Etsi

Talous

Vientinäkymät ovat heikkoja suomalaisyrityksille tärkeillä toimialoilla

Rakentamisen, teräs-, metalli- ja paperiteollisuuden sekä kestokulutushyödykkeiden suhdanne-ennusteet ovat synkkiä. Myös monille Suomelle tärkeitä toimialoja kurittaa kansainvälisten markkinoiden epävarmuus.

Luottovakuutusyhtiö Atradius Suomen maajohtaja Juhani Laitala ennustaa suomalaisille vientiyrityksille on luvassa haastavia aikoja.

Hän perustaa näkemyksensä yrityksensä ekonomistien tekemään uusimpaan raporttiin, jossa on tarkasteltu suhdanne-ennusteita toimialoittain. Ennusteessa on analysoitu 34 maata ja 14 eri toimialaa. Suomi ei ole vertailussa mukana.

– Heikoimmat näkymät ovat maailmanlaajuisesti tekstiiliteollisuudessa, jonka suhdanne-ennuste on lähes jokaisessa maassa huono tai synkkä. Seuraavana listalla ovat rakentaminen, teräs-, metalli- ja paperiteollisuus sekä kestokulutushyödykkeet. Joukossa on Suomen viennille tärkeitä toimialoja, johon kansainvälisten markkinoiden epävarmuus iskee, Laitala sanoo.

Hänen mukaansa maakohtaiset suhdanne-ennusteet antavat hyvän kuvan siitä, mitä on luvassa.

– Kysynnän lasku ja ylikapasiteetti kiristävät yritysten välistä kilpailua. Lopullinen vaikutus näkyy myös investoinneissa, Laitala uskoo.

Atradiuksen raportissa positiivisimmat toimialanäkymät ovat rahoituspalveluissa, lääke- ja maataloudessa sekä ruuan tuotannossa.

Suomalaisyrityksille tärkeimpiin vientimaihin toimialaennuste vaikuttaa kahtiajakoisesti. Hollanti ja Yhdysvallat ovat vahvoja. Lisäksi Saksassa, Ruotsissa ja Kiinassa näkymät ovat lievästi positiiviset.

Sen sijaan Englannissa ja Venäjällä on luvassa vaikeuksia.

– Epävarmuus kasvattaa aina yritysten riskejä. Siitä kielii myös se tosiasia, että maksuehdot ovat kiristyneet ja maksukyvyttömien yritysten määrä on lisääntynyt Euroopassa. Ei ole lainkaan tavatonta, että 30 päivän maksuehto onkin nyt 60 päivää. Jokaisessa yrityksessä tiedetään, mitä maksuehtojen tuplaantuminen tarkoittaa kassanhallinnalle, Laitala sanoo.

Hänen mukaansa isoilla yrityksillä on kokemusta siitä, miten muuttaa kaupankäynnin strategiaa, hallita riskejä ja suojata saataviaan.

– Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä tilanne voi olla toinen. Varsinkin, jos vientikokemusta on kertynyt vasta vähän aikaa.

 

Toimitus

toimitus (at) yrittajat.fi