Etsi

Markkinointi

Yritykset entistä aktiivisempia somessa, käyttö myyntikanavana vähäistä

Yli puolet suomalaisyrityksistä on esillä sosiaalisessa mediassa. Myynnissä sitä ei kuitenkaan vielä juurikaan hyödynnetä.

Suomalaisyritykset käyttävät entistä aktiivisemmin sosiaalista mediaa. Kauppalehti kertoo Tilastokeskuksen tutkimuksesta, jonka mukaan 63 prosenttia suomalaisyrityksistä hyödyntää somea. Neljä vuotta sitten luku oli 38 prosenttia.

– Some alkaa olla yrityksille arkea, mutta sen kaupallistaminen on vielä kesken, it-konsulttiyhtiö eCraftin markkinointijohtaja Maria Heimonen toteaa Kauppalehdelle.

Vain kolme kymmenestä ottaa somessa asiakkaat mukaan tuotteiden tai palveluiden kehittämiseen.

– Yritykset tekevät somea tunnettuusmielessä ja koska kaikki muutkin tekevät. Harvoin oikeasti lähdetään analysoimaan asiakkaan ostopolkua ja hyödynnetään sosiaalisen median verkostoja myyntimielessä, Heimonen sanoo.

– Tutkimusten mukaan 80 prosenttia ostoprosessin kartoitusvaiheesta tapahtuu jo verkossa ja yritykset ymmärtävät, että siellä täytyy näkyä. Seuraava aste on ostoprosessin digitalisoituminen, ja myynnin pitää olla mukana niissä kanavissa, joissa ihmiset liikkuvat, Heimonen sanoo Kauppalehdessä.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto

Lue lisää: Pk-yritysten digitaalisuus junnaa paikoillaan – yksi ryhmä muita innostuneempi