Etsi

Innovaatiot

Autokoulumarkkinoiden ”kapinallinen” muutti lähes kaiken digitaaliseksi – jopa auton

Perinteisesti autokouluja ei ole pidetty digitaalisuuden suunnannäyttäjänä. Epic Autokoulu erottuu joukosta.

– Digitaalisuus ei ole itseisarvo. Kyse sitä, miten se näkyy tuloksessa. Jos digitaalisuudesta ei ole jossain palvelussa mitään hyötyä, emme ota sitä käyttöön, Epic Autokoulun toimitusjohtaja Kalle Lahervo sanoo.

Lahervon mukaan suuri osa autokouluista tekee oppilaskirjanpitonsa edelleen käsin.

– Me olemme digitoineet kaiken mahdollisen ja siirtyneet käyttämään digitaalisia versioita. Esimerkiksi ajanhallinta- ja kalenterijärjestelmät on täysin integroitu keskenään.

Yksi esimerkki digitaalisuuden hyödyistä on sähköinen ajanvaraus. Asiakas voi itse varata ajan, joka hänelle itselleen käy parhaiten.

– Panostamme paljon simulaattoriopetukseen, koska se säästää kuluissa. Oppilas varaa netistä ajan, saa koodin kännykkään, ajaa simulaattorilla tunnin, saa palautteen sähköpostiin ja lähtee kotiin.

Teoriaopetus videopuheluna

Toimintamalli on muuttanut autokouluopetusta asiakkaan kannalta itsenäisempään suuntaan. Luokkahuoneeseen ei tarvitse enää tulla, kun opinnot voi hoitaa kotona.

– Koulutuksen ensimmäisen kahden kolmasosan aikana emme välttämättä tapaa asiakasta lainkaan, koska ilmoittautuminen on netissä, laskutus on netissä, virtuaaliset teoriatunnit ovat netissä ja oppilasmateriaalitkin ovat netissä, Lahervo listaa.

Etäopinnoissa on jatkuva videoyhteys opettajaan esimerkiksi älypuhelimen välityksellä. Näin yksikään oppilas ei voi laiminlyödä opetussessiota.

Simulaattorin käytöllä lähiopetuksen määrää on vähennetty. Tämäkin säästää kustannuksia.

– Se on selvästi kustannustehokkaampaa, koska opetusta varten ei tarvitse olla toimitiloja.

Epic Autokoulu toimii tällä hetkellä 28 paikkakunnalla. Joissakin kaupungeissa sen tulo markkinoille on herättänyt närkästystä muissa alan yrittäjissä, koska Epicin on katsottu paikoin polkevan hintoja.

Lahervon mukaan digitaalisuudesta saatua hyötyä on siirretty kuluttajahintoihin.

– Koska toimimme valtakunnallisesti, meillä on huomattavasti paikallisia toimijoita suurempi asiakaspotentiaali. Hinnalla on tällä toimialalla huomattava merkitys, koska asiakkaan näkökulmasta kaikkien autokoulujen tarjoama tuote on sama, eli ajokortti. Voisi sanoa, että olemme Suomen autokoulujen keskiarvohintaan verrattuna 30 prosenttia halvempi. Paikallinen hintakilpailu voi toki aina muuttaa tilannetta.

Autoissa seurantajärjestelmät

Täysin digitaaliseksi Lahervo ei voi autokouluketjuaan muuttaa, sillä lain mukaan 80 prosenttia ajotunneista on suoritettava oikean liikenteen seassa.

– Toivon, että simulaattoriopetus voitaisi vapauttaa nykyisistä rajoitteista. Viime kädessä asiakas valitsee itse, haluaako käyttää simulaattoria vai oikeaa autoa. Tällä hetkellä käyttö menee aika lailla tasan.

Epicin digitaalisuus ei jää tähän. Työnhallinta on täysin sähköistä, samoin tuntikirjanpito. Yritys ei lähetä eikä ota vastaan kuin sähköisiä laskuja.

– Kaikki ajoneuvomme on digitalisoitu eli niissä on seurantajärjestelmät. Tiedämme tarkkaan jokaisen auton kohdalla, miten paljon se on kuluttanut polttoainetta, kuinka kovaa sillä on ajettu, ja paljonko sille on kertynyt kilometrejä. Tiedämme myös, missä auto tai moottoripyörä liikkuu. Jos se poistuu toimialueeltaan, saamme siitä heti hälytyksen. Meillä on noin 160 ajoneuvoa, joten tällainen järjestelmä on tärkeässä roolissa.

Lahervon mukaan autokouluala muuttuu hitaasti. Tällä hetkellä Suomessa on Trafin mukaan noin 440 autokoulua.

– Toimiala on hyvin perinteikäs. Yritykset toimivat yleensä kivijalassa ja firmassa on yrittäjäomistaja, noin 1,2 työntekijää ja sihteeri. Ala on aina ollut sellainen ja on hyvin pitkälti edelleen. Jos mikään ei pakota muuttumaan, miksi se muuttuisi, Lahervo kysyy.

Kuva: Epic Autokoulu

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi