Etsi

Yrittäjyys

Hinausyrittäjän kiireinen aamu – tyhjät akut ja liukkaat tiet laittoivat kaluston koville: "Viime vuoden riskinotto kannatti"

Hinausautot olivat kiireisiä keskiviikkoaamuna. Hinausyrittäjän mukaan eniten työllistivät tyhjät akut ja liukkaat sivutiet.

Hinauspalveluyhtiö Oili Jalosen toimitusjohtaja Veli-Matti Jalonen on ollut viimeiset päivät kiireinen mies. Kova tuuli, pakkanen ja kinostunut lumi ovat teettäneet töitä ja hinauskalusto on ollut tiiviissä käytössä.

Keskiviikkoaamuna pelkästään raskaan kaluston hinaustehtäviä oli kolme. Se on kolminkertainen määrä normaalipäivään verrattuna. Henkilöauton hinauksia oli parisenkymmentä.

– Me puhumme hyvästä talvesta silloin, kun se on autoilijoille hyvä talvi. Emme tietenkään toivo autoilijoille huonoa vaan olemme valmiita auttamaan.

Avunpyyntöjä sateli tänään keskiviikkona, kun Suomen historian kovin myrsky aiheutti päänvaivaa tielläliikkujille. Kaikki avunpyynnöt eivät kuitenkaan aiheutuneet tien liukkaudesta.

– Tyypillisesti kun auto on seissyt pyhien jälkeen muutaman päivän, akkuongelmat näkyvät piikkinä. Auto ei vaan lähde käyntiin kun akku on tyhjentynyt.

Jalosen autot ovat käyneet paikan päällä käynnistämässä tyhjästä akusta kärsiviä ajoneuvoja.

– Nykyisin käytetään käynnistyskaapelien sijasta apukäynnistyslaitetta, jossa on virtaa varattuna. Laite kertoo akun varauksen ja antaa oikean määrän virtaa.

Viime vuoden investoinnin kannattivat

Tieliikenteessä eniten harmaita hiuksia ovat aiheuttaneet liukkaat pikkutiet. 

– Vaikka oli pari päivää lämmintä, sade ja lämpö ei sulattanut pikkuteitä vaan teki niistä vaarallisen liukkaita. Tämä tilanne on jatkunut yli pyhien. Tänäkin aamuna on taas liukasteltu.

Tuulen takia ongelmia on ollut vähemmän.

– Myrskyn takia on ollut vain muutaman yksittäinen tapaus, kun tuuli on tuiskuttanut tien umpeen ja on silti yritetty päästä perille esimerkiksi omakotitaloalueella, Jalonen kertoo.

Jalosen firman hinauskalusto on riittänyt tehtävien lukumäärästä huolimatta, kiitos viime vuonna tehtyjen investointien.

– Otimme viime vuonna hieman riskiä ja hankimme lisää autoja ja kuljettajia, vaikka emme voi olla varmoja talven laadusta.

Turun seudulla toimivalla yrityksellä on nyt 21 hinausautoa. Tällä määrällä se on oman alueensa suurin ja koko Suomen toiseksi suurin.

"Lisäturvat turhia Suomessa"

Hinausauto ei tule asiakkaalle kalliiksi, jos oma auto on vakuutettu täyskaskolla. Tällöin vakuutusyhtiö maksaa hinausauton tulon paikalle, asiakkaan vastuulle jää akun ja akunvaihtotyön maksaminen.

– Työn hinta on meillä yleensä halvempi kuin huoltoliikkeessä. Akun hinta voi olla hieman korkeampi, varsinkin jos on tottunut käyttämään edullisempia akkuja. Me käytämme vain korkealaatuisia akkuja.

Suomessa vakuutusyhtiö hyvittää aina hinauspalvelun, jos asiakkaalla on täyskasko.

– Vakuutusyhtiö maksaa palvelun todennäköisesti myös silloin, jos asiakkaalla on osakasko ja siihen liittyvä hinauspalveluvakuutus.

Vakuutusyhtiöillä on joitakin rajoituksia. Jos asiakas on laiminlyönyt auton akun hoidon eikä auto tämän takia lähde käyntiin, jotkin yhtiöt ovat rajanneet hinauspalvelun korvaamista.

– Suomessa hinauspalvelun käyttö on edullista, koska hinauspalveluvakuutuksessa ei meillä ole lainkaan omavastuuta kuten muissa Pohjoismaissa. Tällöin bonusmenetystä ei tule.

– Tämän takia Suomessa ei kannata ottaa ylimääräisiä lisäturvia hinausta varten, Jalonen huomauttaa.

Kuva: Oili Jalonen Oy

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi