2.10.2017 klo 10:43
Uutinen

Vapaaseen liitoon – Mainospalvelu Mantin yrittäjätarina Marjatta Ollikainen

Energiaa pursuava yrittäjä Marjatta Ollikainen (Manti) kertoo oman yrityksensä digitaalisaatiosta ja palveluista, joita tarjoaa toisille yrityksille ja yhteisöille. Mainospalvelu Manti on toiminut puolitoista vuotta. Yritys tarjoaa markkinointiin ja mainontaan liittyvien toimenpiteiden suunnittelua ja toteutusta. Myös graafinen suunnittelu ja markkinointiviestintä monessa muodossa kuuluu yrityksen palveluihin.

Manti on tuore yrittäjä, jonka yrittäjän taival alkoi pitkän työuran päätyttyä Iisalmessa. Vaihtoehto olisi ollut lähtö Helsinkiin työpisteen siirryttyä sinne. Manti ei halunnut muuttaa pääkaupunkiseudulle, joten oli aika hypätä yrittäjän saappaisiin… ”vapaaseen liitoon”, kuten Manti toteaa. Onneksi yrityksen alkutaipaleelle syntyi puitesopimukset isojen toimijoiden, kuten Olvin ja Genelecin kanssa, koska ilman näitä sopimuksia olisi yrittäjäksi lähteminen ollut huomattavasti haastavampaa.

– Yrittäminen vaatii uskallusta ja rohkeutta, pitää uskoa itseensä ja rikkoa rajoja. Yrittäjyyden vapaus ja uskallus ottaa riskejä on myös tärkeää. Yrittäjän täytyy pysyä ajan hermolla ja kouluttautua. Yrittäjän on myös hyvä ottaa aikaa itselleen ja miettiä mikä oma tahtotila on, pohtii Marjatta Ollikainen (Manti).

Paperinpyörittely minimiin

Digitaalisuus näkyy Mantin yrityksesssä, koska Manti tuottaa kotisivuja, somemarkkinointia, videoita, logoanimaatioita yms., mitä yritykset tarvitsevat lisänäkyvyyden ja markkinoinnin kehittämiseksi. Digitaalisuudella on Mantin yrityksen toiminnassa suuri merkitys. Kaikki paperinpyörittely on pyritty jättämään minimiin. Haastattelun lomassa nousi esille, että kuittirumban voisi vielä sähköistää. Asiakasyrityksille Manti on tarjonnut sähköisiin esitteisiin ja asiakaslehtiin uuden ulottuvuuden esim. dynaamiset PDF-tiedostot, joissa on vuorovaikutteisia elementtejä, kuten painikkeita, hyperlinkkeja, sivun siirtymiä ja videoita; ikäänkuin Harry Potter elokuvien taulut, joissa liikkuu kuvat.

Manti on mukana monessa eri somekanavassa ja hyödyntää niitä niin työssään kuin vapaa-ajallaan. Digitaalisuus on tullut arkielämäämme aivan huomaamatta, kuten esim. sisäänpääsy- ja lentoliput Q-koodilla. Lehdet, e-Reseptit, e-kirjat luetaan mobiilisti, tavaroita / palveluja ostetaan ja tilataan netin kautta ympärimaailmaa. Voit skypetellä ajasta – ja paikasta riippumatta.

– Yrittäjän on oltava ajanhermolla ja osattava tänä päivänä paljon. On hyvä myös miettiä keskittyisinkö sittenkin siihen ydinosaamiseen, jota jo osaan. Osaamista voi ostaa ja digitaalisuutta ei tarvitse pelätä. Markkinointia ja viestintää voi ja kannattaa myös ulkoistaa sen alan osaajille, kannustaa Manti.

Kilpailu some-maailmassa on kovaa ja kilpailijoista on erotuttava

Markkinoinnin täytyy olla nykypäivänä sisällöltään suunnitelmallista, laadukasta ja visuaalista. Vaaditaan kokonaisvaltaista brändin hallintaa ja pitkäjänteistä työtä vuosikelloineen. Graafiseen ohjeistukseen kannattaa paneutua, jotta yhdenmukaisuus säilyy eri viestintäkanavissa. Kilpailu on kovaa some-maailmassa ja on erotuttava kilpailijoista. Yrittäjän on siis seurattava tarkkaan mitä kilpailijat tekevät.

Manti on kasvattanut osaamistaan osallistumalla esim. YOM -palvelun järjestämiin koulutuksiin. Hyvä heräte näihin oli YOM:n tarjoama osaamiskartoitus. Manti aloitti tänä syksynä lisäksi yrittäjän ammattitutkinnon suorittamisen oppisopimuksella.

– Oppisopimuskoulutuksessa yrittäjä saa oman mentorin, jonka avulla pääsee kehittämään omaa yritystään, liiketoimintasuunnitelmaa, budjettia ja unohtamatta yrittäjän hyvinvointia. Ammattitaitoinen mentori on hyvä apu sparrauksessa hyviin tuloksiin. Tämä tutkinto kannattaisi jokaisen yrittäjän suorittaa, toteaa Manti lopuksi.

* Uutissarjassa YOM-palvelun osaamiskartoitukseen osallistuneet yrittäjät kertovat kuukausittain yritystoimintansa sähköistämisen vaikutuksista. Lokakuun digiyrittäjinä on Mainospalvelu MANTI:n yrittäjä Marjatta Ollikainen. Lisätietoa yrityksestä: ’); // –> , www.mantin.fi, 0500 622 851

Uutisen kirjoittanut YOM-palvelun yritysyhteyshenkilö Tuija Kokkonen ( tuija.kokkonen@ysao.fi, 040 1798150)