Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Muutos matkanjärjestäjäksi kannatti – Asiakasymmärrys toiminnan ytimessä

Matkapojat on mennyt läpi taantumien ja alan haasteiden asiakkaita kuunnellen. Tärkeänä menestymisessä toimitusjohtaja Ari Penttilä pitää siirtymistä perinteisen matkatoimiston roolista omaa matkatuotantoa kehittämällä.

– Kun päätimme olla enemmän matkanjärjestäjä kuin matkatoimisto, otimme yritykselle uuden suunnan, Ari Penttilä sanoo.

Suomen suurin lähialuematkanjärjestäjä Matkapojat Oy juhlii 40:ttä toimintavuottaan. Ensimmäinen matkatoimisto avattiin Vammalaan vuonna 1977.

Matkapojat on selvinnyt alan haasteista ja taloustaantumasta asiakkaita kuunnellen.

– Toimintamme ydin on siinä, että annamme asiakkaan kertoa, miten voimme palvella. Lisäksi asiointi pitää tehdä mahdollisimman vaivattomaksi, tamperelaisen perheyhtiön toimitusjohtaja Penttilä korosta yhtiön tiedotteessa.

– Yhtiön myynti ja liikevaihto on kasvanut yhteistyössä kumppaneidemme kanssa, Penttilä kertoo.

Toimistoja 14 paikkakunnalla

Myynnissä on tällä hetkellä sesongista riippuen 100–200 matkakohdetta ympäri maailman. Eniten Matkapojilla on tuotteita Viroon ja Ruotsiin. Yhtiö on Viking Linen ja TallinkSiljan suurin matkanjärjestäjä Suomessa. Matkapojat tuottaa matkoja myös Eurooppaan ja kaukokohteisiin lentopohjaisesti.

Yhtiön liikevaihto on 31 miljoonaa euroa. Palvelutoimistoja on 14 paikkakunnalla Suomessa ja henkilökuntaa noin 100. Konsernin omistaa kokonaan Penttilän perhe.

Yritys sai maaliskuussa 2012 Suomalaisen Työn Liiton myöntämän Avainlipun käyttöoikeuden. Myös Itämeren suojelu kiinnostaa, ja yhtiö on mukana suojelutyössä Guardian of the Baltic Sea -suojeluketjun kautta.

Yrittäjäsanomat