Etsi

Laki

Viranomainen muistuttaa yrityksiä: Älä unohda tätä kuluttajan kannalta tärkeää tietoa

Viranomainen lähettää syyskuusta alkaen muistutuskirjeitä yrityksille, jotka ovat laiminlyöneet säännöksen noudattamisen.

Kuluttaja-asiamies lähettää syyskuusta alkaen "suurelle määrälle yrityksiä" kirjeen, jossa muistutetaan   tuomioistuimen ulkopuolisesta riidanratkaisuelimestä kertomisesta kuluttajille yrityksen verkkosivuilla ja vakiosopimusehdoissa. Ilmoitusvelvollisuus perustuu kuluttajansuojalakiin.

Lain mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava verkkosivullaan ja vakiosopimusehdoissaan kuluttajille tieto tuomioistuimen ulkopuolisesta riidanratkaisuelimestä, joka on toimivaltainen kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä riita-asiassa.

Elinkeinonharjoittajan on toimialastaan riippuen annettava tieto joko yhdestä tai useammasta riidanratkaisuelimestä. Näitä ovat kuluttajariitalautakunta, vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE, vakuutuslautakunta, pankkilautakunta, arvopaperilautakunta ja liikennevahinkolautakunta.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan kyseisen säännöksen noudattamisessa on ollut havaittavissa puutteita. Kirjeitä lähetetään niille yrityksille, joilta puutteita on löytynyt. Kirjeiden lähettäminen on osa kuluttaja-asiamiehen toimintaa, jonka tarkoituksena on varmistaa kuluttajien oikeuksien toteutuminen.

– Tässä on kyse mahdollisista riitatilanteista ostajan ja myyjän kanssa. Yrityksen täytyy kertoa verkkosivuillaan ja sopimusehdoissa, että kyseisissä tapauksissa asia voidaan saattaa kuluttajariitalautakuntaan, jossa kuluttajaoikeuteen erikoistuneet asiantuntijat ratkaisevat asian. Näyttää siltä, että kaikki yritykset eivät ole antaneet tällaista tietoa verkkosivuillaan, Suomen Yrittäjien yrityslainsäädäntöön keskittynyt asiantuntija Petri Holopainen kertoo.

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi