Etsi

Emergency banner

Markkinointi

Kysely: Suomalaiset aikovat säästää lomamatkarahansa – Yrittäjä, nyt on aika satsata markkinointiin, lue vinkit!

Yrittäjät odottavat kesävieraita ja kaupat asiakkaita karun koronakevään jälkeen. Vaarana on kuitenkin, että kotimaiset asiakkaat eivät laita rahaa kiertoon.

Hintaopas.fi-palvelu ja markkinatutkimusyritys Bilendin tekemän verkkokyselyn perusteella suomalaiset aikovat säästää ulkomaanmatkoista säästyvät rahat ja odottavat entistä suurempia alennusmyyntejä.

– Kesälle on odotettu kovaa menekkiä ja kasvua esimerkiksi kotimaan matkailun saralla. Tutkimuksen perusteella näyttäisi kuitenkin, että suurimmalla osalla kuluttamatta jäänyt raha menee säästöön. Kyselyyn vastanneista 57,2 prosenttia aikoo säästää rahat, ja 13,6 prosenttia paikkaa säästöillä muuta tulonmenetystä. Kulutustilanteeseen vaikuttaa varmasti esimerkiksi työmarkkinoiden epävarmuus, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.

Reilut 22 prosenttia vastaajista aikoo sijoittaa säästönsä kotimaan matkailuun.

Kyselyyn vastasi 1 000 vastaajaa.

– Huomionarvoista on myös se, että lähes 60 prosenttia vastaajista odottaa tulevalta kesältä aiempaa suurempia alennusmyyntejä. Näyttäisi, että rahan kanssa ollaan tällä hetkellä tarkkoja, mutta kaupoilta toivotaan kovia alennuksia kulutuksen vauhdittamiseksi, Matinvesi-Basset kertoo.

Yksittäisistä tuotteista vastaajien ostoslistalla olivat etenkin aurinkolasit ja uusi polkupyörä.

Verkkokauppa pitää pintansa ja kasvaa

Tutkimuksen mukaan 13 prosenttia suomalaisista on ostanut verkkokaupasta ensimmäistä kertaa viime kuukausien aikana. Eniten on lisääntynyt kotimaisten verkkokauppojen käyttö.

– Verkkokaupan suosion kasvusta on puhuttu viime aikoina paljon, ymmärrettävistä syistä. Silti on hieman yllättävää, että noinkin moni kokonaan uusi asiakas on löytänyt verkkokauppoihin. Miesten kohdalla luku on lähes 15 prosenttia. Myös Hintaoppaan liikenne on kasvanut koronarajoitusten aikana noin 30 prosenttia, Hintaoppaan Matinvesi-Bassett kommentoi. 

Tutkimukseen vastanneista 12,8 prosenttia uskoo, että verkkokauppaostaminen lisääntyy jatkossa entisestään, vaikka liikkumisrajoitukset ja suositukset poistuisivatkin.

Yksi verkkokaupan kasvun hyötyjistä voi olla verkkokauppajätti Amazon, jonka saapumisesta Suomeen on huhuttu jo pitkään. Tutkimukseen vastanneista 43,5 prosenttia uskoo ostavansa Amazonista jos näin tapahtuu. Innokkaimmin uuden tulokkaan ottavat vastaan alle 30-vuotiaat vastaajat.

– Neljännes vastaajista olisi valmis jopa maksamaan Amazonin VIP-asiakkaiden Prime-palvelusta, jossa tuotteen saa kotiin tilauspäivänä. Vastaajien mielestä sopivin kuukausimaksu tälle palvelulle olisi 5 euroa, mutta noin 21 prosenttia vastaajista olisi valmis maksamaan palvelusta jopa 10 euroa kuussa, Matinvesi-Bassett kertoo.

Satsaa markkinointiin digitaalisissa kanavissa

Jotta suomalaiset asiakkaat löytäisivät suomalaisten yrittäjien tuotteiden ja palveluiden luo, yrittäjien täytyy nyt satsata markkinointiin. Digimarkkinoinnin asiantuntija Saskia Salomaa Markkinointisankarit-yrityksestä kokosi Yrittäjämedioille vinkkejä, miten digimarkkinoinnin kanssa kannattaa toimia. Vielä ei ole liian myöhäistä!

1. Varmista, että yrityksesi löytyy

Varmista, että verkkosivuille tai sosiaalisen median kanaviin ei ole jäänyt väärää tietoa, kuten ”olemme suljettu koronan takia”. Päivitä muutenkin tiedot ajan tasalle. Ravintolan kannattaa laittaa ruokalista ja tai matkailuyrityksen selkeä kuvailu palveluista, jotta mahdollinen asiakas voi tutustua yritykseen.

2. Suuret tapahtumat on peruttu, joten tyypilliset kesän vetonaulat puuttuvat. Siksi olisi tärkeää saada ihmiset liikkeelle ja antaa ajatuksia ideointiin. Mieti, mitä omat asiakkaat etsivät. Google-mainonnassa pienelläkin budjetilla voi parantaa näkyvyyttä, kunhan miettii hakusanat ja kohderyhmät niin, että mainos näkyy oikeille asiakasryhmille. Esimerkiksi ”tekemistä Turku” tai ”ravintola Savonlinna” voi olla avain oman palvelun löytymiseen.

3. Hyödynnä some-näkyvyyttä jatkuvasti. Kerro yrittäjän arjestasi, näytä turvallisuuteen liittyviä asioita, tuo esille viihtyisyyttä niin kuvilla kuin videoilla. Erityisesti videot konkretisoivat sitä, millaista palvelua tai tuotetta tarjoat.

4. Järjestä erilaisia tapahtumia ja tempauksia ja muista tiedottaa näistä! Tällaisesta pitävät niin paikalliset asiakkaat kuin turistitkin. Maanantait ovat peli-iltoja, tiistaisin on elävää musaa, keskiviikkoisin kirjaklubi, torstaisin taikuri ja niin edelleen. Voit myös järjestää yhden ison tempauksen, kuten ”yhden päivän hampurilaistensyömisennätys” eli kutsut niin paljon ihmisiä kun mahdollista syömään hampurilaisia. Aktiviteettikohde tai museo voi hankkia esimerkiksi lastenhoitajan, jotta koko perhe pääsee paikalle ja vanhemmat ja isommat lapset saavat osallistua rauhassa pienempien ollessa hoitajan leikitettävänä. Tässä on vaan oma mielikuvituksesi rajana! Muista vinkata tapahtumista myös paikalliselle medialle!

5. Hyödynnä asiakkaiden suositteluja. Tuo parhaat arviot esille verkkosivustolla ja muista asiakassegmenttisi - mikä on tärkeää vanhalle pariskunnalle, mikä menevälle sinkulle, mikä lapsiperheelle? Näitä voi kerätä netissä tai suoraan asiakkailta kysymällä. Tämä laskee kynnystä tulla käymään ja ostaa, kun muutkin on tykänneet.

+1. Nyt vaan tekemään! Peli ei ole vielä menetetty eli tämän kesän osalta on vielä voitettavaa, kunhan et vaan luovuta. Jos tuntuu ettet itse keksi mitään, niin pyydä vaikka kaveria katsomaan omaa bisnestä uusin silmin ja ideoimaan asiaa kanssasi. Älä myöskään jää yksin tuntojesi kanssa, vaan ole yhteydessä paikalliseen yrittäjäyhdistykseen - yhdessä olette enemmän!

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi