19.3.2018 klo 14:02
Uutinen

Tasa-arvovaltuutettu kampanjoi perhevapaakäytäntöjen puolesta – Testaa oletko edelläkävijä

Tasa-arvovaltuutettu on käynnistänyt tasa-arvon päivänä 19. maaliskuuta kampanjan, joka kannustaa työnantajia kehittämään perhevapaisiin liittyviä hyviä käytäntöjä.

̶ Perhemyönteisyys vaikuttaa vahvasti hyvään työnantajakuvaan. Nykyaikainen työnantaja ymmärtää, että tasa-arvon edistäminen työpaikalla sitouttaa ja motivoi työntekijöitä. Kun perhevapaalta palaa tyytyväinen työntekijä, kaikki voittavat, tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara toteaa.

Testaa yrityksesi tasa-arvo

Tasa-arvovaltuutettu haluaa rohkaista työnantajia nousemaan suomalaisen työelämän edelläkävijöiksi lanseeraamalla kampanjan yhteydessä Edelläkävijä-testin ja -tunnuksen, joka myönnetään parhaille perhemyönteisiä käytäntöjä kehittäneille työnantajille.

Kampanjavideoilla ja verkkosivuilla omista hyvistä käytännöistään kertoo kolme suurta työnantajaa: Vantaan kaupunki, Telia sekä digipalveluita tuottava Gofore.

Työnantajat voivat testata omia henkilöstökäytäntöjään osoitteessa www.edelläkävijä.fi. Testi auttaa työnantajia ja henkilöstöalan ammattilaisia tunnistamaan oman organisaationsa vahvuudet ja kehittämisen paikat.

Mukana on kysymyksiä tasa-arvoa vahvistavista käytännöistä, jotka liittyvät muun muassa rekrytointitilanteisiin, määräaikaisiin työsuhteisiin, perhevapaalle jäämiseen ja sieltä palaamiseen. Testi on laadittu yhteistyössä Henkilöstöjohdon ryhmä ̶ Henry ry:n kanssa.

Perheen ja työn yhdistämisen helppous kiillottaa työnantajakuvaa

Laki kieltää syrjinnän raskauden tai perhevapaan perusteella. Tasa-arvovaltuutettu saa silti jatkuvasti yhteydenottoja etenkin naisilta, joiden työsuhde on uhattuna raskauden tai perhevapaan vuoksi.

̶ Tasa-arvo työelämässä etenee tehokkaammin työpaikkatason suunnitelmallisella tasa-arvon edistämisellä kuin setvimällä syrjintäepäilyjä jälkikäteen. Tasa-arvoinen työpaikka hyödyttää myös työnantajaa, kun työntekijät ovat sitoutuneita ja motivoituneita. Työnantajamaine on tekoja, Jukka Maarianvaara sanoo.

̶ Perheen ja työn yhdistämiseen liittyvät käytännöt ovat erittäin ajankohtaisia työnantajakuvaan vaikuttavia asioita. Muutos ei tapahdu itsestään, vaan vaatii työyhteisöiltä jatkuvaa kehittämistä ja konkreettisia toimia. Haluamme olla mukana kehittämässä parempaa suomalaista työelämää, sanoo Henry ry:n toiminnanjohtaja Marita Salo.

Kampanja näkyy maalis-huhtikuussa muun muassa Ylen kanavilla, Facebookissa ja Twitterissa.

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi