7.4.2020 klo 09:47

Mistä apua koronakriisiin paikallisesti?

Monet eri paikalliset tahot haluavat antaa tukensa yrittäjille koronakriisin aikana. Katso, mistä löydät avun.

Suomen Yrittäjien sivuilla on paljon hyödyllistä tietoa koronaviruksen vaikutuksista ja neuvoja, miten toimia erilaisissa tilanteissa. Kaikki koronasta -sivusto löytyy täältä.

Facebookissa toimii Suomen Yrittäjien aktiivinen Yrittäjät #ostapieneltä -ryhmä, jossa voit saada vertaistukea ja apuja muilta yrittäjiltä sekä neuvoja mm. Suomen Yrittäjien lakimiehiltä arkisin klo 15­–20.

Mikäli sinulla on halua auttaa ja kannustaa muita yrittäjiä, tule mukaan mentorisi.fi -ohjelmaan. Mentorisi.fi on Suomen Yrittäjien tarjoama, kaikille yrittäjille avoin palvelu, josta yrittäjä voi löytää ammattilaisen sparraamaan liiketoimintaansa tai tukemaan jaksamisessa tässä poikkeuksellisen vaikeassa ajassa.

Suomen Yrittäjien, Päijät-Hämeen Yrittäjien sekä kaikkien paikallisyhdistyksien lisäksi Päijät-Hämeen alueella eri tahot ovat yrittäjien tukena koronaviruksen vallitessa. Alta löydät suoria linkkejä näiden tahojen palveluihin.

Yritystoimintaan liittyvissä asioissa palvelevat

p. 029 460 2790

Vaihde vastaa arkisin klo 8.00-16.15
p. 029 460 11

Lisätietoja ja linkki chattibottiin osoitteessa: https://www.finnvera.fi/kasvu/ajankohtaista-yrityksille/ajankohtaista-yrityksille

Henkilökohtaisen kriisin iskiessä

Mieli ry
Kriisipuhelin – keskusteluapua numerossa 09 2525 0111

Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa.

Lahden Seudun kriisikeskus
Lahden Seudun kriisikeskuksen kriisivastaanotto toimii ajanvarauksella. Asiakastapaamiset toteutetaan etäyhteyksin. Ajan voi varata arkisin ma – pe klo 9-10.30 numerosta 03-877 660. Ajanvarauksen ollessa suljettuna voit jättää yhteydenottopyynnön osoitteeseen toimisto@lahdenkriisikeskus.fi.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n päihdeneuvonta
Neuvontaa ja tukea numerosta 0800 900 45.

Neuvontapuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa. Soittaminen on anonyymia ja luottamuksellista.

Suomen evankelisluterilainen kirkko
Palveleva puhelin vastaa numerossa 0400 22 11 80 joka ilta klo 18 – 24.

Palveleva chat vastaa ma-pe klo 12-20

Kirkon keskusteluapu on sinua varten, kun kaipaat henkistä tai hengellistä tukea. Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä.

Lisätietoja ja linkki chattiin löytyy osoitteesta https://kirkonkeskusteluapua.fi/

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Mielenterveyden ongelmiin haetaan apua ensisijaisesti omalta terveysasemalta. Terveysasemalta saa ohjauksen perusterveydenhuollon psykiatrisille sairaanhoitajille tai lähetteen erikoissairaanhoitoon.Iltaisin, öisin ja viikonloppuisin kiireellistä hoitoa vaativien mielenterveysongelmien hoidon tarpeen arviointia tehdään Päijät-Hämeen keskussairaalassa yhteispäivystyspiste Akuutti24:ssä, 03 819 2385, Keskussairaalankatu 7, 15850 Lahti.

HUOM! Jos epäilet, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina parempi soittaa hätänumeroon 112 kuin olla soittamatta. Hätänumeroon soittaessa yhteydenottaja saa ammattiavun. Hätäkeskuslaiton pystyy paikantamaan henkilön puhelinnumeron perusteella.

Huoli perheistä tai lapsista

Päijät-Hämeen perheneuvola (PHHYKY)
Voit ottaa yhteyttä Päijät-Hämeen perheneuvolaan, kun

• olet huolissasi lapsesi käyttäytymisestä, tunne-elämästä tai kehityksestä
  • haluat keskustella vanhemmuudesta tai kasvatuksesta
  • lapsellasi on pulmia päiväkodissa, koulussa tai kavereiden kanssa
  • perheessä on kohdattu menetyksiä tai muita vaikeita elämäntilanteita
  • perheessä on pari- ja/tai perhesuhteisiin liittyviä ristiriitoja
  • perheessä harkitaan eroa tai perheenjäsenet tarvitsevat tukea erosta selviytymiseen
  • perheessä odotetaan vauvaa ja/tai on alle 3-vuotiaita lapsia ja toivot tukea pikkulapsiarjen vanhemmuuteen liittyvissä kysymyksissä

Päijät-Hämeen perheneuvola palvelee Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän alueen sekä Heinolan ja Sysmän perheitä, joissa odotetaan lasta ja/tai on alle 18-vuotiaita lapsia.

Ajanavaraus ma-to klo 9.30 – 12.00 p. 03 818 3700

Seurakunnan perheasiain neuvottelukeskus
Perheneuvonta on uusien näkökulmien etsimistä parisuhteen vaikeissa tilanteissa, kuten esim.

• puolisoiden etääntyminen ja puhumattomuus
  • jatkuva riitely ja tunnekylmyys
  • vallan käyttö ja toisen kuunteleminen
  • uskottomuus
  • läheisyyden, hellyyden ja seksuaalisuuden ongelmat
  • eroon liittyvät asiat ja erosta selviytyminen

Lahden perheasian neuvottelukeskuksen palvelut ovat tarkoitetut Lahden lisäksi Asikkalan, Hartolan, Heinolan, Hollolan, Kärkölän, Myrskylän, Orimattilan, Padasjoen, Pukkilan ja Sysmän asukkaille.

Palvelut ovat luottamuksellisia, maksuttomia ja ne eivät edellytä kirkon jäsenyyttä.

Toimitilamme ovat Lahdessa, Vapaudenkatu 6 A, 2. krs. Koronakriisin aikana voit soittaa ma – pe klo 9 -15 puh. 044-7191535.

Mannerheimin lastensuojeluliitto
MLL:n Lasten ja nuorten puhelin, chat ja nettikirjepalvelu palvelee poikkeusaikana normaalisti. Lasten ja nuorten puhelin on auki vuoden jokaisena päivänä.

MLL:n Vanhempainpuhelin, chat ja nettikirjepalvelu palvelee poikkeusaikana normaalisti. Palvelussamme voit myös varata ajan chattiin. Älä jää yksin, chattaa, soita tai kirjoita meille mistä vain.

1. PHHYKYn En jaksa-chat lasten ja nuorten vanhemmille! En jaksa -chatissa ratkotaan arjen ongelmia. Keskusteluapu on suunnattu lasten ja nuorten vanhemmille ja jutella voi esimerkiksi lasten kasvatuksesta, korona-huolista, parisuhteesta, lasten käytöksestä tai omasta jaksamisesta. Vastaajat ovat yhtymän toiminta-alueen ammattilaisia. Chat on avoinna ma-ti 9-11, ke 16-18, to-pe 12-15.
  2. PHHYKYn lasten ja nuorten Onks tää normaalia-chat. Chat on avoinna ma-pe klo 10-18.
  3. Lahden ensi- ja turvakoti ry:n päivystävä puhelin on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 13-15. Mahdollisuus keskustella avopalvelutyöntekijöiden kanssa perheen hyvinvointiin liittyvistä huolista. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Voit soittaa numeroihin 050 345 4793 ja 050 561 4132.

Lastensuojelu
Kiireellisissä lastensuojeluasioissa palvelee lastensuojelun päivystysnumero arkisin klo 9 – 15 numerolla 050 398 7610

Virka-ajan ulkopuolella ja viikonloppuisin kiireellisissä lastensuojeluasioissa yhteys sosiaalipäivystykseen hätäkeskuksen kautta numerolla 112.