Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Innovaatiot

Lähiruokayrittäjä ja ohjelmistotalo yhdistivät voimansa – PIN-koodilla toimiva pop-up -myymälä palvelee vaikka keskellä yötä

Koronakriisi synnytti innovatiivisen lähiruokamyymälän, jonka ensimmäisen sijainti on Rönnvikin viinitilalla.

Koronakevään aikana syntynyt idea paikkaa vaihtavasta lähiruokamyymälästä toteutuu tällä viikolla, kun Maitolaituri 2.0 -niminen itsepalvelumyymälä avaa ovensa Laitikkalassa Rönnvikin viinitilalla.

Myymäläkonseptin takana ovat Heikkilän Juustolan lähiruokayrittäjät ja tamperelainen ohjelmistotalo Bitwise. Ideana on uudenlainen itsepalvelumyymälä, jonka tarkoituksena on helpottaa lähiruuan jakelua ja saatavuutta.

Maitolaituri on sijaintia vaihtava pop-up -myymälä, jonka ovi avataan PIN-koodilla. Asiakas voi tarkistaa Maitolaiturin reaaliaikaisen sijainnin verkkokaupassa, tehdä tilauksen ja noutaa ostokset itsenäisesti, vaikka keskellä yötä.

– Maitolaituri on erikoisuus, jota kenelläkään muulla ei ole, Heikkilän Juustolan yrittäjä Pekka Moisio vakuuttaa. 

Idea sai alkunsa pahimman koronakriisin aikana, jolloin Moision yrityksen liikevaihdosta suli käytännössä yhdessä yössä yli puolet. Kriisi laittoi yrittäjän pohtimaan uudenlaisia keinoja tuotteiden myymiseen.

Moisio kertoi tilanteestaan Ylen A-Studio -ohjelmassa. Ohjelmistoalalla toimiva Bitwisen yrittäjä Tomi Mikkonen näki sattumalta haastattelun, pohti asiaa hetken ja ehdotti seuraavana päivänä Moisiolle yhteistyötä.

Mikkosen alkuperäinen ajatus oli ennakkotilata Heikkilän Juustolasta kaikki vuoden 2020 henkilökunta- ja yrityslahjat. Tilaus tehtiin, mutta tapaamisesta seurasi muutakin. Eri alan yrittäjien kohtaamisesta syntyi uusi liiketoimintaidea.

Moisio oli jo aikaisemmin pohtinyt mahdollisuutta siirreltävän maitolaiturin kehittämisestä. Bitwise piti ideaa hyvänä ja tarjoutui suunnittelemaan myymälän vaatiman ohjelmiston.

Epäonnea ennen käyttöönottoa

Kuukausi kaksikon ensimmäisen tapaamisen jälkeen Maitolaiturin runko oli pystyssä. Seuraavaksi Bitwise toteutti ohjelmiston, Juustolan uudet verkkosivut sekä tilausjärjestelmän. Yhteensä kuudellatoista Bitwisen työntekijällä oli oman työn ohella sormensa pelissä pro bono –projektissa.

Projektin aikana törmättiin useisiin ongelmiin. Myymälän avaamista viivästytti muun muassa erään tärkeän osan päätyminen varkaan mukaan.

Valmiiseen myymälään toteutettiin hauska jippo, sillä riittävän läheltä kauppaa kulkeva aktivoi "ammuu" -äänen.

– Maitolaituri on ollut hyvin erilainen projekti. Bitwisellä on paljon sellaista osaamista, mitä meillä ei ole. Suuri oivallus projektin aikana on ollut ennen kaikkea se, kuinka mukavaa on, kun joku pystyy ja haluaa auttaa. Meillä pienillä toimijoilla on usein melko vähän resursseja kehittää liiketoimintaamme itsenäisesti, Pekka Moisio kertoo.

Maitolaituri avataan asiakkaille kertaa tänään perjantaina Rönnvikin viinitilan pihalla Laitikkalassa. Pop up –myymälän nykyisen sekä tulevan sijainnin voi tarkistaa Maitolaiturin verkkosivuilta.

Kuva: Heikkilän Juustola Oy

toimitus (at) yrittajat.fi