Etsi

Koulutus

Yli kolme neljästä CAPin autokoululaisesta läpäisi ajokokeen ensiyrittämällä

Uusi ajokorttilaki lisäsi opetuslupaharjoittelun suosiota, mutta autokoulun simulaattoriopetuksella on lyömättömiä etuja.

Modernit opetusmetodit, virtuaalinen ajo-opetus ja osaavat ammattilaiset ovat tehostaneet CAP-autokoululaisten läpimenoa henkilöauton ajokokeessa kesän ajokorttiuudistuksen jälkeen. Uuden ajokorttilain aikana eli heinäkuun alusta alkaen CAPissa autokoulunsa aloittaneista ja ajokokeeseen osallistuneista 77 prosenttia läpäisi ajokokeen. Heillä oli takanaan keskimäärin 14,5 tuntia ajo-opetusta eli lähes minimimäärä.

CAPin oppilaiden ajokoemenestys on nyt parempi kuin ajo-opetusluvalla harjoitelleilla ja suomalaisilla autokoululaisilla keskimäärin. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tiedotti tällä viikolla, että heinä–elokuussa kortin sai ensimmäisellä kerralla 70 prosenttia opetuslupaoppilaista ja 61 prosenttia autokouluissa opetuksen saaneista. Trafilla ei kuitenkaan ole tietoa, ovatko nämä oppilaat aloittaneet ajoharjoittelunsa jo ennen lakiuudistuksen voimaantuloa.

CAP-Autokoulu on kehittänyt opetusmenetelmiä simulaattoriopetuksen kokeiluluvan seurantatulosten perusteella. Ennen heinäkuun alkua aloittaneiden oppilaiden kokeiluluvan mukaisen opetuksen ajokoemenetys oli heikoimmillaan 56 prosenttia ensimmäisellä yrityskerralla. Tämä vertailuryhmä suoritti uudistetun ajokokeen 1.7. jälkeen.

Kokeilu on mahdollistanut opetusmenetelmien ja erityisesti simulaation parantamisen ja kehittämisen.

- Tärkeässä roolissa kehittämistyössä ovat toimineet CAPin omat liikenneopettajat. Olemme myös kuunnelleet herkällä korvalla asiakkaidemme palautteita ja toiveita sekä hioneet heikkoja kohtia toimivammiksi. Olemme luoneet uuden tehokkaan konseptin koko autokoulualan käyttöön. Nyt voin sanoa ääneen olevani ylpeä kehitystyömme tuloksista, toteaa CAP-Groupin toimitusjohtaja Pekka Kari.

Yli kaksi kolmannesta CAPin autokoululaisista suorittaa 899 euroa maksavan edullisimman henkilöauton ajokorttipaketin. Pakettiin kuuluu ennen ajokoetta 8 tuntia teoriaopetusta verkossa, 7 ajotuntia simulaattorissa ja 7 tuntia autolla. Näillä oppilailla ajokokeen läpimenoprosentti oli ensimmäisellä kerralla 78.

- Simulaattori lisää varmuutta liikennetilanteisiin ja valmentaa itsenäiseen päätöksentekoon. Korkeat läpimenoluvut ovat toimivan konseptin ansiota, Kari sanoo.

-Hyviä läpimenolukuja selittävät CAPin ammattitaitoinen henkilökunta ja heidän jatkuva koulutuksensa. Meillä on yhteisiin tavoitteisiin ja toimintamalleihin sitoutunut henkilöstö, joka on aina valmis auttamaan, lisää CAP-Autokoulun Sampsa Lindberg.

Lindberg korostaa myös itseopiskeluympäristön merkitystä oppimisen kannalta.

- Passiivisen tiedon vastaanottamisen sijaan oppilas motivoidaan opiskelemaan itsenäisesti ja tavoitteellisesti sähköisessä oppimisympäristössä. Turvallisen ajamisen teoreettiset valmiudet saavutetaan aikaisempaa tehokkaammin verkkotunneilla ja osaamista mittaavilla tasotesteillä sekä oppilaan ja opettajan jatkuvilla arvioinneilla.

- Oppilaan vastuuopettaja seuraa ja ohjaa opetuksen etenemistä yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Olemme onnistuneet yhdistämään nykyaikaiset oppimisympäristöt ja henkilöstön osaamisen tehokkaaksi oppimispoluksi.