24.5.2019 klo 10:34
Uutinen

Lukiolaispojan jäätelökioski aiheutti kuohunnan Kuopiossa – ”Jonkinlaiseen muurahaispesään tuli sohaistua”

Eliel Pohjolainen halusi myydä jäätelörullia Kuopion torilla omasta kojustaan. Byrokratia yllätti, ja nuoren yrittäjän pyrkimykset ylittivät valtakunnallisen uutiskynnyksen.

Kuopiolaisen lukiolaisen pyrkimykset jäätelönmyyjäyrittäjäksi ovat ylittäneet uutiskynnyksen valtakunnallisella tasolla.

Viime joulukuussa Savon Sanomat kertoi, että Eliel Pohjolaisen pyrkimykset myydä jäätelöä Kuopion torilla törmäsivät byrokratiaan. Kuopion torilla jäätelön myyntiä säännellään niin, että jäätelöä saavat myydä vain myyntipaikan lunastaneet yrittäjät jäätelökioskeista, joiden hinnat pyörivät 15 000 -23 000 euron vuosivuokrissa. Seuraavan kerran uudet yrittäjät voivat hakea myyntipaikkoja vuonna 2023, viisivuotiskauden päättyessä.

Pohjolaiselle kaupungin virkamiehet kertoivat, että tavallisilla toripaikoilla ei saa myydä minkäänlaisia jäätelötuotteita, mutta asiasta ei löytynyt mainintaa torisäännöistä, vaan kyseessä oli totuttu käytäntö.

– Jonkinlaiseen muurahaispesään tuli sohaistua, kun tapaus tuli julkisuuteen. En usko, että tämä jää tähän. Uskon ja toivon, että demokraattisessa maassa, kuten Suomi, muutosta on tultava. Pienissä piireissä tällaista on voinut tapahtua kaikessa hiljaisuudessa. Olen saanut paljon rohkaisevia kommentteja, Pohjolainen kertoo.

Kovaa peliä jäätelön tähden

Yle kertoo jutussaan, että vastaavia käytäntöjä löytyy muissakin Suomen kaupungeissa. Kuopiossa paikkojen maksut ovat kuitenkin aivan omaa luokkaansa. Vain Tampereella Laukontorin jäätelöpaikan vuokra maksaa parisataa vähemmän kuin Kuopion Keskustorilla, missä paikka maksaa 23 955 euroa. Helsingissä vain muutaman myyntipaikan vuokra ylittää tuhat euroa.

Yle kertoo, että Kuopiossa jäätelömyynti on aiheuttanut rajasotia, kuten oikaisuvaatimuksia, luvattomia ilmiantoja sekä käräjäoikeustapauksia.

Pohjolainen halusi myydä jäätelöä Kuopion torilla omalla konseptillaan. Hän on internetissä ja lomamatkalla nähnyt jäätelörullia, jotka valmistetaan 35 -pakkasasteisella alustalla levyksi ja rullataan siitä kuppiin annokseksi.

Laitteet ja myyntipisteen koristeet hän tilasi Euroopasta ja Kiinasta. Investointeihin on kulunut yhtiökumppani Joona Välipakan säästöjä sekä Pohjolaisen ottamaa lainarahaa.

Pohjolaisen kohdalla byrokratiatapauksen julkisuus poiki ratkaisun myyntipaikan ongelmaan.

– Kuopion torin läheisyydessä sijaitsevan Aapeli-kauppakeskuksen johtaja tarjosi paikkaa kauppakeskuksen edustalla, Pohjolainen kertoo.

Paikka on vain muutaman kymmenen metrin päässä kiistellyistä torin myyntipaikoista, mutta Aapelin edustalle saakka sääntely ei vaikuta.

Kesätyö toimitusjohtajana

Pohjolainen on kokenut aikamoisen myllytyksen ennen kuin koko kioskia on avattu. Varsinaista avajaispäivää pitäisi juhlia lauantaina, mutta huonon sään sattuessa seuraavana aurinkoisena päivänä.

Yrittäjät eivät kuitenkaan itse aio olla juurikaan myymässä jäätelöä, vaan yrittäjien osakeyhtiö Ice Cream Island on tehnyt kuusi työsopimusta kesän vuoroihin.

Kaverusten työjako on vastuutehtävissä kulisseissa.

– Halusin mukaan kaverin, jolta hommat hoituisi. Joona on rakentanut kioskia, hän toimii työntekijöiden esimiehenä ja hoitaa työvuorot. Syksyllä olemme suunnitelleet tarjoavamme myyntipistettä jonkun kauppakeskuksen sisätiloihin viikonlopuiksi, ja siinä teemme molemmat myyntityötä. Minä olen hoitanut toimitusjohtajan töitä ja juoksevia asioita, Pohjolainen kertoo.

Kesällä Pohjolaista odottavat ensin omat ylioppilasjuhlat, sitten pikajuoksukisat sekä heinäkuun alusta armeija. Tulevaisuudessa hän toivoo saavansa opiskelupaikan automaatioteknologian parista Tampereen yliopistossa.

Kesän tavoite ei ole välttämättä tehdä valtavaa liikevoittoa, vaan todistaa liiketoimintakonsepti toimivaksi.

– Tavoite on saada tämä hyvin rullaamaan, mutta kesän kelit ovat aina kysymysmerkki. Tärkeintä on todentaa konseptin toimivuus, eli montako aurinkoista päivää kesässä tarvitaan, jotta toiminta on kannattavaa. Jos kesässä on X aurinkoista päivää, toimintaa on kannattavaa, Pohjolainen kertoo.

Elina Hakola

elina.hakola(at)yrittajat.fi