Etsi

Puheenaihe

Taksiliitto ei pelkää halpatakseja: "Osittain kyse mielikuvamarkkinoinnista"

Tuleva taksiuudistus pitää nykyiset taksiyrittäjät odottavalla kannalla. Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja pitää mahdollisena, että lopettavien yrittäjien määrä kääntyy nousuun loppuvuonna.

Taksiliitossa ei olla huolestuneita alalla alkavasta hintakilpailusta. Ensimmäinen halpataksipalvelu FixuTaxi on aloittanut toimintansa Helsingissä ja pudottanut aloitustaksat puoleen.

– Kukin yritys tekee omat hintapäätöksensä. Jos homman saa kannattamaan edullisilla hinnoilla, se on ihan ok, Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo.

Hän huomauttaa, että kyseisen halpataksipalvelun lupaus 10 euron kyydeistä ruuhka-aikojen ulkopuolella on ainakin osittain mielikuvamarkkinointia.

– Nykyiselläkään taksalla matka ei läheskään aina maksa 10 euroa.

Koskinen uskoo, että lähtötaksan puolittaminen on omiaan kasvattamaan taksin käyttöä lyhyillä matkoilla.

Mopoautot eivät huoleta

Koskinen uskoo, että lakimuutoksen käyttöönoton jälkeen Suomen taksiliikenteessä nähdään nykyistä enemmän käytettyjä autoja ja enemmän eri automerkkejä.

– On muistettava, ettei nykyinenkään laki määrää mitään taksiautojen tasosta. Oleellista on se, että autoon mahtuu matkustaja ja matkustajan tavarat.

– Taksiauton pitää olla laadultaan sellainen, että se kestää ammattikäytön. Jos auto menee epäkuntoon, huollon pitää toimia rivakasti ilman, että sen valmistumista täytyy odottaa päiväkausia. Kaikista kallein auto on se joka on korjaamolla. Sen takia en usko, että laadullisesti kovin heikolla autolla saa kannattavaa liikennettä aikaiseksi.

Koskinen ei pidä todennäköisenä mopoautojen tuloa kaupunkien taksiliikenteeseen.

– Kolmipyöräisille kuten mönkijöille voi tulla tarvetta luontomatkailussa. On varmasti myös tilanteita, joissa pakettiautolla ja kevyellä kuorma-autolla kuljetetaan ihmisiä taksiliikenteessä.

Lopettaneita yrittäjiä ei normaalia enempää

Julkisuudessa on kerrottu joidenkin taksiyrittäjien päätöksestä vetäytyä taksiliikenteestä tulevan lakimuutoksen takia. Todellisuudessa mitään tilastopiikkiä ei ole.

– Alkuvuoden tilastot osoittavat, että lopettaneita yrittäjiä ei ole sen enempää kuin normaalisti. Tällä hetkellä Suomessa on noin 9000 taksiliikenneluvan haltijaa. Heistä noin 400 lopettaa vuosittain.

Koskinen muistuttaa, että heinäkuun jälkeen tilanne voi muuttua radikaalisti.

– Heinäkuun ensimmäinen päivä on vasta edessä. Osa yrittäjistä on odotteluvaiheessa ja tekevät päätöksiä myöhemmiun. Loppuvuonna tilanne voi olla totaalisen toisenlainen lopettaneiden yrittäjien lukumäärän osalta.

Kaikkien taksiyrittäjien keski-ikä on nyt yli 55 vuotta, eli toimialalla on verrattain paljon eläkeikää lähestyviä.

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi