Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Koronakriisi kasvatti kotiinkuljetuksen kysyntää – Ravintoloitsija pohtii vaihtoehtoja kuljetuspalveluille: "Ei olisi varaa antaa niin paljon katteesta pois"

Yksittäisen ravintolayrittäjän pohdinta kotiinkuljetuksen vaihtoehdoista on tasapainoilua katteiden, oman ajankäytön sekä tilaus- ja maksujärjestelmien kustannusten ja toimivuuden välillä. Åke ja Natti Borgström etsivät ratakaisua Jyväskylän keskustassa toimivalle Thai-ravintolalleen.

Verottaja on jatkanut lounasedun hyödyntämisen mahdollisuutta ruokailujen lisäksi kotiinkuljetuksissa.

Se tietää hyvää ravintoloitsijoille, jotka ovat joutuneet karsimaan asiakaspaikkojaan sekä sopeutumaan muilla tavoin koronakriisin aiheuttamaan asiakaskatoon.

Kotiinkuljetuksen järjestäminen on kuitenkin oma päänvaivansa. Kuljetuspalvelut, kuten Wolt ja Foodora, toimivat suurimmissa kaupungeissa, mutta monet yrittäjät kritisoivat komissioita, jotka voivat syödä jopa puolet katteista.

Jyväskyläläinen Åke Borgström halusi vertaistukea ja aloitti keskustelun kotiinkuljetuksen järjestämisen tavoista Yrittäjät #ostapieneltä -ryhmässä.

– Ei olisi varaa antaa niin paljon pois. Kansa kuitenkin kysyy kotiinkuljetusta. Meillä on sähköauto, jolla voitaisiin kuljettaa, mutta itse kuljettaminen syö aikaa, eikä kuljettajan pitäminen palkkalistoilla ole mahdollista, Borgström pohtii.

Hän on osakkaana vaimonsa pyörittämässä thai-ravintolassa, joka on ollut toiminnassa puolitoista vuotta. Ravintolasta on tarkoitus kasvaa elinkeino Borgströmin Natti-vaimolle, joka vastaisuudessa pyörittäisi ravintolaa enemmän omin voimin.

Tähän mennessä Borgström on kuljettanut lounasannoksia kerran päivässä neljän kilometrin säteellä ja ravintola on perinyt kuljetuksista kolmen euron palkkion.

Monta vaihtoehtoa

Kotiinkuljetuskysymys on pohdinnassa monelta kannalta. Oman sovelluksen rakentaminenkin oli vaihtoehto, mutta sen kehittäminen, markkinointi ja kustannukset ovat yksittäiselle ravintolalle liikaa.

Tilaus- ja maksujärjestelmänkin kehittämisessä on oma vaivansa, vaikka käytössä olisivat Whatsappin tai MobilePayn kaltaiset järjestelmät.

Yrittäjät #ostapieneltä -ryhmässä kannatusta ei saa oman sovelluksen kehittäminen, sillä se on työlästä ja oman sovelluksen markkinointi on kallista, eikä välttämättä tuo toivottua tehoa myyntiin. Ehdotuksia ratkaisuksi ovat ainakin oma verkkokauppa, tilauslomake ja maksuvaihtoehdot verkkosivuille sekä muita kuljetus- ja tilauspalveluita. Myös Wolt ja Foodora saavat ääniä, joskin korkea hinta mainitaan yhtä usein.

– En pelkästään hauku Woltia ja Foodoran kaltaisia toimijoita. Olen oppinut, että asiakkaat löytävät vaihtoehtoja niiden kautta ja osa kuluista pitäisi laittaa markkinoinnin piikkiin. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että esimerkiksi Woltin kautta tuleva tilaus täytyisi olla valmis kuljetettavaksi tietyssä ajassa. Entä jos ravintola on täynnä asiakkaita? Onko silloin tärkeämpi se asiakas, joka vaivautui paikalle vai se tilaus, joka tuli sovelluksen kautta. Korona-aikaan tämä ei kuitenkaan liene ongelma, Borgström miettii.

Sekin häntä mietityttää, pysyvätkö kuljetuspalveluiden tuotot Suomessa vai valuvatko ne ulkomaille. Wolt on suomalainen kasvuyritys, joka on perustettu vuonna 2014. Foodora on perustettu myös vuonna 2014. Sen omistaa saksalainen Delivery Hero, ja sen pääkonttori on Berliinissä.

– Mitään vaihtoehtoa ei ole poissuljettu. Ymmärrän, että kuljetuspalveluillakin on kuluja, mutta kalliita ne ovat. Asiakkaat tuskin tietävät, kuinka paljon ne katteesta syövät, Borgström sanoo.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi