Etsi

Emergency banner

Ajantasaiset tiedot koronasta yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Korona

Yrittäjä tarjoaa osaamistaan ilmaiseksi muille yrittäjille ahdingosta selviämiseen – haastaa muita mukaan auttamaan

Kovina aikoina yhteen hiileen puhaltamisen merkitys korostuu. Yrittäjien hädän ovat huomanneet monet, ja erilaisia tapoja auttaa on ilmaantunut yllättäviltä suunnilta.

Yksi avun tarjoajista on Aleksi Vihunen, joka laittoi sosiaalisen median LinkedIn-palvelussa pystyyn kampanjan yrittäjien tueksi. Pk-yritysten digimarkkinointia ja sosiaalisen median viestintää oman yrityksensä Bardin kautta tekevä Vihunen haluaa auttaa muita yrityksiä ahdingostaan ilmaiseksi.

– Jos sinua tällä hetkellä ahdistaa ja lähitulevaisuus pelottaa, niin laita viestiä. Haluan pyyteettömästi auttaa sinua parhaan kykyni mukaan, Vihunen kirjoittaa LinkedIn-päivityksessään.

Päivitys on kerännyt 678 tykkäystä sekä 55 kommenttia ja Vihusen aloite on saanut aikaan melkoisen hulinan.

– Avuntarve on suuri. Reilu kymmenen yrittäjää on ottanut yhteyttä ja määrä kasvaa koko ajan, Vihunen sanoo.

Kaikki eivät suostu ottamaan apua vastaan ilmaiseksi. Vihuselle on tarjottu esimerkiksi mittatilauspaitaa vastapalvelukseksi työstään.

Apua, ei opportunismia

Yrittäjä kertoo, että idea auttamiseen tuli, kun hänellä oli hetki aikaa tyttären päiväunien aikaan.

– Selasin LinkedIniä ja minua alkoi ahdistaa se, että vastaan tuli opportunismia ja pyrkimystä myydä ratkaisuja yrittäjille, kun heillä on suuri hätä ja toimeentulo valmiiksi vaakalaudalla. Halusin luoda vastareaktion ja tarjota apua ilmaiseksi ja yrittäen saada samalla muita mukaan, Vihunen kertoo.

Erilaiselle osaamiselle tarve

Ihan jokaista Vihunen ei pysty auttamaan jo siksi, että hänen ammattitaitonsa rajoittuu viestintään ja markkinointiin. Siksikin Vihunen toivoo, että useampi avuntarjoaja ilmoittautuisi mukaan. Nyt auttajia on ilmoittautunut 5-6.

– Olisi hyvä saada uutta osaamista mukaan kaikilta yrittäjyyden aloilta. Uskon ja toivon, että avusta on hyötyä ja voimme minimoida yrittäjien konkurssit ja kannustaa kuluttajia tukemaan kotimaisia yrittäjiä.

Avun tarvitsijoiden määrä kasvaa koko ajan ja kirjo vaihtelee. Vihunen on järjestänyt omaa kalenteriaan niin, että puolet ajasta menee päivätyöhön.

Useat kanavat valjastettu apuun

Apuryhmiä on syntynyt muuallekin. Suomen Yrittäjät lanseerasi sunnuntaina 16.3. Yrittäjät #ostipieneltä -tukiryhmän, missä avun ja neuvojen lisäksi on oma keskustelun avaus oman yrityksen palveluiden mainostamiselle sekä monille muille keskustelunaiheille.

Lue lisää Yrittäjä #ostapieneltä -ryhmästä. 

Kun teatterit ja konserttijärjestäjät ilmoittivat sulkevansa ovensa tai peruvansa tapahtumia, monet heräsivät kulttuurialan toimijoiden ja yrittäjien ahdinkoon. Sosiaalisessa mediassa kiersi vetoomus, että perutuista tapahtumista ei pyydettäisikään lipun hintaa takaisin vaan tuettaisiin järjestäjän toimintaa jättämällä rahat sisään.

Lahjakortit tulevaan käyttöön, vaihtoehtoiset tai netin kautta hyödynnettävät palvelut ja esimerkkejä muusta avusta on ollut esillä eri kanavissa.

Facebookiin on syntynyt Natural Corona Killers, joka haluaa tukea yrittäjien tulojen pysymistä.

– Lähdetään auttamaan. Rakennetaan saitti josta voidaan ostaa etukäteen kyseisten toimijoiden ja ihmisten työtä? Joko lahjoituksena tai sitten voi ostaa lahjakortin, jonka voi lunastaa seuraavan vuoden aikana? Pidetään kulttuuri ja yrittäjyys hengissä, ryhmän perustaja ja markkinointiviestintätoimisto Måndagin perustaja Arto Sivonen kirjoittaa.

Viestintätoimisto Ellun Kanat kertoo tarjoavansa konsultointiapua tiistaina 17.3 yhteystietonsa jättäneille.

Myös valtiovarainministeri Katri Kulmuni kehotti hallituksen teidotustilaisuudessa jokaista tukemaan paikallisia yrityksiä parhaan kykynsä mukaan. 

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi