Etsi

Hyvinvointi

Gallupin karu tulos: Puolet yrittäjistä kokee ylirasitusta – Näillä viidellä keinolla parannat jaksamistasi

Suomalaiset yrittäjät ovat yhä raskaamman työtaakan alla. Samaan aikaan harva hakee apua uupumiseen. Jaksamista voi parantaa varsin yksinkertaisilla keinoilla.

Tuoreen Yrittäjägallupin tietojen perusteella yhä useampi suomalainen yrittäjä kärsii työuupumuksesta. Lähes puolet yrittäjistä tekee yli 50-tuntista työviikkoa, ja puolet kokee ylirasitusta työssään.

Gallupin mukaan lähes puolet vastanneista yrittäjistä (44 %) tekee yli 50-tuntista tai sitä pidempää työviikkoa. Alle 40-tuntista työviikkoa tekee 27 prosenttia haastatelluista. Kahdeksalla prosentilla vastaajista työviikko venyi jopa yli 70 tuntiin.

Jos näin pitkät työviikot jatkuvat viikosta toiseen, palautuminen on koetuksella. Mitä vähemmän elimistö palautuu työn aiheuttamasta rasituksesta, sitä suurempi riski on vakavaan uupumiseen.

Toimialoista pisintä päivää tekevät rakentamisen ja teollisuuden aloilla toimivat yrittäjät. Niissä yli 50-tuntista viikkoa teki yli puolet yrittäjistä. Työllistävissä yrityksissä työsuhteisiin liittyvä hallinnollinen taakka lisää yrittäjän työtunteja.

Yli 10 prosenttia vaarassa palaa loppuun

Pitkistä työpäivistä huolimatta pahimmassa tilanteessa on omasta mielestään ainoastaan 12 prosenttia Yrittäjägallupin vastaajista. Tämä ryhmä kertoo olevansa jatkuvasti ylirasittunut tai lähellä loppuun palamista.

Puolet vastaajista on kokenut joskus ylirasitusta. Vastaajista 38 prosentilla ei ole ollut ongelmia jaksamisen kanssa.

Toimialoista uuvuttavin työtahti on rakentamisessa, jossa tehdään pisintä työpäivää ja työ on fyysisesti raskasta. Rakennusalan yrittäjistä vain 24 prosenttia ilmoitti, ettei heillä ole jaksamisongelmia.

– Yrittäjät ovat usein erittäin innostuneita työstään ja eivät aina muista ajatella jaksamista, taukoja ja työkykyä ylläpitävää lepoa ja virkistymistä, työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén Suomen Yrittäjistä sanoo.

– Kannattaa kuitenkin muistaa, että koska ihminen ei ole kone, kroppa ja pää saattavat väsähtää, Hellstén jatkaa.

Gallupin perusteella hälyttävää on, että harva hakee apua uupumiseen. Vaikka puolet vastaajista kokee työn joskus raskaaksi, vain yhdeksän prosenttia on hakenut apua jaksamisongelmiin. Heistä valtaosa haki apua terveydenhuollon ammattilaisilta, lähipiiriltä ja harrastuksista.

Näin parannat jaksamistasi

1. Huolehdi riittävästä levosta. Nuku vähintään 8 tuntia yössä. Pyri muuttamaan päivärytmiä niin, että menet aikaisemmin nukkumaan.

2. Harrasta reipasta liikuntaa vähintään kolme kertaa viikossa, vähintään 45 minuuttia kerrallaan. Älä liiku liian korkealla sykkeellä. Pidä syke tasaisena siten, että et hengästy liikaa.

3. Kevennä ruokavaliota lisäämällä kasviksia ja vähentämällä sokerin määrää. Muista syödä aamiainen.

4. Syö säännöllisesti ja muista hiilihydraattien saanti. Niitä tarvitsevat etenkin aivot.

5. Varaa päivittäin aikaa muulle kuin työnteolle. Lue kirjoja, kuuntele musiikkia tai ota rennosti muuten vaan.

Tutustu Yrittäjägallup – Yrittäjän työmäärä ja jaksaminen -kyselyyn tästä.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi