18.5.2018 klo 09:25
Uutinen

He kamppailevat Vuoden nuori yrittäjä -palkinnosta

Valtakunnan Vuoden nuori yrittäjä julkistetaan Nuorten Yrittäjien Get Together -päätapahtumassa Hyvinkäällä 24.8.2018.

Tänä vuonna voittoa tavoittelevat suomusjärveläinen maatalousyrittäjä Simo Larmo, 33, Vaasassa ja Saariselällä toimiva siivousyrittäjä Jenni Parpala, 26, jyväskyläläinen ohjelmistoyrittäjä Janne Puustinen, 30, töysäläinen koneliikkeen yrittäjä Lasse Saarenpää, 34, ja Keski-Pohjanmaalla toimiva personal trainer Emmi Salo, 29.

Vuoden nuori yrittäjä -kilpailu on Suomen arvostetuin nuorille suunnattu yrittäjäkilpailu. Kilpailussa painotetaan yritystoiminnan ansioita. Finalistit valittiin Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen järjestämien alueellisten alkukilpailujen 18 voittajan joukosta. Alkukilpailuihin ehdokkaita jättivät Suomen Yrittäjien paikallisyhdistykset sekä jäsenyrittäjät. Paikallisyhdistykset hyödynsivät ehdokasasettelussaan viime syksynä kansalaisilta kerättyjä ilmiantoja, joita tuli 261 kappaletta.

– Kilpailussa on monipuolisesti edustettuna eri alojen yrittäjiä. On hienoa, että mukana on myös yksi esimerkki omistajanvaihdoksesta. Yrittäjät edustavat erilaisia kasvutarinoita, joissa omaa toimintaa on laajennettu tehokkaasti. On positiivista, että nämä kaikki työllistävät myös muita, Suomen Yrittäjien verkostopäällikkö Aicha Manai sanoo.

Simo Larmo jatkaa sukutilaa

Simo Larmo jatkaa vuonna 1892 perustettua Birkkalan tilaa Suomusjärvellä. Tilan päätuotteita ovat luomuspelttituotteet eri muodoissa ja siakkaina vähittäiskauppa ja tukut, ravintolat ja leipomot kautta maan sekä elintarviketeollisuus. Kansainvälistymisen Larmo aloitti verkkokauppa Amazonissa vuonna 2017.

Birkkalan tilan yrittäjä on osoittanut, että myös maatilayritys ja omistajanvaihdosyritys voi olla vahvasti kasvuhakuinen sekä kansainvälisesti menestyvä omalla brändillään. Simo Larmo on rohkeasti tuonut vanhan maatilayrityksen sen rohkeasti nykyaikaan. Hän on myös kehittänyt reseptikirjoa speltille, jotta viljaa pystytään käyttämään kotikeittiössä, leipomossa ja elintarviketeollisuudessa.

Jenni Parpala uudistaa siivousalaa

Jenni Parpala on löytänyt personallisen toimintatavan Vaasassa ja Saariselällä. Avainsana on tuotteistaminen. Kiffel tarjoaa erilaisia palvelupaketteja siivoukseen. Yrittäjä on luonut Kiffelin oman mobiilisovelluksen, jota käytetään asiakkaan ja työntekijän väliseen viestintään ja lisämyyntiin.

Parpala maksaa työntekijöilleen alan keskivertoa korkeampaa palkkaa. Hän on kasvattanut yritystä nopeasti 16 työntekijän yritykseksi.

Janne Puustinen satsaa osaamiseen

Jyväskylässä perustetun ohjelmisto- ja konsultointiyritys MEOM:in vahvuus ovat työntekijät, joiden osaaminen ei ole pelkästään yhden substanssin varassa. Työntekijöitä on 20. Esimerkiksi palvelumuotoilijoilla on vankan suunnitteluosaamisen lisäksi liiketoiminta- ja ohjelmointiosaamista.

Yrittäjä Janne Puustinen panostaa osaamisen kehittämiseen, sillä maailmanluokan digitaaliset toteutukset vaativat monipuolista osaamista ihmisten käyttäytymisen ymmärtämisestä pikselintarkkoihin ohjelmointitoteutuksiin. Puustinen haluaa löytää firmalle oikean kasvuvauhdin suhteessa työntekijöiden hyvinvointiin.

Laten Koneen valttina nopea palvelu

Töysäläinen Laten Kone aloitti pienesti toiminimellä ja on kasvanut kansainväliseksi käytettyjen maanrakennus- ja nostokoneiden maahantuojaksi, huoltajaksi ja myyjäksi. Kilpailuvaltti on nopea palvelu. Kun ostopäätös on tehty, toimitetaan tilattu tuote mahdollisesti saman päivän aikana asiakkaalle. Viime vuosina on kasvatettu maanrakennuskoneiden lisälaitteiden suunnittelua, valmistuttamista ja myyntiä.

Vaikka yrittäjä Lasse Saarenpää on vasta 34-vuotias, hänellä on jo 20 vuoden yrittäjäkokemus: hän perusti ensimmäisen yrityksensä Tmi Laten Mopon 14-vuotiaana.

Emmi Salo satsaa sosiaaliseen mediaan

Emmi Salo aloitti fitness-yrittäjyyden toiminimiyrittäjänä. Nyt Fitverstas on osakeyhtiö, jossa työskentelee 14 valmentajaa toiminimellä. Fitverstas laajentaa palvelujaan myös englannin ja saksan kielelle ja tähtää kansainvälisille markkinoille. Valmentajia osallistetaan tekemiseen ja myös asiakkaat ovat mukana paitsi palvelun kehityksessä, myös markkinoinnissa. Firmalla on sosiaalisessa mediassa asiakkaista koostuva 60 hengen pr-tiimi.

Salo on tehnyt suositusta ja vahvasti kilpaillusta alasta omannäköisen, satsannut sosiaalisen median voimaan ja kasvattanut liiketoimintaa vaikuttavaan suuntaan. Yritys tarjoaa myös muille alan osaajille työllistymisen väylän.

Voittajalle 30 000 euroa

Vuoden nuoren yrittäjän valitsee raati, johon kuuluvat viime vuoden kilpailun voittaja, Takuullecomin yrittäjä Niklas Nukari, yrittäjä Saimi Hoyer, yrittäjä ja Nuorten Yrittäjien johtoryhmään kuuluva Leo Kadieff, yrittäjä Anna Perho, Business&Marketing Dot Oy:n yrittäjä Kati Rauhaniemi, SGN Groupin Sam Nieminen ja Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä.

Kuva: iStockPhoto

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi