21.4.2021 klo 07:32
Uutinen

Moni pakettiautoilija tekee tämän virheen

Pakettiautojen rengasvaurioita voitaisiin vähentää varsin yksinkertaisella konstilla. Hyvin usein rengasrikon syynä ovat liian alhaiset rengaspaineet. Läheskään kaikilla ei ole tiedossa, että pakettiautorenkaissa tarvitaan tavallista korkeammat paineet. 

Alhainen rengaspaine aiheuttaa renkaan liiallista joustamista kuorman alla, ja renkaan runkorakenne lämpenee liikaa. Rengas myös kuluu nopeammin, tiivistää asian Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri. Hänen mukaansa pakettiautojen renkaissa tarvittavat korkeammat paineet tulevat monelle yllätyksenä. Morri käyttää esimerkkinä hyvin yleistä rengaskokoa 235/65R16 C.

– Maksimikuormitus edellyttää, että tässä koossa paine on 575 kPa. Vertailun vuoksi henkilöautonrenkaassa esimerkiksi rengaskoossa 205/55R16 suosituspaine on usein 220–230 kPa, Morri vertaa ja muistuttaa, että renkaiden suosituspaine eri kuormille on yleensä kerrottu ajoneuvon kuljettajanpuoleisessa ovipilarissa tai polttoainesäiliön suojakannessa.

Rengaspaineet vaikuttavat paitsi renkaiden kestävyyteen, myös ajamisen turvallisuuteen, taloudellisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Jos rengaspaineet ovat liian pienet, autoa on vaikeampi hallita ääritilanteissa, polttoaineenkulutus kasvaa ja renkaan elinikä lyhenee merkittävästi.

Pakettiautorenkaiden kestävyyteen vaikuttavat myös renkaan rakenne ja oikeanlainen säilytys sesonkien välillä. Kausien välissä renkaat tulee säilyttää viileässä, pimeässä ja kuivassa sisätilassa, jotta esimerkiksi UV-valo tai väärä säilytyslämpötila ei heikennä renkaan kumiseosta.

– Nykyään suosiossa ovat rengashotellit. Niissä säilytysolosuhteet ovat varmasti oikeanlaiset, ja usein myös renkaiden pesu ja tarkastus kuuluvat säilytyshintaan, Morri vinkkaa.

Teksti: VILLE KULMALA

Kuva: NOKIAN RENKAAT OYJ

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 6.4.2021