11.10.2021 klo 10:14
Uutinen

Yrittäjä tarvitsee vain yhden ohjelmiston, kun käytössä on NetBaron®

Olisiko syytä keskittää toiminnot yhteen järjestelmään sen sijaan, että yrityksessä käytetään useita eri järjestelmiä ja ohjelmistoja, jotka eivät välttämättä keskustele keskenään?

Kaupallinen yhteistyö: NetBaron

Mistä kaikki oikein alkoi?

100 % suomalainen NetBaron lähestyy jo 20 vuoden merkkipaalua. Tarinan juuret ulottuvat 1990-luvun lopulle ja Powermil Oy:öön, joka työllisti jo silloin 135 henkeä ja myöhempien yrityskauppojen seurauksena tunnetaan nykyisin InfoCare Oy:nä. Antti Leinonen oli Powermil Oy:ssä kehittämässä ensimmäistä puhtaasti selainpohjaista varastonhallintaohjelmaa. Ohjelmaan liittyi myös asiakasviestintään tarkoitettu osa, jolla ilmoitettiin valmistuneesta huoltotyöstä tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Ensimmäinen selainpohjainen varastonhallintaohjelma syntyi tilanteen luomasta tarpeesta. Mutta Leinoselle jäi kytemään suurempi ajatus – onnistuisiko yrityksen koko sähköisen liiketoiminnan pyörittäminen selainpohjaisella ohjelmistolla? Voisiko sen saada tuotteistettua muidenkin käyttöön 2000-luvun alun Suomessa? Kun hän jäi sapattivapaalle myytyään omistusosuutensa Powermilistä, kipinä roihahti liekkiin.

NetBaron – yrittäjältä yrittäjälle

Leinonen halusi kuun taivaalta ja vuoden 2002 loppupuolella alkoi kehittämään selainpohjaista toiminnanohjausjärjestelmää, jossa olisi toimitusketjuun liittyvät ominaisuudet eli tilausten ja varastonhallinta sekä osto- ja myyntilaskutus. Nopeasti kuitenkin huomattiin, että ilman kirjanpitoa ja pankkiliikennettä kunnollinen automatisointi ei onnistuisi. Ne lisättiin ominaisuuspalettiin ja sen jälkeen mm. automaattiset viitteiden ja tiliotteiden noudot järjestelmään olivat mahdollisia. NetBaron oli syntynyt.

Vuosien varrella NetBaron on monipuolistunut ja sisältää nykyisin kaiken, mitä yritys voi odottaa sähköisen liiketoiminnan ohjelmistoltaan ja se toimii luonnollisesti myös mobiililaitteilla. Samaa ohjelmistoa voidaan käyttää töiden ohjaukseen, työajanseurantaan, tilausten käsittelyyn, laskutukseen, kirjanpitoon, palkkoihin, viranomaisilmoituksiin… ja aina yhden kirjauksen periaatteella.

Yhden kirjauksen periaate

Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun varastoon tulee ruuvi ja sen tiedot kirjataan järjestelmään, on ruuvin tiedot ongittavissa esiin mistä tahansa toiminnasta, jossa ruuvi on ollut myöhemmin mukana. Jos ruuvi on käytetty huoltokohteessa korjattavaan laitteeseen, saadaan ruuviin liittyvä tieto esiin mm. työajanseurannassa, myyntilaskutuksessa, kirjanpidon tositteessa, varastonkulutuksessa. Kerran järjestelmään syötetty tieto on kaikkien saatavilla reaaliaikaisesti.

Kerran syötettyyn tietoon pääsee järjestelmässä siis käsiksi kaikista tietoon liittyvistä tapahtumista porautumalla alkuperäiseen tapahtumaan asti esimerkiksi tarjouksesta, laskulta tai kirjanpidon tositteelta. Tästä käytetään NetBaronissa nimitystä ”linkitys”. Myös suurin osa raporteista on samaan tapaan porautuvia eli siirtyminen raportilta alkuperäiseen tapahtumaan, jossa tiedot on ensimmäisen kerran syötetty, ja paluu raportille siihen kohtaan mistä porautuminen aloitettiin, käyvät näppärästi.

Keskittäminen yhteen järjestelmään tuo todellista tehoa

Yrityksessä saattaa olla käytössä useita järjestelmiä ja ohjelmistoja, jotka eivät keskustele kunnolla keskenään, olisiko syytä keskittää toiminnot yhteen järjestelmään? Yhdessä kaiken kattavassa järjestelmässä tieto tarvitsee syöttää ja antaa vain kerran, minkä jälkeen tieto on käytettävissä seuraavissa vaiheissa ilman uudelleen syöttämistä. Henkilöstön voimavaroja ei tarvitse käyttää uusien käyttöliittymien opiskeluun ja esimerkiksi sijaistaminen sujuu helpommin tutunnäköisessä ohjelmistonäkymässä.

Säästöä ja tehokkuutta syntyy jo pelkästään ohjelmiston tuomista automaattisista toiminnoista sekä älykkäistä ja itseoppivista ominaisuuksista. Ohjelmisto tekee ihmisen puolesta haluttuja tehtäviä antaen työntekijälle ja yrittäjälle aikaa hoitaa esimerkiksi asiantuntijatehtäviä. Ohjelmiston sisältämät automatisoidut toiminnot myös vähentävät inhimillisten virheiden määrää ja niistä koituvaa ylimääräistä työtä.

Hinnoittelu selkeää ja kulut ennakoitavissa

NetBaron-hinnoittelu perustuu käyttöön otettujen ominaisuuksien ja käyttäjätunnusten määrään, tapahtumien määrällä ei ole vaikutusta hintaan. Joissakin ohjelmistoissa on kuukausittainen perusmaksu ja lisäksi tapahtumakohtaiset maksut, jolloin esimerkiksi yksi verkkolasku voi aiheuttaa jopa 3–4 euron kulut. Tapahtumakohtaiset maksut tuovat epävarmuutta ohjelmistokulujen ennakointiin. NetBaronissa ennakointi on helppoa, koska kaikki kulut ja kustannukset on etukäteen sovittu ja tiedossa. Saatavana on myös tapahtumapohjainen mikroyrityshinnastomalli, jossa kuukausimaksu on edullinen, mutta jokaisen laskun luonti maksaa erikseen.

NetBaron on Avainlippu-palvelu ja tutkimusmenestyjä

NetBaronille on myönnetty Avainlippu-tunnus osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. NetBaron on menestynyt viimeisen kahden vuoden aikana Taloushallintoliiton puolueettomissa ohjelmistovertailuissa: Taloushallinto-ohjelmistojen vertailussa 2020 NetBaron sijoittui toiseksi ja palkanlaskentaohjelmistojen vertailussa (julk. 2021) jaetulle ykkössijalle. NetBaron on ollut myös korkeimmassa AAA-luottoluokituksessa jo 10 vuotta.

Tutustu tarkemmin NetBaroniin ja pyydä esittely