Etsi

Kansainvälistyminen

Jymy-jäätelö pääsi jättijakeluun Saksassa – Uudelle markkinalle meneminen vaati kaksi vuotta työtä

Jymy-luomujäätelöt pääsevät Saksassa laajimpaan jakeluun suomalaiselintarvikkeista.

Luomujäätelömerkki Jymy ja sitä valmistava Suomisen Maito on päässyt merkittävään jakeluun Saksan ja Itävallan markkinoilla. Saksan luomuruokatukku Dennree kertoi alkuvuodesta ottavansa Jymyn valikoimiinsa ja tytäryhtiö Denn’s Biomarkt -ketjun 330 marketiin.

– Dennreellä on 1 200 tukkuasiakkuutta, 300 Denn's-luomukauppaa Saksassa ja 30 Itävallassa. Nyt pääsemme lisäksi mukaan heidän kampanjaansa, jossa jokaiseen saksalaiseen kotitalouteen jaetaan kampanjavihkonen tarjouksista. Lisäksi pääsemme Aleco-ketjun 20 kauppaan Bremenissä sekä Berliinissä Veganz-ketjun myymälöihin, mikä on iso vegaanivaikuttaja markkinassa. Hampurissa olemme Tjadens-ketjun kahdeksassa liikkeessä, Suomisen Maidon toimitusjohtaja Horst Neumann kertoo.

Vaikka Suomisen Maito on ollut tietoinen Dennreen kiinnostuksesta Jymy-jäätelöitä kohtaan, tieto hyväksymisestä oli kuitenkin pieni yllätys. Jymy-jäätelö tulee olemaan saatavilla ja näkyvillä paremmin kuin mikään muu brändätty suomalainen elintarvike Saksassa tähän asti.

Saksan valloituksesta ei kuitenkaan vielä voi Neumannin mukaan puhua. Luomumarkkina on 11 miljardin euron kokoluokkaa, josta Suomisen Maito pääsee vasta raapaisemaan pintaa.

– Se on kuitenkin erinomainen sillanpää-asema, jossa pysymiseen ja kasvamiseen investoimme ja satsaamme rahaa, Neumann sanoo.

Rahaa, uskoa ja tahtoa on vaatinut sekin, että Suomisen Maito on päässyt tähän vaiheeseen. Neumannin mukaan työtä on tehty kaksi vuotta. Se on tarkoittanut markkinan tutkimista, luomuruokamessuja, näytelähetyksiä sekä brändin hiomista.

–Viemme suomalaista jäätelöä myös Japaniin, mutta markkinat ovat Saksan kanssa hyvin erilaisia. Japanin kokemus on kuitenkin opettanut kärsivällisyyttä. Sinnekin meneminen kesti kaksi vuotta, ja Japanin tulli on todella tiukka. Olemme ainoa suomalainen jäätelötuote, joka on mennyt Japanin tullista läpi, Neumann kertoo.

Saksan luomumarkkina on kehittynyt

Saksassa luomuruoan markkinat ja valikoimat ovat kehityksessä Suomea edellä, joten tuotteiden arvopohjassa alkuperä, laatu ja raaka-aineet ovat tärkeitä. Luomutuotteissakin laatu voi vaihdella, mutta Neumannin mukaan Saksassa laatueroja pystytään asiantuntevasti vertailemaan ja arvioimaan.

– Saksa on iso ja kehittynyt markkina. Luomu ja laatu ovat usein oletusarvo, joten tuotteen, brändin ja tarinan täytyy olla kunnossa ja valmiita vientiin. Suomalainen ruoka nähdään turvallisena ja laadukkaana, joskin toisinaan hinnakkaana. Saksassa halpuutuksen polku on kuitenkin käyty loppuun ja laadusta ollaan valmiita maksamaan ekstraa.

Suomisen Maito vie Saksaan viisi makuvaihtoehtoa, jotka ovat Mänty ja Villimustikka, sekä vegaanisina härkäpapupohjainen Pistaasi ja kaurapohjaiset Kaksi Marjaa sekä Minttu-Suklaa.

Suomi-ruoka kiinnostaa nyt Saksassa

Vuoden alussa suomalainen ruoka oli hyvin esillä Saksassa, kun Business Finlandin Food From Finland -vientiohjelman mukana 80 suomalaista elintarvikealan yritystä osallistui Berliinissä Grüne Woche -elintarvikemessuille. Nyt kymmenkunta yritystä on päässyt jakelukanavaan Saksassa ja useat kymmenet yritykset neuvottelevat sellaisten kanssa.

– Mukana on viljatuotteita, alkoholijuomia, marja- ja luonnontuotteita sekä liha- ja maitojalosteita valmistavia yrityksiä. Media- ja messunäkyvyys on herättänyt aivan uudenlaista kiinnostusta suomalaisia yrityksiä kohtaan, Food from Finlandin Saksan markkina-alueesta vastaava Lili Lehtovuori Business Finlandista kertoi huhtikuussa messujen annista.

Suomen messuosastolla vieraili 400 000 kävijää ja Saksan mediassa julkaistiin yli 3 000 juttua Suomesta. Ruoan lisäksi, messunäkyvyys lisäsi myös mielenkiintoa Suomeen matkailumaana.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi