10.6.2019 klo 14:40
Uutinen

Somegurun neuvot sisällöntuotantoon: Tee yhdestä sisällöstä monta eri versiota ja testaa jatkuvasti

Someguru Gary Vaynerchukin yhtiön brändijohtaja Andy Krainak kävi viime viikolla Suomessa ohjeistamassa somemarkkinoinnista kiinnostuneita.

Somemarkkinointiguruna, kirjailijana ja puhujana tunnetun Gary Vaynerchukin yhtiön brändijohtaja Andy Krainak jakoi neuvojaan viime viikolla Helsingissä. Krainak hallinnoi Vaynerchukin sometilejä, joilla on miljoonia seuraajia ympäri maailmaa.

Krainakin pääviesti oli, että kaikessa sisältöjen tuottamisessa on hyvä lähteä liikkeelle käänteisestä pyramidimallista.

Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi pidetystä puheesta tehdään ensin video, josta erotetaan ääniraita. Se puolestaan toimii esimerkiksi blogitekstin runkona. Blogitekstistä tehdään lyhyempiä postauksia eri sosiaalisen median kanaviin.

VaynerMedia tuottaa Vaynerchukin ja Krainakin johdolla vähintään 100 erilaista sisältöä päivässä. Tilaisuudessa Krainak antoi ymmärtää, että tämä määrä on aivan liian vähän. Tulevaisuudessa pitäisi hänen mielestään puhua jopa tuhansista eri sisällöistä päivässä. Krainakin sometiimissä on 35 työntekijää.

Andy Krainakin vinkit sisällöntuotantoon

1. Älä tee vain yhtä sisältöä. Käytä hyväksesi samaa sisältöä eri kanavissa ja eri pituisina.

2. Testaa ja kokeile. Seuraa postauksen toimivuutta pian sen julkaisemisen jälkeen.

3. Testaa, kuinka paljon sisällön lisääminen vaikuttaa omissa sosiaalisen median kanavissasi ja miten Facebookin algoritmit suhtautuvat siihen.

4. Ole kärsivällinen. Yleisön kerääminen vie aikaa, jopa vuosia. Kun tuotat säännöllisesti sisältöä, kehityt ja tulet koko ajan paremmaksi.

5. ”Kasvata paksu nahka”. Tulet saamaan ikäviä kommentteja. Ja hyviä, ne antavat energiaa. Saat myös parannusehdotuksia, opit niistä ja kehityt.

6. Älä aliarvioi itseäsi. Moni asia, joka on sinulle itsestään selvää voi olla muille kiinnostavaa. Kiinnostavia sisältöjä voi tuottaa monista aiheista.

7. Testaa, miltä julkaisusi näyttävät. Kuva, joka näyttää hyvältä isolla tietokoneen näytöllä, ei välttämättä toimi puhelimen näytöllä. Tee erillinen fb-tili, jolla testaat julkaisuja tai julkaise ne ensi vain itsellesi, jotta voit varmistaa, että kaikki on kunnossa.

8. Tekstitä videot. Tekstitysten tekeminen on vähän työlästä, mutta se kannattaa. Ihmiset haluavat katsoa videoita myös ilman ääntä.

9. Tutustu eri somekanaviin ja kokeile, mikä toimii missäkin.

10. Etsi uusia yleisöjä somesta. Katso esimerkiksi, mitkä hashtagit trendaavat ja osallistu keskusteluun. Kohtaa ihmiset henkilökohtaisella tasolla. Pyri auttamaan ihmisiä, rakenna luottamusta.

11. Ole somessa aidosti oma itsesi. Älä yritä esittää jotain, mitä et ole. Aidot persoonat kiinnostavat ihmisiä ja sisällön tuottaminen on sinulle helpompaa, kun olet oma itsesi.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi