Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Järjestö

Rannikon Puutarha ja Halikon Yrittäjät kumppaneineen valmistelevat kaikkien aikojen Kurpitsaviikkoja

Nyt jo neljättä kertaa järjestettävä Rannikon Puutarhan kurpitsatapahtuma on laajentumassa entisestään. Alun perin pienestä liikkeelle lähtenyt tapahtuma keräsi viime vuonna kymmeniä tuhansia vierailijoita Salon Halikkoon ja sai myös niin valtakunnallista kuin kansainvälistä huomiota.

Tänä vuonna kurpitsan ympärille pyritään luomaan kokonaisvaltainen matkailutapahtuma, jossa vierailijat pääsevät nauttimaan halloween-tunnelman lisäksi myös alueen muusta palvelutarjonnasta.

Idean isä, yrittäjä Esa Rannikko kertoo ajatuksen syntyneen eräänä syksyisenä päivänä hänen ajelleessaan traktorilla mansikkamaan laitaa pitkin. Mieleen juolahti idea kurpitsalyhdyistä, jotka kasattaisiin ohikulkevien iloksi pellon laidalle. Ei vaadittu kuin muutama minuutti, kun nopeiden ratkaisujen mieheksi tunnustautuva Rannikko oli jo soittanut muutaman puhelun ja järjestänyt kynttilät ja kaivertajat kurpitsoille.

– Suoraan sanottuna minulla ei koskaan käynyt mielessä, että kurainen mansikkapelto vetäisi tällaisilla määrillä porukkaa ja rokkaisi näin suuresti, Rannikko toteaa.

Kaiken takana on alusta saakka ollut halu ilahduttaa ihmisiä hyvänmielen tapahtumalla ja samalla tukea paikallista yritystoimintaa. Esa Rannikon mielestä Salossa jäätiin vuosiksi märehtimään Nokian lähtöä sen sijaan, että olisi nähty muiden perinteistenkin alojen ja yritysten potentiaali. Halikkoa Rannikko vertaa Disneyn Autot elokuvasta tuttuun Syylari Cityyn, johon uuden ohikulkutien myötä kukaan ei enää pysähdy.

– Halikossa on paljon hienoja liikkeitä ja palveluita. Tällä tapahtumalla pyritään saamaan porukka pysähtymään Salossa ja tutustumaan sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Halikon Yrittäjät ja SSKKY:n opiskelijat mukaan tapahtumaprojektiin

Tänä vuonna tapahtuman koordinoinnissa mukana on myös Halikon Yrittäjät, joka niputtaa paikallisen yrittäjäporukan yhteen. Tapahtuman valmisteluja ja markkinointia varten mukaan pyydettiin myös Salon seudun koulutuskuntayhtymän opiskelijoita niin matkailu- kuin visualistialalta.

– Yhdistyksellämme on entuudestaan erittäin positiivisia kokemuksia oppilaitoksen kanssa tehdystä yhteistyöstä. Meillä on iso luotto opiskelijoiden osaamiseen ja ideoihin, joten olemme halunneet antaa melko vapaat kädet, Halikon Yrittäjien tiedottajana toimiva Tea Vasström kertoo.

Matkailu- ja visualistialan opiskelijoista muodostuvan porukan vastuulla on suunnitella tapahtumasta toimiva konsepti, jonka ympärille voidaan rakentaa myös tulevina vuosina. 10.8. järjestetyssä projektin infotilaisuudessa ammattiopiston tiloissa välittyy opiskelijoiden kiinnostus tapahtumaa kohtaan.

– Tapahtuman idea on loistava ja lähdemme mielellämme mukaan tähän projektiin. Toki aikataulu on melko tiukka, toteaa matkailualan opiskelija Kirsi Kautto.

Myös turvallisuusasiat mietityttävät opiskelijoita.

– Tapahtuma järjestetään hämärään aikaan ja paikalle odotetaan kymmeniä tuhansia ihmisiä. Siksi on todella tärkeää, että liikenteen ja ihmismassojen ohjaukseen panostetaan, jotta voidaan pitää huolta vierailijoiden turvallisuudesta, sanoo visualistialan opiskelija Saara Huggila-Heikkilä.

Uusia yhteistyökumppaneita mukaan tapahtumaan 

11.–24.10. järjestettäville Kurpitsaviikoille on jo nyt ilmoittautunut uusia yhteistyökumppaneita mukaan. Tällä hetkellä omaa oheisohjelmaa ja palveluita suunnittelevat mm. Wiurila, Rikalanmäki ja Design Hill.

Esa Rannikolla on tapahtuman alkuajoista lähtien ollut selvää, että kaikki paikalliset yrittäjät ovat tervetulleita mukaan.

– Kannustan kaikkia ottamaan hyödyn irti liikkuvista ihmismassoista, Rannikko toteaa.

Hyvä yhteishenki ja positiivinen meininki välittyvät myös Halikon Yrittäjien tiedottaja Vasströmin puheista.

– On onni, että meillä on näin hienoja yrityksiä Halikossa, jotka lähtevät innolla mukaan yhteisiin projekteihin.

 

Teksti: Inkeri Sundberg

Kuvituskuva: Canva