Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Talous

Barometri: Kuljetusalan odotukset syöksyivät – tiehankkeilta toivotaan piristystä

Vain joka neljäs kuljetusyritys odottaa kuljetusmäärien kasvua kesälle, kertoo tuore SKAL Kuljetusbarometri. Ennuste on laskenut vuoden 2016 tasolle. Kasvuhaluja heikentävät epävarmuus taloudesta ja pula osaavasta työvoimasta.

Aiempaa hiljaisemman alkuvuoden jälkeen vain joka neljäs kuljetusyritys odottaa kuljetusmäärien kasvua kesäkaudelta. Vielä vuosi sitten odotukset olivat jyrkästi nousevalla käyrällä.

Vain 16 prosenttia maa-aineskuljetuksia suorittavista yrityksistä on kasvattanut kuljetusmääriään alkuvuonna. Suurimmat infrahankkeet ovat loppusuorallaan ja investointeja on ollut vähän.

Metsäalan kuljetusyrityksistä vain kolme prosenttia odottaa kasvua kesäkaudelta, vaikka pitkällä aikavälillä puunkäyttö on kasvamassa. Kuljetusmatkat ovat lyhentyneet, sillä teollisuuden lisääntyneitä puumääriä lastataan enemmän junaan ja terminaaliin kuin ennen.

– Tilanne vaihtelee maakunnittain, mutta maantiekuljetusten kysyntä näyttää edelleen vahvalta ja yritykset raportoivat kuljettajapulasta, kertoo Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtaja Jarkko Vartiamäki.

Liikennemäärien kasvu saavutti huippunsa keväällä 2017. SKAL Kuljetusbarometri ennakoi talouskasvun hidastumista kaikilla mittareilla.

SKAL odottaa, että hallituksen lisäbudjetissa osoitetaan määrärahoja infrahankkeisiin ja erityisesti tiestölle. Päällystystöiden määrä on järjestön mukaan ollut näin alhaisella tasolla viimeksi 1950-luvulla. SKALin mukaan polttoaineveron korottaminen olisi iso isku toimialalle.

– Polttoaineveron korottaminen veisi pohjaa pois ympäristöystävällisempien diesellaatujen käyttöönotolta ja korottaisi logistiikkakustannuksia. Se olisi aivan väärä liike. Sen sijaan asfaltointi on erinomainen elvytyskeino ja ympäristöteko, joka on ajankohtainen juuri nyt, sanoo toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Kuljettajapula hillitsee kasvua

SKAL Kuljetusbarometrin mukaan joka kolmas kuljetusyritys pyrkii kasvamaan. Puolet yrityksistä haluaa pitää toimintansa nykyisen laajuisena ja noin joka kuudes on supistamassa toimintojaan.

Yrittäjät kokevat merkittävimmäksi kasvun esteeksi kannattavuusvaikeudet. Seuraavaksi merkittävin kasvun este on pula osaavasta työvoimasta.

Kuljetusyritykset tavoittelevat kasvua erityisesti nykyisten asiakassuhteiden kautta esimerkiksi tarjoamalla näille lisäpalveluita. Vain runsas kymmenes yrityksistä markkinoi palveluitaan tietoisesti potentiaalisille asiakkaille.

SKAL ry:n vuoden 2019 toiseen kuljetusbarometriin vastasi yhteensä 535 jäsenyritystä. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. SKAL Kuljetusbarometri toteutetaan kolme kertaa vuodessa ja se lähetetään noin 4 400 jäsenyrittäjälle. Kysely toteutettiin 13.–27.toukokuuta.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 4 800 kuljetusyritystä ympäri Suomea. 

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuvat: Getty Images, SKAL