Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Korona

Yrittäjien palveluita kokoavia sivustoja on syntynyt avuksi koronakriisin yli – Moni joutuu miettimään liiketoimintansa uusiksi

Koronakriisin ja liikkumisrajoitusten myötä syntynyt yrittäjien ahdinko on herättänyt auttamishalun.

Useampi vapaaehtoisvoimin pyörivä sivusto tai alusta tarjoaa paikan, minne yrittäjät voivat ilmoittaa palvelunsa. Yhteisöt ja alustat auttavat löytämään palveluita kansallisesti ja paikallisesti. 

Yhteinen päivä ja sivusto kotimaisten tuotteiden ja palveluiden tueksi

Kotonakotimaista.fi on koko Suomen kattava sivusto, josta kuluttaja voi etsiä alueensa yrittäjän palveluita. Sivuston takana on kuopiolainen yrittäjä Samuli Huuhtanen, joka on Rock, Paper, Scissor – pienpanimon toimitusjohtaja. Mukana on myös kuopiolainen mainostoimisto Oddy Inc., joka on toteuttanut sivuston teknisen alustan ja visuaalisen ilmeen.

– Ensin mietin, että tämä olisi alueellinen, mutta tajusin nopeasti, että sivuston täytyy olla kansallinen, Huuhtanen kertoo.

Kotona kotimaista on sivuston lisäksi kampanja, joka lähti Huuhtasen ideasta. Hän toivoo, että jokainen viettäisi perjantaina 27.3. Kotona kotimaista -päivää.

– Tarkistin ettei se mene minkään liputuspäivän kanssa päällekkäin. Jokainen voi osallistua, miten tahtoo. Voi esimerkiksi katsoa kotimaista viihdettä Netflixin tarjonnan sijaan, hän sanoo.

Mukana kampanjoimassa on kuluttajien lisäksi julkisuuden henkilöitä, kuten Vappu Pimiä, Janni Hussi, Jaana Pelkonen, HP Parviainen ja Pippa Laukka.

– Soitin heille ja pyysin mukaan. Kukaan ei ole kieltäytynyt auttamasta ja levittämästä sanaa, Huuhtanen kertoo.

Sivuston tai kampanjan jatkosta Huuhtanen ei osaa tässä vaiheessa sanoa. Toiminta on vapaaehtoista, mutta sen ympärille voi syntyä periaatteessa mitä vain.

– Sivusto on maksettu vuodeksi. Mukana oli 20.3. jo 400 yritystä ja lisää tulee tällä viikolla. Toivon, että eri sivustot toimivat yhteydessä ja ristiinmarkkinoivat toisiaan, jotta mahdollisimman moni löytää yrittäjien palvelut, Huuhtanen sanoo.

Sisumarket tarjoaa verkkokaupan ja yhteisön apua

Sisumarket lähti liikkeelle, kun luova toimisto Måndagin perustaja Arto Sivonen kysyi sosiaalisen median kanavissa, ketkä lähtisivät rakentamaan sivustoa yrittäjien tueksi. Nyt koottu ryhmä julkaisee verkkokaupan nimeltä Sisumarket. Sitä ei pidä sekoittaa samannimiseen lastenvaate- ja lifestyle-verkkokauppaan. Sisumarket löytyy täältä.

– Suomi valittiin juuri kolmannen kerran maailman onnellisimmaksi kansaksi. Miksi? Yksi suurimpia syitä tähän on halumme auttaa. Nyt on verkkopalvelu kasassa. Taustalla on kymmeniä ja varmasti kohta sata eri alan ammattilaista auttamassa muita eri alojen ammattilaisia, Arto Sivonen sanoo.

Sisumarketin tarkoitus on luoda toivoa ja antaa mahdollisuus yrittäjille pyytää apua ja auttajille keino auttaa. Se tutustuttaa uusia pienyrittäjiä verkkoympäristöön ja tarjoaa heille mahdollisuuden palveluiden ja liiketoiminnan kehitykselle yhteisössä ja yhteistyössä muiden yrittäjien ja ammattilaisten kanssa. Tarjolla on siis myös konkreettisia ja liiketoiminnallisia neuvoja tilanteeseen, jossa yrittäjät nyt ovat. Yhteisö tarjoaa myös toivoa.

– On hienoa, että pienille yrittäjille syntyy nyt erilaisia mahdollisuuksia. Sisumarket on yksi näistä mahdollisuuksista. Suomi kaipaa yhteen hiileen puhaltamista ja myös uusien taitojen opettelemista. Moni yrittäjä joutuu miettimään liiketoimintamallinsa täysin tai osittain uusiksi. Myös toivon luominen on tärkeää, jotta pk-yritykset selviävät koronakriisin yli, Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja Taru Jussila sanoo.

Näkyvyyttä yrittäjille ja webinaareja kuluttajille

Jyväskylässä on myös puolitoista viikkoa kehitetty alustaa yrittäjien palveluille. Tiimiakatemiassa opiskelevien 12 hengen ryhmä julkaisi perjantaina illalla tueyrittajaa.fi -alustan, jonka tavoite on yhdistää yrittäjät ja kuluttajat keskenään.

– Facebookiin alkoi ilmestyä erilaisia ryhmiä ja listauksia, mutta niissä yrittäjien ilmoitukset hukkuvat virtaan. Myös Instagramissa ihmiset suosittelivat yrittäjiä tueyrittäjää-hashtagilla. Se domain oli vapaana, joten ostimme sen ja aloimme rakentaa sivustoa, Projektitoimisto Gravin Samuli Ala-Kasari kertoo.

Kun yritykset ilmoittautuvat sivustolle, ne jaottuvat sinne maakunnittain, jotta kuluttajat voivat etsiä oman alueensa yrittäjien palveluita.

Gravilaiset haluavat tarjota yrityksille näkyvyyttä ilmaiseksi ja kuluttajille lisäarvoa hyötytiedon muodossa. Ensi viikolla sivustolla alkavat webinaarit, joista ensimmäisen aiheena on sijoittaminen ja koronakriisin vaikutukset.

– Jos kriisi jatkuu pitkään ja avun tarvitsijoita on paljon, pyrimme tekemään alustasta verkkokauppamaisemman, jotta kuluttaja voi ostaa sivuston kautta suoraan paikalliselta. Kaikilla pienyrittäjillä ei ole mahdollisuutta nettisivuihin, joten haluamme antaa heille mahdollisuuden niihin, Ala-Kasari kertoo.

Monipuolisia palveluita 

Karanteenissa.fi on myös viiden opiskelijan projekti, jolla he haluavat auttaa yrityksiä ja ihmisiä koronakriisissä. Palveluntarjoajista kaikki eivät ole suomalaisia, vaan kuluttaja näkee, mitä palveluita ylipäätään on tarjolla. Niitä löytyy terveydenhuoltopalveluista kuljetuksiin, viihteeseen ja siivoukseen.

Sivulla on ollut yli 20 000 kävijää ja palvelu on tavoittanut ihmisiä myös sosiaalisen median kanavien kautta.

Sivuilla kävijä voi etsiä omalta lähialueeltaan sopivan palvelun kategorian mukaan. Yrityksiä ja palveluntarjoajia tulee lisää jatkuvasti.

– Yritykset voivat itse kertoa meille toiveestaan päästä sivulle tai yksityishenkilö voi ilmiantaa toivomansa yrityksen. Sivu on myös käännetty englanniksi ja ruotsiksi, jotta jokainen apua tarvitseva voi hyödyntää Karanteenissa.fi -palvelua, Ohto Pentikäinen kertoo.

Tulevaisuudessa palvelua aiotaan kehittää usealta eri kannalta. Tarkoitus on lisätä ominaisuus, josta näkee ajankohtaisimmat tiedot viruksesta sekä listaus suomalaisista yrityksistä, jotta ihmiset voivat tukea paikallista yrittäjää. Tietoa palvelusta levitetään mahdollisimman suurelle yleisölle eri sosiaalisten medioiden välityksellä sekä kannustaa ihmisten väliseen tiedon kulkuun eri palveluissa.Vaihda koodinäkymään

– Yhteydenottoja eri tahoilta, kuten HUS:ista sekä yrittäjiltä on tullut kymmeniä ja palvelusta on tarkoitus muotoutua sellainen, joka palvelee kaikkia apua tarvitsevia – yrityksiä ja yksilöitä, Pentikäinen sanoo.

Pien- ja mikroyrittäjien palvelut esiin

Turvataantulevaisuus.fi -sivusto on viiden ihmisen perustama sivusto, jonka tarkoitus on niin ikään yhdistää tiukan paikan edessä olevat pien- ja mikroyrittäjien tarjoamat palvelut, työkalut ja tuotteet.

Palvelu toimii kategorioittain ja paikkakunnittain. Kuka tahansa voi hakea ja löytää tietoa mikro- ja pienyrittäjien tarjoamista tuotteista, palveluista ja työkaluista. 

– Sivusto on vastikään avattu, joten lisäämme uusia yrityksiä ja kategorioita mukaan sitä mukaa kun niitä meille saapuu, eli kiihtyvässä tahdissa. Tällä hetkellä meillä on 115 yrittäjää 50 eri kategoriassa. Kehitämme sivustoa jatkuvasti eteenpäin, jotta toiminnasta tulee entistä tehokkaampaa, nopeampaa ja dynaamisempaa, sivuston aktiivi Jukka Sierla kertoo. 

Turvataantulevaisuus.fi toimii aktiivisesti myös Instagramissa.

Palveluita paikkakunnittain

Yksityishenkilöiden ja vapaaehtoistyövoiman pyörittämä alusta on myös Pelastetaanpalvelut.fi, joka syntyi neljän tunnin ideointipalaverin jälkeen viidessä tunnissa.

Sivusto julkaisee yrittäjien tarinoita koronaviruksen vaikutuksista heidän liiketoimintaansa sekä yrittäjien toiveita, kuinka kuluttajat voivat tukea heitä. Alusta lupaa näkyvyyttä yrityksille myös sosiaalisen median kanavissaan.

Sivuilla on listattu paikkakuntia, joilta palvelusta voi löytää yrityksiä ja auttaa niitä yritysten toivomalla tavalla. Yritykset voivat ilmoittautua nettilomakkeella.

– Meillä kaikilla on lähipiirissä yrittäjiä, joiden toimintaan koronaviruksella on negatiivisia vaikutuksia. Erityisesti haluamme tuoda toivoa lamaannuksen keskelle ja yhdistää ihmisiä koronaviruksen vastaisessa taistelussa, kansanliike kertoo tiedotteessaan.

Lappilaisille oma lahjakorttikauppa

Rovaniemeläinen Starttipaja Valmennus Oy on avannut verkkokaupan, jonka avulla kuluttajat voivat tukea lappilaisten yritysten liiketoimintaa koronaviruksen aiheuttamisessa vaikeuksissa.

Uudessa verkkokaupassa tarjotaan kaikille lappilaisille yrityksille mahdollisuus myydä lahjakorttejaan. Lahjakorttien lisääminen verkkokauppaan on jo auki ja yrittäjille maksutonta.

– Toivon lahjakorttimyynnin tukevan liiketoimintaa juuri nyt, kun kivijalkaliikkeissä on huutava pula asiakkaista tai ne on jouduttu koronavirus-tilanteen takia sulkemaan, sanoo Starttipajan perustaja Jari Kunnari.

Lahjakorttien lisääminen verkkokauppaan on yrittäjille maksutonta. Myydyistä lahjakorteista peritään pieni provisio, jolla katetaan verkkokaupan ylläpitämisestä Starttipajalle aiheutuvat kustannukset.

– Kaikki yrittäjät eivät pysty tai halua avata omaa verkkokauppaa. Kauppa kivijalkamyymälöissä ei käy, kun asiakkaat pysyvät kotona. Tilanteeseen piti keksiä helppo ratkaisu, Kunnari kertoo.

 

Juttua muokattu 23.3. klo 13.12. Lisätty Turvataantulevaisuus.fi-sivuston osuus.

Juttua muokattu 24.3. klo 14.30. Lisätty Pelastetaanpalvelut.fi -sivuston osuus. 

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi