Etsi

Yrittäjyys

Tuore väitös: suurin osa yrityselämän valmennuksista hyödyttömiä

Yritykset sijoittavat vuositasolla miljoonia erilaisiin henkilöstö- ja yritysvalmennuksiin. Uuden väitöskirjatutkimuksen mukaan suurin osa tästä rahasta valuu hukkaan.

Tutkimuksen mukaan valmennuksien osallistujat ottavat alle 20 prosenttia oppimastaan käyttöön arkityössään. Tohtori Ina Weinbauer-Heidelin mukaan asia on ollut tiedossa yritysmaailmassa jo vuosia. Valmennusten tehottomuuksista on muodostunut tietynlainen julkinen salaisuus.

– Kaikki tietävät, että yrityksissä pidettävät valmennukset ovat hyödyttömiä eivätkä muuta käytännön tasolla mitään. Siitä huolimatta yritykset panostavat valmennuksiin miljoonilla, Weinbauer-Heidel sanoo. 

Weinbauer-Heidel väitteli Johannes Kepler Universität Linzin yliopistosta Itävallasta.

– Halusin selvittää, miksi tämän tilanteen annetaan jatkua vuodesta toiseen. Miksi yritykset tuhlaavat rahaa, aikaa ja resursseja tehottomiin valmennuksiin? hän tiivistää. 

Tutkijan mukaan yritykset asettavat itselleen vääriä tavoitteita valmennusten mittaamiseksi. Ne haalivat itselleen myönteistä palautetta valmennusten tyytyväisyyskyselyistä ja pyrkivät kasvattamaan valmennuspäivien lukumäärää vuositasolla.

– Yritykset mittaavat epäolennaisia asioita. 97 prosenttia mittaa sitä, kuinka tyytyväisiä valmennuksen osallistujat ovat valmennuksen sisältöön tai valmentajaan. Vain 9 prosenttia yrityksistä mittaa, onko valmennus saanut aikaan käyttäytymisen muutosta yrityksissä.

Weinbauer-Heidel korostaa, että ainoastaan 7 prosenttia yrityksistä mittaa valmennuksen vaikuttavuutta, vaikka juuri se olisi oleellista.

– Nämä synkät numerot kertovat paljon siitä, kuinka naurettavassa tilanteessa olemme. Tilannetta voisi verrata leivänpaahtimen ostamiseen - vaikka ostaisit rikkinäisen tuotteen, pitäisit sitä silti onnistuneena hankintana vain koska paahdin on kivan värinen.

Weinbauer-Heidelin mukaan yritykset kokevat painetta tarjota valmennuspäiviä työntekijöilleen.

– Yritykset ylpeilevät sillä, kuinka monta valmennuspäivää he tarjoavat vuosittain yhtä työntekijää kohti. Tämän luvun voi kuitenkin muuntaa suoraan kulueräksi - mitä enemmän valmennuspäiviä, sitä enemmän kustannuksia. Määrä ei korvaa laatua, tutkija sanoo.

toimitus (at) yrittajat.fi