3.1.2019 klo 15:22
Uutinen

Beautyhair Sirpa Mansner Oy:ssä kasvua tavoitellaan kolmen sukupolven voimin

Beautyhair Sirpa Mansner Oy sai alkunsa vuonna 1967 nuoren yrittäjän unelmasta isosta kampaamoliikkeestä Helsingin keskustassa. Kolmen sukupolven voimalla yritys on ponnistanut Karhupuistosta 14 liikkeen ja lähes 100 ammattilaista työllistäväksi ketjuksi.

Voisi sanoa, että Beautyhair Sirpa Mansner Oy on poikkeus kotimaisella kampaamoalalla. Yritys työllistää lähes 100 kauneuden ammattilaista, vaikka alalla on yleistä vuokrata tuoleja muille yrittäjille. Kasvuhalukkuus on myös erottava tekijä: harva alan yritys Suomessa tähtää ketjuksi.

Yrityksen syntykään ei ole se tavallisin. Sirpa Mansner haaveili pienestä pitäen kampaajan työstä ja liiketilasta paraatipaikalla Helsingin keskustassa. Unelmista tuli totta, kun ensimmäinen oma kampaamo avasi ovensa Kallion Karhupuiston laidalla vuonna 1967 Sirpan ollessa vain 19-vuotias. Kunnianhimoinen nuori naisyrittäjä tiesi, ettei halua tehdä yksin töitä, joten pian yrityksen palveluksessa työskentelivät ensimmäiset työntekijät.

Mansnerin haaveena oli kasvattaa kampaamostaan tunnettu ja laadukas brändi.

– Olin ehdoton ammattitaidon suhteen ja kävin alusta asti ulkomailla paitsi opiskelemassa alan trendejä, myös liikkeenjohdon kursseilla. Halusin yhdistää luovaan käsityöammattiin korkean ammattitaidon ja bisnesosaamisen, Sirpa kertoo.

Yrityksen tasainen ja korkea palvelutaso on toteutettu tuntemalla jokainen työntekijä henkilökohtaisesti. Siksi ketjun liikkeet sijaitsevat vain pääkaupunkiseudun sisällä. Yksi poikkeus toki on: Lahteen avattiin kokeilumielessä toimipiste muutama vuosi sitten.

– Meillä on töissä ihmisiä, ei mitään numeroita. Työsuhteiden lisäksi muutkin suhteemme ovat pitkiä: liikepaikat, yhteistyökumppanuudet ja erityisesti asiakassuhteet. Meillä käy edelleen Karhupuiston liikkeessä asioineita ihmisiä, jotka käyttävät palveluitamme nyt jopa kolmessa sukupolvessa, Nina Olander-Villegas (kuvassa vasemmalla), Mansnerin tytär, kertoo.

Vaikka yritys tekee monia asioita alallaan ensimmäisenä, toiminta on pitkäjänteistä ja harkittua. Turvana on 51-vuotias yritys, jossa pieniä virheitä ei tarvitse tehdä uudestaan.

Sukupolvelta toiselle

Kampaamoyrityksen kasvua on tukenut onnistunut sukupolvenvaihdos. Vuonna 2012 toteutunutta muutosta valmisteltiin asiantuntijoiden avulla ja ajan kanssa.

Kaikilla kolmella sukupolvella on yrityksen toiminnassa edelleen tärkeä roolinsa. Perustaja Sirpa Mansner on eläkkeellä, mutta toimii hallituksen puheenjohtajana. Johdosta vastaavat tytär Nina Olander-Villegas sekä poika Sebastian Ström. Yrityksen palveluksessa ja omistajina on jo kaksi lapsenlasta: Vanessa (kuvassa oikealla), joka hoitaa hallintotehtäviä, sekä Victor, joka avasi tuoreinta liikettä kauppakeskus Redissä.

Joka maanantai perhe tapaa yrityksen johtoryhmän kokouksessa. Ajan rajallisuuden vuoksi kokouksen pääpaino on työasioissa, mutta vapaa-ajalla pidetään tiiviisti yhteyttä.

Kaikki perheenjäsenet ovat tulleet yrityksen toimintaan nuorena. Nina tunnustaa ihailleensa pienenä liikkeiden tyylikkäitä kampaajia ja asiakkaita. Jo 13-vuotiaana hän laittoi ystäviensä hiuksia ja 15-vuotiaana teki kunnolla töitä äidin yrityksessä.

– Perheyrityksessä työskentelemisen etu on se, että ihmiset ovat sitoutuneita ja kasvaneet tähän juttuun. Vastuun ottaminen on luontevaa, Nina luettelee.

Toki oman roolin rajat häilyvät välillä. Toimitusjohtajana hän tekee tarvittaessa mitä vain. Perheenjäseniltä tulee helposti myös vaadittua liikaa. Omaa äitiään Sirpaa hän kiittelee siitä, että hän on antanut uusille sukupolville tilaa toteuttaa.

Ensi vuonna yritys avaa uuden liikkeen Pasilan Triplaan. Hyvä tiimityö ja vastuunjako perheen ja työntekijöiden kesken varmistavat luottavaisen mielen.

Suomen mestari

Ammatillinen osaaminen on yrityksessä jaettu intohimo ja työntekijöille tarjotaan runsaasti mahdollisuuksia kouluttautua. Ninan oma kasvu ammattilaiseksi tapahtui loistavien kampaajien keskellä.

– Minulla oli jo nuorena ajatus, että haluan olla alani paras. Lähipiirissä oli paljon kampaajia ja alan Suomen mestareita. Halusin pistää paremmaksi, hän muistelee.

Nina aloitti kilpailemisen nuorena voittaen Suomen mestaruuden vuonna 1992. Kilpailijasta kehittyi kansainvälinen tuomari ja maajoukkuevalmentaja. Viime vuodet hän on keskittynyt kouluttamaan omaa henkilökuntaa.

– Varmaan se, että äiti ja minä olemme kampaajamestareita, on syy miksi haluamme tukea henkilökuntaa kaikessa ammattitaidon kehittämisessä ja kilpailuissa.

Kyse on Ninan mukaan ammattitaidon lisäksi myös inspiraatiosta. Kouluttautuminen takaa, että luovuus säilyy työnteossa.

Yritys tekee yhteistyötä oppilaitosten kanssa tarjoten arvokasta työkokemusta työharjoittelijoille ja oppisopimusopiskelijoille. Joukosta löytyy aina timantteja, jotka on ilo palkata yrityksen palvelukseen.

Muutosten tuulet

Vanhan yrityksen on tärkeää pysyä kehityksessä mukana, ja trendialalla muutos on todella nopeaa. Pärjäämisen edellytys on olla askeleen edellä muita.

– Meille menestyksen edellytys on se, että olemme pysyneet omalla osaamisalueellamme. Kaikista yrityksen toiminnoista vastaa kyseisen alan ammattilainen. Esimerkiksi sosiaalista mediasta meillä hoitaa kaksi henkilöä.

Ihmisten käyttäytyminen ja ajankäyttö ovat muuttuneet vuosien varrella. Kiireiset asiakkaat eivät käy kampaajalla enää kesken työpäivän, vaan sen jälkeen. Työt painottuvat yhä enemmän iltaan ja viikonloppuun.

Kuluttajat ovat myös entistä ympäristö- ja laatutietoisempia. Kampaamon asiakkaat perehtyvät tuotteiden ainesosiin ja kyselevät ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja. Miehet panostavat nykyään enemmän ulkonäköön ja ovat lisänneet parturikäyntien määrää.

Palkittua tekemistä

Vuosien laadukas työ on saanut paljon tunnustusta. Viimeisin palkinto on Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto, jonka perhe vastaanotti Suomen Yrittäjien Yrittäjäpäivillä lokakuussa.

– Hienoa, että naisvaltainen käsityöammatti noteerataan korkealle, Nina iloitsee.

Yrityksen perustaja Sirpa on tehnyt vuosia töitä sen eteen, että naisten työllistämiseen ei olisi kynnystä.

– Äitiyden kustannukset eivät jakaannu työnantajilla tasan, meilläkin on äitiyslomalla henkilökunnasta koko ajan noin 15 prosenttia. Lasta ei saisi pitää kulueränä eikä rekrytoinnin esteenä.

Yrityksessä kohdatut haasteet eivät ole koskaan lamauttaneet ja kaikesta on selvitty. Esimerkiksi laman takia ei ole jouduttu irtisanomaan tai lomauttamaan. Tästä Nina on ylpeä.

Yrityksen tulevaisuuskin on hyvissä käsissä. Nina viihtyy työssään kampaamon nauravaisessa ilmapiirissä ja lapset ovat löytäneet vahvuuksiensa mukaan roolit yrityksessä.

Entä tuleeko perheestä vielä mestarikampaajia?

– Laitan panokset seuraavaan sukupolveen, veljeni 11-vuotiaaseen tyttäreen.

Beautyhair Sirpa Mansner Oy

  • Yritys tarjoaa hius- ja kauneudenhoitopalveluja 14 liikkeessä pääkaupunkiseudulla
  • Perustaja: Sirpa Mansner
  • Perustettu: 1967
  • Toimitusjohtaja: Nina Olander-Villegas
  • Liikevaihto: 4,8 milj. euroa
  • Työntekijöitä: 95
  • Palkittiin vuoden 2018 Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla lokakuussa 2018

Teksti ja kuvat: Jaana Tihtonen

Juttu on julkaistu alun perin Helsingin Yrittäjien Yritystä Stadiin -jäsenlehden numerossa 3/2018. Lue lehden verkkoversio Issuu-palvelusta.