyvästi kolmessa pisteessä: Helsingin Kampissa ja Redissä sekä Isossa Omenassa Espoossa. Työntekijöitä on niissä alle 20, mutta kesällä festivaalien aikana määrä kolminkertaistuu.

Kujanpää vastaa yrityksessä tuotekehityksestä, mutta työskentelee myös ruokatalouden opettajana Stadin ammattiopistossa.

– Olen rekrynnyt useita oppilaitani. Festarikeikat ovat mukava lisä normityöhön. He ovat niin innoissaan, että ovat tuskin malttaneet nukkua öitään, Kujanpää naurahtaa.

Ravintolakärryn vieminen festivaaliin, jossa käy viikonlopun aikana kymmeniätuhansia, vaatii Kujanpään mukaan tarkkaa suunnittelua.

– Kylmäkuljetusten ajoitus ja määrien tarkka laskenta on erittäin tärkeätä. Rutiinia on tullut onneksi vuosi vuodelta lisää. Väen määrä tuo oman haasteensa tekemiseen. Kun massa vyöryy jonoon, on laitteiden oltava kunnossa ja kaiken tapahduttava nopeasti.

Teksti ja kuvat: Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi