27.3.2017 klo 16:19
Uutinen

Suomalainen kuluttaja ostaa myös verkosta

Mastercardin teettämän kyselytutkimuksen perusteella yli 90 prosenttia tutkimukseen osallistuneesta 1004 yli 18-vuotiaasta suomalaisesta on ostanut tavaroita tai palveluita verkosta.

Kyselyyn osallistuneesta 1004 vastaajasta 70 prosenttia kertoi tekevänsä verkko-ostoksia usein.

Suomalaiset luottavat verkkomaksamisen turvallisuuteen, ja vastaajista 56 prosenttia arvioi verkko-ostamisen olevan turvallista tai hyvin turvallista.

Viime vuonna suomalaisten tekemien verkko-ostosten arvo nousi PostNordin kyseisen vuoden verkkokauppatutkimuksen mukaan 1,19 miljardiin euroon. Ostoksista noin 38 prosenttia tehtiin ulkomaisista verkkokaupoista.

– Viime vuonna lähes neljä kymmenestä suomalaisten verkkokauppaostosta tehtiin Suomen rajojen ulkopuolisissa verkkokaupoissa, ja kuluttajat maksavat kortilla erityisesti asioidessaan ulkomaisissa verkkokaupoissa, Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa kertoo.

Maksutavoissa suomalaiset kuluttajat suosivat kyselyn mukaan eniten verkkopankkimaksuja. Toiseksi suosituin maksutapa on kortti.

Kyselyn perusteella suomalaisista verkkoasiakkaista noin 56 prosenttia on epävarmoja tai ei tunne oikeuksiaan, mikäli verkkokauppatilauksessa ilmenee ongelmia.

47 prosenttia vastaajista oli tietoisia siitä, että korttimaksua käyttämällä asiakas voi saada rahansa takaisin, jos tuotetta ei toimiteta, se on viallinen tai verkkokauppa menee konkurssiin.

toimitus@yrittajat.fi