Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Kansainvälistyminen

Pinnalle lyönyt glögiskumppa elää joulumyynnistä – ”Joulua edeltävien päivien merkitys on älyttömän suuri”

Glögikuohuviiniä valmistava perheyhtiö on onnistunut koronavuonnakin kasvattamaan liikevaihtoaan. Ennustettavuus on ollut myös alkoholibisneksessä heikkoa. Yrittäjä Anette Raunio on tyytyväinen hyvään menekkiin huolimatta pikkujoulujen ja erilaisten tilaisuuksien vähentymisestä.

Von Elk Companyn Glöet -juomaa on myynnissä vain joulusesonkina. Glögikuohuviiniä myydään risteilijöillä, Alkon tilausvalikoimissa ja reilussa sadassa Alkossa hyllytuotteena sekä muutamissa ravintoloissa. Alko valitsee sesonkituotteet oman makuraatinsa kautta.

– Laivojen niin sanottu travel-myynti on käytännössä kokonaan poissa. Aiempina vuosina laivamyynti on ollut hyvää. Kuluttajamyynti monopolin osalta on säilynyt edellisvuoden kaltaisena, Anette Raunio ja yrityksen toinen perustaja Juha-Matti Raunio kertovat.

– Joulua edeltävien viimeisten kauppapäivien merkitys on älyttömän suuri. Tästä tulee kasvuvuosi.

Tuote tuotiin Suomen markkinoille vuonna 2015. Aluksi yrittäjät tekivät juomaliiketoimintaa päivätöidensä ohella. Anette Raunio hyppäsi täysipäiväiseksi yrittäjäksi vuonna 2018.

– Yritysidea lähti silloin hauskasta ideasta, mutta se lähti vetämään hyvin. Ruotsi alkoi näyttää pari vuotta sitten sellaisia merkkejä, että oli iso potentiaali käsillä.

Glöet on tänä jouluna myynnissä Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Englannissa sekä myös Saksassa. Ruotsi on isoin markkina ja Suomen osuus myynnistä on viidennes.

– Norjassa ja Tanskassa meillä oli tänä vuonna pientä kokeilua, mutta niihin korona vaikutti pahasti.

Tuotekehitystä ja brändäämistä

– Tarinamme sai alkunsa joulupäivänä 2012, kun halusin tarjota jotain erilaista vieraille ja teimme ensimmäisen kotikeittiöversion glögiskumpasta, jossa lasin pohjalle kaadettiin pikkaisen glögitiivistettä ja päälle proseccoa, Anette Raunio muistelee.

Myös ystävät tykästyivät kokeiluun, ja siitä yritysidea lähti liikkeelle. Juoma on palkittu mm. International Wine & Sprit Competitionissa hopealla.

Kylmänä nautittavan glögikuohuviinin resepti oli vaikea haaste jopa viinialan kovimmalle gurulle. Viiniasiantuntija Antti Rinta-Huumo on reseptien takana. Juomasta on kaksi makua: rosépohjainen ja valkoviinipohjainen maku.

– Haluamme, että juoman sokeripitoisuus on mahdollisimman alhaalla. Tuotekehitys kyllä kesti aika kauan.

Yrittäjät ovat varioineet tuotetta ja brändiä eri markkinoille alueen jouluperinteen mukaan. Skandinaviassa puhutaan glögiskumpasta, Keski-Euroopassa Glöet on kupliva glüchwein, eli Glubbel ja Britanniassa juoma on Sparking Mulledwine, Glubbel.

Tavoitteet isoissa glögimaissa ja Saksassa

Altia osti vuonna 2019 perheyhtiöstä pienen osuuden. Altia toimii maahantuojana Skandinavian markkinoilla. Juoman valmistus on Espanjassa. Tavoitteet kohdistuvat Pohjoismaiden glögimaissa markkinaosuuden kasvattamiseen sekä Saksan markkinaan.

– Glühwein-markkina on tosi kiinnostava. Se, jos mikä on iso markkina. Aloitimme tänä syksynä Saksassa verkkokaupassa pienellä määrällä, ja kaikki myytiin saman tien, Anette Raunio kertaa tapahtumia.

Uuden tuotteen lanseerausta on hidastanut messujen peruuntuminen pitkälti tämän vuoden osalta.

– Toivomme että koronatilanne paranee, ja mekin pääsisimme keväällä tapaamaan kumppaneita ja myymään. Ensi jouluunkin meillä on jotakin uutta luvassa. Aloitimme tuotekehityksen ensi sesonkia varten jo puolisen vuotta sitten.

Kuva: Von Elk Company

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi