Etsi

Vuoden 2019 Maakunnallinen yrittäjä on K-Supermarket Valtari, Tero ja Minnamari Turkia

Kymen Yrittäjien vuoden 2019 Maakunnallisen yrittäjäpalkinnon sai Anjalankosken Yrittäjien K-Supermarket Valtari, Tero ja Minnamari Turkia.

K-Supermarket Valtarin yrittäjäpariskunta Tero ja Minnamari Turkia valittiin Kymen Yrittäjien vuoden maakunnallisen yrittäjäpalkinnon saajaksi pitkäjänteisen ja menestyksekkään yritystoiminnan johdosta. Yrityksen koko on vuosien varrella kasvanut, silti heidän henkilökuntansa ollut heille aina kuin toinen perhe. Yrittäjät ovat saaneet henkilökunnalta hyvää palautetta, ja henkilökunta on saanut asiakkailta hyvää palautetta. Kaikinpuolinen kunnioitus on vienyt yritystä eteenpäin ja kasvattanut luottamusta.

K-Supermarket Valtari, Tero ja Minnamari Turkia

K-Supermarket Valtari on päivittäistavarakauppa Kouvolan keskustassa kauppakeskus Valtarissa. Kauppa on avattu lokakuussa 2017 kauppakeskuksen remontin yhteydessä. Aiemmin he ovat toimineet Inkeroisten Ykköstorin yrittäjinä 15 vuoden ajan. Heidän liikevaihto on 7,3 miljoonaa euroa ja he työllistävät 20 henkilöä, osa työntekijöistä on osa-aikaisia ja osa kokoaikaisia. Yritys on perustettu vuonna 2004. Turkiat ovat kotoisin Kymenlaaksosta, mutta ovat käyneet välillä pyörittämässä kauppaa myös Kainuussa.

Yritys on syntynyt sukupolven vaihdoksen myötä Tero Turkian äidin kauppiasuran perintönä. Tero on ollut pienestä pitäen äitinsä kaupassa töissä, ja hänelle on ollut itsestään selvää, että myös hän tulee työskentelemään päivittäistavarakaupassa. Minnamari on tavallaan ajautunut kauppiaaksi Teron kautta. He ovat tunteneet toisensa jo yli 30 vuotta ja myös Minnamarin ensimmäinen kokemus kaupassa työskentelystä on 15-vuotiaana.

Menestyksen salaisuus

Menestyksensä salaisuutena Turkiat pitävät toimintansa kehittämistä maailmalta rantautuvien trendien ja asiakkaiden tarpeiden mukaan. He ovat aina valmiita kokeilemaan uutta ja tarjoamassa asiakkailleen uusia palveluita ja uusia innostuksen lähteitä ruoanlaittoon. He nostavat jalustalle myös erinomaisen ja paljon kiitosta saanen henkilökunnan, joka on aina valmiina kehittämään toimintaa heidän kanssaan.

Muutoksen tuulet tuovat mahdollisuuksia

Kaupan ala on koko ajan muutoksen tuulien pyörteissä, mutta samalla muutokset tuovat mukanaan mahdollisuuksia. Maailmalta tulee paljon myllerryksiä koko ajan uusien ruokatrendien myötä.

–Esimerkiksi gluteenittomia tuotteita tulee valtavasti koko ajan lisää ja niiden käyttäjäkunta yhtä lailla koko ajan kasvaa. Olemme saaneet hyvää palautetta, että meillä on laaja valikoima näitä tuotteita, Minnamari sanoo.

Lisäksi digitalisaatio kehittää heidän toimintaansa jatkuvasti. Heillä on muun muassa verkkokauppa, jonka kautta asiakkaat voivat tilata tuotteita noudettavaksi tai kotiin kuljetettavaksi. K-Supermarket Valtari myös Kymenlaakson ensimmäinen päivittäistavarakauppa, jolla on kokonaan sähköinen hinnannäyttö.

Kasvunäkymät ja tulevaisuus näyttää valoisalta

Yrityksen kasvunäkymät ovat tällä hetkellä hyvät. Alkuvuodesta hyvän aloituksen jälkeen liikevaihdon kasvua on ollut noin 10 % ja todennäköisesti sama tahti jatkuu loppuvuoteen asti, vaikka tulevaisuuden yleinen taloudellinen tilanne näyttää kovin haastavalta.

–Yrityksen tulevaisuus näyttää oikeinkin valoisalta, olemme laajentaneet toimintaa ja ostimme teurastamon, josta tulee oman teurastamon lihat kaupan palvelutiskiin myyntiin, Tero Turkia kertoo LihaREM Oy:n ostamisesta.

Yhteistyö paikallisten toimijoiden ja yrittäjien kanssa luo hienot edellytykset toiminnalle Kymenlaaksossa.

Yritystiedot:
- nimi: Tero Turkia ja Kumpp./K-Supermarket Valtari
- kotipaikka: Kouvola, Anjalankosken Yrittäjät ry
- perustettu: vuonna 2004
- omistajat: Tero ja Minnamari Turkia
- päätoimiala: Valintamyymälät (yli 100, alle 400 m2)
- liikevaihto: 7,3 milj.
- henkilöstö: 20 hlö

Katso voittajavideo tästä.