3.7.2019 klo 12:02
Uutinen

Kukkakauppias ja urheiluhieroja kehittivät eläintenhoitotuotesarjan ja perustivat yhdessä uuden yrityksen – Tähtäin: viidessä vuodessa maailmalle

Kirsi Suhonen ja Niina Autti lähtevät rakentamaan yritystään kansainväliset markkinat mielessään.

Eläimet kärsivät haavoista, nirhaumista ja ruhjeista siinä kuin ihmisetkin. Niiden hoitoon löytyy kyllä hoitotuotteita, mutta niissä on eläinten omistajilla kysymysmerkkejä.

– Eläintenhoitotuotteissa on pitkä ainesosaviidakko tai ei sellaista ollenkaan, jolloin et voi tietää, mitä tuote pitää sisällään, Finntar-yrityksen yrittäjäkaksikon toinen osapuoli Kirsi Suhonen kertoo.

Suhonen kasvattaa suomenhevosia ja frisiläishevosia sekä tanskalais-ruotsalaisia pihakoiria.

Hän ja Niina Autti päättivät tehdä oman tuotesarjan eläimille suomalaisen luonnon raaka-aineista. Käyttökohteita voivat olla koirien ja hevosten lisäksi siat, kanat, kalkkunat ja naudat.

Arcticvet-tuotteet on suunniteltu ammattilaislaboratoriossa, ja suunta on kansainvälisille markkinoille.

– Nykyään asiakkaat ovat hyvin tiedostavia. Eläinpuolella tuotteiden lupia ja vaatimuksia ei juuri ole. Eläinsuojelulaki sanoo vain, että eläimille ei saa tuottaa kipua. Reseptiikan kehittäjät ovat kuitenkin ammattilaisia ja tuotteemme kestävät päivänvaloa. Haluamme olla läpinäkyviä, Autti sanoo.

Toinen kierros yrittäjinä

Yrittäjät saivat idean ja ajatuksen tuotteista noin vuosi sitten ja alkoivat puuhata yritystä viime vuoden puolella. Molemmilla on yrittäjätausta, mutta eri toimialoilta. Suhonen on urheiluhieroja, Autti kukkakauppias.

Keskiviikko on naisille suuri päivä, sillä tuotteet lanseerataan Suomen markkinoille Okra-messuilla.

– Kesän ajan teemme tuotetta tunnetuksi eläinmessuilla, koiranäyttelyissä, kuninkuusraveissa ja muissa hevostapahtumissa. Olemme saaneet ensimmäisen apteekkitilauksen, eli tuotemyynti tapahtuu apteekkien, eläinlääkäriasemien ja -kauppojen kautta. Tärkeää on, että tuote on saatavilla, kun eläin saa ruhjeen, Autti kertoo.

Syksyllä kaksikko satsaa yrityksen kasvuun ja he hakevat investointitukia. Suunnitelmissa on kansainvälistyminen viiden vuoden sisällä. Brändin on suunnitellut ja toteuttanut Studio Pekka Piippo.

– Euroopan ja Aasian markkinoilla osataan arvostaa suomalaista puhdasta luontoa. Tuotteidemme raaka-aineet kerätään käsin, joten halpamyyntiin emme lähde. Satsaamme raaka-aineisiin, ulkonäköön ja brändiin, sillä luontaistuotteelle ei voi saada patenttia, Suhonen kertoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi