Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Innovaatiot

Biopohjaisille pakkauksille on kysyntää – ”On ollut helppo päästä isoihin pöytiin neuvottelemaan”

Elintarvikepakkauksissa on nähty viime vuosina lukuisia kotimaisia innovaatioita. Yksi niistä on Woodly Oy:n puupohjainen materiaali, jota yritys on testannut muun muassa Järvikylän salaattipakkauksissa.

EU:n lainsäädäntö, kiertotalousstrategia, ajaa yrityksiä siirtymään kierrätettäviin pakkauksiin ja toisaalta fossiilisia raaka-aineita tulee korvata uusiutuvilla raaka-aineilla. Myös kuluttajilta tulee painetta. Woodlyn materiaali on suunniteltu kierrätettäväksi muovin kierrätyksessä.

Seedi Oy:n toimitusjohtaja, sarjayrittäjä, Marko Parkkinen on perustanut Woodlyn vuonna 2011. VTT oli yhtiön teknologiapartnerina. Toimitusjohtaja-yrittäjä Jaakko Kaminen tuli mukaan yhtiöön täysipäiväisesti vuonna 2017.

Woodly on tuotekehitysvaiheen startup, eikä materiaalia ole vielä markkinoilla.

– Olemme herkässä kohdassa. Tuotteemme alkaa olla valmiina markkinoille. Nyt käymme neuvotteluja partnereiden kanssa. Ensimmäiset lanseeraukset tulevat ennen kesää. Tässä on ollut pitkä matka, kun elintarvikepuolella on monenlaisia testauksia ennen materiaalin hyväksyntää, Jaakko Kaminen kertoo.

Entiseltä nimeltään Welmu International Oy vaihtoi viime toukokuussa nimensä Woodly Oy:ksi tuotebrändinsä mukaan.

Pienellä suomalaisyrityksellä positiivinen tilanne, brändien 2025 visiot kirittävät

Woodly hakee globaalia kasvua yhdessä yrityksen yhteistyökumppaneiden, muoviteollisuuden yritysten, Wipak Groupin ja Amerplast Oy:n kanssa. Yritys keräsi kaksi miljoonaa euroa viime toukokuun rahoituskierroksella. Sijoittajaksi mukaan lähti muun muassa Tokmanni-ketjusta tuttu Kyösti Kakkonen.

Woodlyn materiaali on niin sanottu drop-in granulaatti, ja materiaalin sekä pakkausten tuotanto on ulkoistettu.

Globaalit elintarvikebrändit etunenässä ovat ilmoittaneet siirtyvänsä pakkauksissa täysin biopohjaisiin tai kierrätettäviin materiaaleihin vuoteen 2025 mennessä. Woodlyn Kamisen mukaan brändeillä on vastuullisuusvisiot vuoteen 2025 valmiina, mutta kaikilla ei ole ollut tiedossa ratkaisuja, että miten pakkauksia koskeviin visioihin päästään.

– Tämä on aiheuttanut alusta alkaen positiivisen tilanteen näkökulmastamme, ja on ollut helppo päästä isoihin pöytiin. Isot brändit ovat ottaneet hyvin aikaisessa vaiheessa yhteyttä. Mitä isompi brändi on kyseessä, sitä pidempään kestää, että saadaan mitään näkyvää julki. Siksi olemme hakeneet pilottiasiakkaita, jotka pystyvät toimimaan nopeasti.

Kysyntä on taattu. Liiketoimintamalli, jossa Woodly toimii yhteistyössä muoviteollisuuden kanssa, on ketterä ja skaalautuu nopeasti ylöspäin. Yhtiön materiaalia on testattu myös Rapalan pakkauksissa. Woodly on kehittänyt Wipak Groupin kanssa prototyypin juusto- ja lihatuotteilla, joissa koko pakkaus on hiilineutraali.

Elintarvikepakkaukset ovat olleet isosti esillä, koska niissä pakkausmuovia on kaikkein eniten.

– Myös käyttötavarapuoli, tekstiili- ja kosmetiikkayritykset haluavat käydä keskusteluja materiaalista, toimitusjohtaja-yrittäjä Jaakko Kaminen kertoo.

– Viime vuonna käytimme globaalisti 50 prosenttia enemmän uusiutuvia raaka-aineita kuin pallo pystyy yhden vuoden aikana tuottamaan. Tästä aiheutuu se, että meiltä loppuu materiaali kesken, jos emme saa sitä pidettyä kierrossa.

Woodlyn biopohjainen materiaali on hiilineutraali. Yritys teetätti elinkaariarviointi-, eli LCA-laskelman AFRY Suomi Oy:llä (entinen Pöyry).

Kotimaiset biopohjaisten elintarvikepakkausten innovaatiot ovat keränneet palkintoja viime vuosina. Eräs tällainen on kuitupohjaisia vuokapakkausratkaisuja valmistava Jospak Oy.

 

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi