28.10.2020 klo 09:00
Uutinen

MAK Media uskoo paikalliseen ja painettuun

Meillä useimmilla on mielikuva, mitä mainostoimistossa tehdään perinteisessä mielessä. Forssalainen MAK Media Oy päätti jalostaa sisällöntuotannon osaamisensa uudeksi paikallislehdeksi.

Hämeen Yrityssanomat | Forssa

Forssalaisen mainostoimiston, MAK Media Oy:n yrittäjät Keijo Koskimies ja Ville Kujansuu ovat laajentaneet mainostoimistorooliaan lanseeraamalla tänä syksynä oman tuotteen. Paikallislehti Kotiseutulainen kolahti postiluukuista sisään ensimmäisen kerran 14.10.

– Paikallinen Seutu-Sanomat lakkautettiin ja se jätti aukon, mihin ”yleisön painostuksesta” päätimme vastata. Ensimmäisen lehden kanssa onnistuimme. Tämä on ollut myös erinomainen yhteistyö meidän ja Mainostoimisto Muun Pia Näppisen kanssa. Päätoimittaja Maire Soiluva on oman yrityksemme sisällöntuottaja, kertoo Keijo Koskimies, MAK Median toimitusjohtaja ja toinen yrittäjistä.

Forssan lisäksi 34 000 Kotiseutulaisen jakelussa ovat Humppila, Jokioinen, Karkkila, Loimaa, Somero, Tammela, Urjala ja Ypäjä. Lehteä julkaistaan loppuvuoden ajan kerran kuussa ja juttuja päivitetään jatkuvasti verkkoversioon. Lisäksi artikkeleja ja ilmoituksia jaetaan sosiaalisessa mediassa, jotta saataisiin lisäarvoa. Ensi vuoden julkaisutaajuutta harkitaan kokemusten pohjalta.

– Seutuhistoriallisesti tämä tuntui luontevalta jakelualueelta. Juttusisältö on vahvasti seudullista. Valtakunnan uutisoinnin ja politikoinnin hoitakoot muut. Kunnioitamme ilmoittajiamme ja pyrimme saamaan ovipumpuille lisäliikettä. Kampanjoimme lehden ja somen kautta aktiivisesti tämän eteen.

Kahvipöydän puheenaiheita ja ovipumppujen rasvaustarpeita

Lehti näyttää selatessa erilaiselta, mihin on paikallislehdissä ja sanomalehdissä yleensä tottunut. Tabloid-lehden ulkoasua voisi kuvailla vaikkapa sanoma- ja aikakauslehden risteytyksenä.

– Artikkelit ja ilmoitusmoduulit on sijoitettu niin, että ne erottuvat selkeämmin toisistaan. Ilmoituksia myydään ainoastaan neljännes-, puoli- ja kokosivuisena. Se luo omalta osaltaan niin harmoniaa kuin huomioarvoa. Uskon, että hinnoittelukynnys on helposti saavutettava ja yhdistettynä jakelumäärään on kilpailukykyinen. Näyttävällä ilmoituskoolla pienempikin yritys voi edistää brändiään ja valikoimaansa yksittäisten erikoistarjousten sijasta, kuvailee Koskimies.

Yrittäjät uskovat, että vahvalla paikallisuudella ja lehden tekijöiden esiintuomisella pystytään erottumaan oma vaihtoehtona markkinoilla.

– Positiivisena haasteena on saada valtakunnallisia mainostajia kiinnostumaan vahvasta paikallisesta mediasta. Uskomme edelleen printtilehden vahvuuteen saavuttaa laajoja kohderyhmiä. Sähköiseen mediaan yhdistettynä voidaan saada tehokkaita markkinointipaketteja aikaiseksi.

Kumppanuuksia pikavoittojen sijaan

Keijo Koskimies ja Ville Kujansuu hankkivat yli 30 vuotta toimineen yrityksen omistukseensa vuonna 2018 aikaisemman omistajan jäädessä eläkkeelle. Koskimies toimi aiemmin kirjakauppiaana Forssassa ja Kujansuulle MAK on tuttu työskenneltyään yrityksessä jo 16 vuotta.

– Pyrimme pitkäikäisiin asiakassuhteisiin kertaluontoisen kampanjoinnin sijaan. Puhumme enemmän sparraamisesta kuin toimeksiantojen suorittamisesta. Moni asiakkaamme saattaa olla ”yksin” ja arvostaa sitä, kun on pallotteluseinä kumppanin kanssa. Pienten yritysten kanssa pitää toimet ja suunnitelmat olla mahdollisimman käytännönläheisiä. Jargonilla ja käppyröillä ei sydämiin päästä, valistavat yrittäjät.

Kuva: Ville Kujansuu ja Keijo Koskimies tarkastelevat, jättääkö ensimmäinen Kotiseutulaisen painojälkensä Forssan seudun asukkaiden sydämiin.