Etsi

Yrittäjyys

Kauppiaalla on hyvät mahdollisuudet saada tuotteitaan laajoille markkinoille – Posti: kampanjat ja ilmaiset toimitukset houkuttelevat

Kivijalkakauppa ja verkkokauppa tukevat jonkin verran toisiaan.

Suomalaiset kuluttajat arvioivat ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin. Tieto käy ilmi Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2019 -tutkimuksesta.

Vuonna 2025 lähes viidennes arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta. 60 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista kertoo ilmaisten toimitusten lisäävän verkko-ostamista.

– Vastaajista 63 prosenttia on kasvattanut ostoskoria, jotta saa ilmaisen toimituksen. Pakettien seuranta ja ohjaus ja ennakoivat toimitusilmoitukset ovat seuraavaksi painavimpia verkko-ostosten lisääjiä, Postin kansainvälisten verkkokaupan palvelujen johtaja Sami Finne sanoo.

– Useat kansainväliset verkkokaupat maksavat lähetyksen toimituksen, jolloin toimitus on kuluttajalle maksuton. Tämä on tulossa yleiseksi kauppatavaksi myös Suomessa, mikä tulee nopeuttamaan verkkokaupan kasvua, Finne kertoo.

Tutkimuksen mukaan nykyisin verkosta kaiken tai lähes kaiken ostaneiden osuus on 10 prosenttia. Lähes neljännes suomalaisista osti tuotteita verkosta viimeisen viikon aikana.

Finnen mukaan fyysisellä kaupalla on edelleen vahva merkitys kaupankäynnissä, sillä kivijalka ja verkkokauppa tukevat toisiaan. Kuluttajista 43 prosenttia on etsinyt ja tutustunut etukäteen tuotteisiin verkkokaupoissa, mutta ostanut ne kivijalkakaupasta. Vastaavasti 19 prosenttia on etsinyt tai tutustunut tarjontaan kivijalkakaupassa, mutta tilannut sitten verkkokaupoista.

Toimituksissa 35 prosenttia kuluttajista suosivat verkko-ostosten vastaanottamiseen pakettiautomaattia, 32 prosenttia Postin tai kuljetusyhtiön palvelupistettä ja 21 prosenttia kotiinkuljetusta. Kuluttajista yli puolet käyttää mieluiten Postin toimituksia. Finne korostaa, että kyselyä tehdessä vastaajille ei kerrottu, että tutkimuksen tilaaja on Posti.

Saksalainen on suosituin

Suosituin verkkokauppa on saksalainen Zalando 16 prosentin osuudella. Suosituin kotimainen on Verkkokauppa.com.

– Saksalaiset ja ruotsalaiset verkkokaupat ovat nostaneet suosiotaan. Kolmantena on aasialaiset verkkokaupat. Englantilaiset ovat laskeneet suosiotaan. 11 prosenttia vastaajista kertoo, ettei tiennyt, mistä tavara on lähetetty, Finne kertoo.

Finne toteaa myös, että Baltian verkkokaupat kasvavat suomalaisia nopeammin.

– Kysymys onkin, miten suomalaiset pääsisivät tehokkaammin näille markkinoille. Esimerkiksi Virossa on paljon suomea puhuvia. Ylipäätään voi todeta, että jos kauppiaalla on tuote, jota kuluttajat arvostavat, markkinapaikkoja löytyy. Koskaan ei ole ollut parempaa aikaa siinä suhteessa, Finne sanoo.

Eniten verkosta ostetaan musiikkia, viihdettä, pelejä, elektroniikkaa ja tietotekniikkaa. Viime vuoteen verrattuna verkko-ostamisen osuus kokonaisostoista on lisääntynyt kaikissa tuoteryhmissä, lukuun ottamatta ruokaa, juomia ja elintarvikkeita, joissa ostaminen on pysynyt samalla tasolla.

Verkkokaupan ominaisuuksista kuluttajat pitävät tärkeinä selkeästi ilmoitettuja toimituskustannuksia (93 prosenttia) sekä tarkkoja tuotekuvauksia ja kuvia ja edullisia toimitushintoja (92 prosenttia). Valtaosa verkko-ostoksista tehdään kannettavalla tietokoneella, 18-34 –vuotiaiden keskuudessa älypuhelimella.

Kampanjat toimivat

Yli viidennes verkko-ostajista on tehnyt ostoksia Black Fridayn sekä joulualen aikana. Suosittuja ovat myös kesäalet, Hullut päivät, tammikuun alennukset, Cyber Monday. Finnen mukaan myös Kiinasta leviämään lähtenyt Single’s day veti kuluttajia. Ne kauppiaat, jotka satsasivat, hyötyivät kampanjasta.

– Suomalaisilla verkkokaupoilla ja brändeillä on hyvä mahdollisuus saada osansa kansainvälisen verkkokaupan ilmiöistä ja eri sesongeista. Vaikka kilpailu on globaalia, tutkimuksemme mukaan 77 prosenttia suomalaisista pitää ainakin jossain määrin tärkeänä sitä, että verkkokaupan sivut ovat omalla äidinkielellä, kertoo Finne.

Suomalaiset eivät lähettele paketteja edestakaisin

Finnen mukaan keskustelut verkkokaupan palautuksista ovat Suomessa liioiteltuja. Tutkimuksesta käy ilmi, että vain 9 prosenttia verkko-ostajista on palauttanut tilaamansa lähetyksen joko kokonaan tai osittain.

– Verkko-ostaminen Suomessa on huomattavasti kestävämmällä pohjalla verrattuna muihin Keski-Euroopan maihin, Finne toteaa.

Vertaisverkkokaupat, kuten Tori.fi, Facebook-kirpputorit ja Huuto.net ovat suomalaiskuluttajille tuttuja. Tori.fi:stä ovat ostanut 67 prosenttia kuluttajista, 47 prosenttia Facebookista ja 24 prosenttia Huuto.netistä.

Postin verkkokaupan ympäristövaikutuksia koskevan selvityksen mukaan vertaisverkkokauppa voi pidentää tuotteiden elinkaarta merkittävästi. Kun kuluttaja ostaa käytettyjä tuotteita erilaisista kierrätysryhmistä, uusien tuotteiden valmistus tai vanhojen hävitys ei aiheuta päästöjä.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi