Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Digi

Syksy on aktivoinut huijarit – myös yhdistykset kohteena

Keväiseen puhelinhuijausvyyhtiin verrattuna puhelut tulevat nyt näennäisesti suomalaisesta numerosta. Yhteistä puheluille on englantia aksentilla puhuva Microsoftin tukihenkilönä esiintyvä soittaja. Myös yhdistyksistä kerrotaan puhelinhuijausten lisäksi sähköpostitse tapahtuvista huijauksista.

- Minulle tuli puhelu suomalaisesta numerosta ja vastasin siihen. Langan päässä esittäydyttiin Microsoftin tukihenkilönä. Tietokoneellani oli hänen mukaansa ongelma, kertoo Kuopion Käsityö- ja Tehdasseuruus ry:n puheenjohtaja Eero Helin.

Puhelinhuijauksista on raportoitu pitkin kevättä ja syksyn tullen niiden tahti on alkanut jälleen kiihtyä. Huijaussoitoista kärsivät niin yksityiset henkilöt, yritykset kuin yhdistyksetkin. Vaaraa ei kuitenkaan ole, mikäli huijausyritykseen reagoi oikein.

- Tämän kaltaiset huijaussoitot eivät ole vaarallisia niin kauan, kun et tee mitään mitä puhelun soittaja pyytää sinua tekemään, kertoo Savon Yrittäjien viestintä- ja markkinointikoordinaattori Heikki Rissanen.

Yleisimmät perustelut puhelulle ovat Microsoft-tilin ongelma tai muu tekninen ongelma, jota tukihenkilönä esiintyvä soittaja yrittää ratkaista etäyhteyden avulla. Etäyhteyden muodostaminen vaatii kuitenkin sekä Team Viewer-sovelluksen tai muun vastaavan etähallintaohjelmiston, että kyseisen sovelluksen hallintakoodin, Rissanen kiteyttää.

Yrityksiin kohdistuneet maksupyyntösähköpostit nyt myös yhdistysten riesana

Puhelujen lisäksi huijausyrityksiä tehdään sähköpostitse. Juankosken Yrittäjien puheenjohtaja Hannele Taattola on kuullut tällaisesta tapauksesta, joka on edennyt rikostutkintaan asti.

- Valitettavasti tiedän erään yhdistyksen, joka on joutunut taitavaan sähköpostihuijauksen uhriksi. Yhdistyksen työntekijä oli saanut sähköpostiinsa maksupyynnön oikealta näyttävästä työsähköpostista ja maksanut sen. Hälytyskellot alkoivat soida siinä vaiheessa, kun toinen isompi maksupyyntö kilahti sähköpostiin, Taattola kertoo.

Kyseessä on laaja ja kansainvälinen huijausvyyhti, jonka toteuttajia on hankala saada kiinni. Huijatuksi joutuneen on myös erittäin epätodennäköistä saada rahojaan takaisin.

- Kuulemani mukaan asiasta on tehty rikosilmoitus ja asia on vireillä pankin kanssa, Rahojen takaisinsaanti näyttää epätodennäköiseltä, Taattola toteaa.

Paras keino välttyä huijatuksi tulemiselta on varmistaa sähköpostin oikeellisuus esimerkiksi soittamalla lähettäjälle. Puheluhuijauksissa keinovalikoima on lyhyempi.

- Paras tapa päästä puheluista eroon on katkaista puhelu ja estää numero sen jälkeen. Puhelut tulevat kuitenkin numeron naamioinnin yli, joten ongelma ei ratkea välittömästi. Muita keinoja ei valitettavasti ole, Heikki Rissanen kertoo ongelmasta.

Lisätietoja:

Savon Yrittäjät

Heikki Rissanen, viestintä- ja markkinointikoordinaattori, p. 044 368 0504,

Paula Aikio-Tallgren, toimitusjohtaja, p. 040 0404 346,