Etsi

Emergency banner

Talous

Turun telakan tilanne huolestuttava: alihankintayritykset suuntaavat tulevaisuuteen epävarmuudessa, yt-uutisia tullee lisää

Risteilyalan lamaannuksen vaikutukset alueen yrityskenttään huolettavat Varsinais-Suomen Yrittäjissä.

– Telakan merkitys Varsinais-Suomen aluetaloudelle on selvitysten mukaan massiivinen. Kun telakka joutuu nyt supistamaan tuotantoaan koronavaikutusten vuoksi, yt- ja muihin toimiin joudutaan jollain aikavälillä myös alihankintaverkostossa, Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter katsoo.

Meyer Turun telakka ilmoitti tiistaina aloittavansa aiemmin ilmoitettua laajemmat yt-neuvottelut, joiden lähtökohtana on 450 työntekijän irtisanominen. Lisäksi 900 työntekijää on muiden yt-toimien kohteena. Koronaviruksen aiheuttama risteilyalan markkinatilanteen lamaannus on johtamassa siihen, että yhtiö neuvottelee nyt tilatun seitsemän uuden aluksen rakentamis- ja valmistumisajoista ja tuotannon supistamisesta.

Turun telakan suoria toimittajayrityksiä oli Turun yliopiston ja kaupungin alkuvuonna julkaiseman selvityksen mukaan vuonna 2018 yhteensä 1246, joista kotimaisia oli 927. Suorilla toimittajilla on kattava koko maan laajuinen alihankintaverkosto. Lähes puolet alihankkijoista toimii Varsinais-Suomessa.

Aikaisemmin Meyer Turku on suunnitellut kasvattavansa tuotantoaan yhden laivan vuosiluovutustahdista kahteen vuonna 2023. Yhtiön arvio on kuitenkin tällä hetkellä se, että Turun telakalta luovutetaan jatkossakin vain yksi suuri risteilylaiva vuodessa.

– Tuotannon kaksinkertaistaminen telakalla olisi tarkoittanut sitä myös monissa alihankintayrityksissä. Moni on varautunut investoinneissa ja rekrytoinneissa tuotannon kasvattamiseen. Nyt tulevaisuuteen suunnataan suuressa epävarmuudessa, kun koko risteilymatkustamisen tulevaisuus on suuri kysymysmerkki, Munter arvioi.

– Onneksi jotain takavuosien ongelmista on opittu. Maakunnassamme on hyvät viranomais- ja asiantuntijaverkostot sekä osaamista äkillisten rakenteellisten muutosten kohtaamiseen ja maakunnan jälleenrakentamiseen.

Turun telakan uuden nousun vanavedessä Varsinais-Suomi on kivunnut maamme talouden yhdeksi veturiksi.

- Uutiset telakalta ovat erittäin huolestuttavia paitsi maakunnan, myös koko Suomen näkökulmasta. Korona iskee maamme talouteen ja yrityksiin valtavalla voimalla ilman telakkateollisuuden ongelmiakin, Munter sanoo.