Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Tietoturva

Huijausviesti kiertää Handelsbankenin nimissä – Kieliasu ei välttämättä paljasta kalasteluyritystä

Kyseisen sähköpostin vastaanottaja voi hämääntyä paitsi hyvästä kieliasusta, myös vihreästä lukon kuvasta.

Sähköposteissa kiertää aidon näköinen huijausviesti, joka näyttää tulevan Handelsbankenin nimissä. Handelbankenin viestintäjohtaja Pirjetta Soikkeli kuitenkin vahvistaa, että kyseessä on kalasteluyritys.

– Liikkeellä on valitettavasti todella aidon näköisiä huijaussähköpostiviestejä. Myös Handelsbankenin nimissä lähetettyjen kalasteluviestien määrä on noussut viime viikkoina huimasti, hän kertoo.

Viimeisimmät kalasteluviestit vetoavat Handelsbankenin ajankohtaisiin uutisiin kuten muutoksiin tunnistautumisvälineissä tai koronan aiheuttamaan poikkeustilanteeseen.

Vastaanottaja ei välttämättä tunnista huijausta aidosta.

– Kalasteluviestit on lähes poikkeuksetta kirjoitettu hyvällä suomenkielellä, eli huijausta ei enää pysty tunnistamaan pelkästään kieliasusta, Soikkeli huomauttaa.

Handelsbankenin viestinnästä kerrotaan, että useimmat kalastelusivut käyttävät suojattua HTTPS-yhteyttä, jolloin esimerkiksi Chrome-selain näyttää verkko-osoitepalkilla vihreä lukon kuvaa.

– Vihreä lukko ei kuitenkaan tarkoita, että käyttäjä on oikealla pankin sivulla, vaan ainoastaan sitä, että yhteys mihin tahansa sivuun on suojattu.

Näin tarkistat, oletko pankin sivulla

Kalasteluviestit sisältävät lähes poikkeuksetta jonkinlaisen uhkauksen. Pankkien kohdalla uhataan esimerkiksi sulkea asiakkaan tili tai kortti muutaman päivän kuluessa, ellei asiakas seuraa huijausviestissä olevia vaatimuksia.

Pankkikalasteluviesteissä korostetaan myös, että asiakkaan käyttökokemus tai turvallisuus parantuu, kun hän seuraa viestin ohjeita. Kyseisissä viesteissä on useimmiten linkki, joka vie kalastelusivulle. Sivu on tehty pankin ulkoasun mukaisesti, mutta sivun osoite on jotain muuta kuin pankin oma sivu.

– Asiakkaan kannattaa aina tarkistaa, että hän on oikealla pankin sivulla, ennen kuin hän kirjoittaa tunnistautumistiedot sivulle. Asiakas voi myös tarkistaa viestissä olevan linkin ennen kuin klikkaa siihen, esimerkiksi siirtämällä hiiripainiketta linkin päälle.

Soikkeli muistuttaa monien muiden pankkien tavoin, että Handelsbanken ei ikinä pyydä asiakkaan tietoja tai pankkitunnuksia sähköpostilla.

– Lähetämme kaikki asiakastietoihin viittaavat viestit verkkopankin kautta. Jos asiakas saa epäilyttäjän sähköpostin Handelsbankenin nimessä, hänen kannattaa aina ensiksi ottaa yhteyttä Handelsbankenin asiakaspalveluun tai omaan konttoriin viestin oikeellisuuden varmistamiseksi. Teemme jatkuvasti työtä löydettyjen huijaussivustojen sulkemiseksi.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi