8.2.2017 klo 17:25
Uutinen

Liikennöitsijä: Bussiliikenteen kilpailutukset ovat usein huonoja, alan ymmärrys puuttuu

Perinteikäs Grandellin Liikenne Oy ajaa pääasiassa koululaisliikennettä ja tilausajoja. Liikennöitsijällä on huonoja kokemuksia julkisista hankinnoista.

Grandellin Liikenne Oy:n Aki Grandell nostaa tikunnokkaan kilpailuttajien osaamattomuuden.

– Kilpailutukset ovat usein huonoja. Ei ymmärretä kilpailutettavaa liiketoimintaa eikä sen kustannusrakennetta.

Yrittäjäsanomien Yrittäjä vinkkaa -palstan aiheena on tällä kertaa julkiset hankinnat.

Grandellin Liikenne on osallistunut julkisiin hankintoihin ja toimii myös valtion yhteishankintayksikkö Hanselin sopimustoimittajana.

– Kilpailutuksissa kannattaisi kuunnella myös tuottajapuolta. Miksi he eivät voi konsultoida jotain toista yritystä selvittääkseen, miten kilpailutus kannattaisi tehdä. Kaikki pelaavat kuitenkin samoilla ehdoilla, Grandell avaa ja täsmentää, ettei vuoropuhelussa olisi kotiinpäin vetämisen vaaraa.

Turku – Sauvo – Helsinki-akselilla toimiva liikennöitsijä on hiljattain myynyt pääosan tilausajoliiketoiminnasta Jalobus Oy:lle. Kaupassa osa kilpailutuksista siirtyi Jalobussille.

– Yksi kokemus on, kun eräs kaupunki hylkäsi kaikki tarjoukset, sillä he eivät ymmärtäneet liiketoimintaa. Tällä alalla kilometrit ja työntekijän tunnit maksavat.

Grandellin mukaan kilpailutusta ei pitäisikään tehdä pelkällä tuntihinnalla vaan kaikki tekijät on otettava huomioon.

Byrokratia on pitkälti harhaa – ”Todellisuus on yksinkertaisempaa”

Suomen bussiliikennettä on avattu kilpailulle vuodesta 2009 alkaen EU:n vaatimuksesta.

ELY-keskuksen mukaan joukkoliikennepalvelut voidaan kilpailuttaa joukkoliikennelain ja EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti käyttöoikeussopimuksella tai hankintalain mukaisesti.

Grandellin Liikenne Oy osallistui Turun kaupungin kilpailutukseen linjaliikenteestä Liedon ja Tarvasjoen alueella. Grandellin yritys ajoi reittejä vuoden verran, ja ajot siirtyivät Jalobus Oy:lle kaupan mukana.

Yritys on osallistunut kaupunkien ja kuntien kilpailuttamiin tilausajoihin ja pienempien kuntien palveluliikennekilpailutuksiin. Kokemusta on myös Hanselin kilpailutuksista.

Kuudella bussilla ajava Grandellin Liikenne Oy on toiminut vuodesta 1924 samassa suvussa. Aki Grandell on perheyrityksessä yrittäjänä ja lisäksi palkkatöissä Jalobus Oy:ssä.

Byrokratiaruljanssi ei ole niin paha, miltä ensi silmäyksellä näyttää.

– Asiakirjat näyttävät usein työläiltä, mutta todellisuus on yksinkertaisempaa. Valvontaa voi olla kaupunkien ja valtion osalta. Hankinnoissa tulee mukana raportointi siitä, paljonko on ajettu. Käytännössä tarkoittaa ajosuoritteita.

Ryhmittymänä tarjouksen tekoon

Yritykset voivat muodostaa ryhmittymän ja jättää tarjouskilpailuun yhteistarjouksen, jolla sitoudutaan hankintasopimuksen toteuttamiseen ryhmittymänä.

Aki Grandellilla on kokemusta yhteistarjouksista. He tarjosivat niin Turun kaupungin linjaliikennekilpailutuksessa kuin kaupungin tilausajokilpailutuksessa ryhmittymänä toisen toimijan kanssa.

– Kalustomäärävaatimukset ovat niin suuria, että usein monikin tarjoaa ryhmittymänä. Se tarkoittaa, että tarjous tehdään yhdessä ja lasketaan toisen toimijan kanssa, mihin hintaan voidaan tarjota ja mikä kalusto tarjotaan siihen käyttöön.

– On joitain kilpailutuksia, että jaetaan vain riskiä, silloin ei ole niin paljon kalustovaatimuksia. Maailma muuttuu ja sopimuskausi voi olla pitkä. Silloin on haastavaa laskea, millä hinnalla tarjotaan, Grandell selvittää.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta@yrittajat.fi