Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Yrittämisen ensiaskel: Mistä idea liiketoiminnalle?

"Yrittäjän ensimmäinen vuosi" on artikkelisarja, joka on suunniteltu erityisesti nuorille yrittäjille ja sellaiseksi haluaville. Tarkoituksena on jakaa konkreettista tietoa yrityksen perustamisesta ja pohtia miten pitkäjänteinen ja kestävä yritystoiminta rakennetaan. Sarjan ensimmäisessä osassa tartutaan monia kutkuttavaan aiheeseen: mistä toimiva idea yritykselle?

YRITTÄJÄN ENSIMMÄINEN VUOSI: OSA 1 | Yrittäjyys. Sana, joka kuvastaa juuri sitä, mistä on kysymys, ja samalla saa osakseen paljon kritiikkiä.

”Haluaisin kutsua itseäni onnistujaksi”, sanoo yksi ja, ”En minä ole yrittäjä, olen tekijä”, sanoo toinen.

”Yrittämisen” negatiivisen klangin ei kannata antaa johtaa harhaan. Asiaa ei helpota, että edelleen monissa kouluissa ja kotikasvatuksissa yrittäjyyteen ei osata antaa riittävää kannustusta tai tukea. Jos lähipiirissä ei ole yrittäjiä ja koulussa keskitytään pääasiassa akateemisiin vaihtoehtoihin, voi touhuun ryhtyminen tuntua aika etäiseltä.

Mutta mitä jos kaikesta huolimatta tai jopa ympäristön kannustamana löydätkin itsesi ajattelemasta mahdollisuuksia, joita itsesi työllistäminen tuo tullessaan? Sinua saattaa houkuttaa valintojen vapaus, monipuolisuus, omaehtoinen toimiminen, oman vision toteuttaminen, tietyn ammatin harjoittaminen tai, nyt tulee se the asia tälle päivälle, sinulla on idea, josta haluaisit rakentaa jotain suurempaa.

Laskuttavan työvoiman käyttäminen on työnantajalle usein palkkatyövoimaa joustavampaa, ja monet alat pyörivät mikroyrittäjien voimin. Kevytyrittäjyyden avulla kynnys kokeilla siipiään yrittäjänä on matalampi kuin koskaan. Yrittäjyys ei ole ainakaan vähenemässä.

Kutkutteleeko? Bueno! Jatka siis lukemista.

Ideoita, onko niitä?

Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii yleensä jonkinlaisen suunnitelman siitä, mitä lähdetään tekemään. Idea saattaa olla kirkas kuin kristalli, kaukaisuudessa häämöttävä hahmotelma, useimmiten jotain siltä väliltä. Taustalla on kuitenkin jokin tietosi tai taitosi, jolla on muille ihmisille niin paljon arvoa, että he haluavat maksaa siitä rahaa. Mutta mistä lähteä liikkeelle, jos liikeidea ei kuitenkaan ilmesty yöuniin fanfaarien saattelemana? Alla on muutama ajatus, joiden kautta voit ryhtyä miettimään oman toimintasi mahdollisuuksia:

Tarve

Ilman tarvetta ei ole bisnestä. Monien yritysten kipinä on saanut alkunsa arjessa havaitusta tyydyttämättömästä tarpeesta, johon on uskallettu lähteä etsimään ratkaisua. Eikö toimistokorttelissa ole hyviä lounasravintoloita? Miksei kukaan myy kahvia kotitoimituksena tai maahantuo näitä upeita senegalilaisia huonekaluja? Pitääkö taas kaikki tehdä itse? Kun tarpeeksi moni jakaa saman ärsytyksen, ollaan mahdollisen liikeidean äärellä.

Idea voi syntyä mistä ja milloin vain, joten kannattaa pitää silmät ja korvat auki! Vaikka ihmisen perustarpeet pysyvät jokseenkin samoina, niin tarpeilla on tapana muuttua ajan mukana. IBM:n johtaja ennusti vuonna 1943, että maailmassa on tarvetta ehkä viidelle tietokoneelle.  

Taito

Taidon kaupallistaminen on myös klassinen lähtölaukaus yrittäjyydelle. Onko sinulla jonkin tietyn alan koulutus, vahva osaaminen harrastuksen piiristä tai jotain muuta kautta syntynyt taito, joka voisi antaa pohjan liiketoiminnalle? Tiedätkö jotain, mitä muut eivät tiedä? Suunnitteletko hienompia vaatteita kuin kukaan muu kotikunnassasi? Osaatko maalata taloja tai tauluja? Lähes jokaiselle taidolle löytyy kysyntää jostain päin planeettaa, kun sen osaa paketoida oikein.

Tsägä

Joskus yrittäjyyteen vaan kompastuu. Kaveri pyytää sinua mukaan, unelmiesi alalla toimiminen vaatii y-tunnuksen, synnyt perheyrityksen lapsikatraaseen tai sinulle tarjoutuu mahdollisuus ostaa olemassaoleva yritys. Tsägällä on aivan yhtä hyväksyttävä tapa päätyä yrittäjäksi kuin muutkin. Tärkeintä on se, mitä lähtee itse sattuman jäljiltä rakentamaan.

Täydellisessä maailmassa törmäät tsägällä tarpeeseen ja vastaat siihen taidolla. Todellinen maailma toimii hieman monimutkaisemmin. Muista kuitenkin, että jokainen käyttämäsi palvelu ja jokainen kotonasi lojuva esine on aikoinaan ollut hullu idea jonkun takaraivossa. Yrittäjä on hän, joka päättää viedä hullun (tai järkevän, onhan toki niitäkin!) idean todellisuuteen.

Mistä tiedät, että idea on hyvä?

Liikeidean toimivuuden arviointi ei ole helppoa. Löydätkö asiakkaita? Tarvitsetko rahoitusta? Yksin vai yhdessä? Miten pitäisi hinnoitella? Mitä verottaja sanoo? Minkälaista toimitilaa tarvitset? Kevytyrittäjyys, toiminimi, osakeyhtiö vai mitä näitä kommandoyhtiöitä ikinä onkaan? Myynti, markkinointi, strategia – ja mitä vielä?

Kun sinulla on liikeidean siemen, on hyvä löytää oikea haudutus- ja jatkojalostusympäristö. Jos olet onnekas, sinulla voi olla ympärilläsi ihmisiä, ketkä ymmärtävät yrittäjyydestä ja haluavat auttaa. Sparraavat ystävät ovat kultaakin arvokkaampia - joskin parhaassa tapauksessa ilmaisia, jolloin arvon määritys on hankalampaa -  ja liikeidean läpikäynti neutraalilla maaperällä on hyödyllistä. Onko tarve vain omassa päässäni? Kuinka paljon kaverini olisi valmis maksamaan hilavitkuttimesta, joka lämmittää työtuolin istuimen 28-asteiseksi joka aamu klo 7.35? Ai ei mitään? Mitä erilaisimpien ihmisten kanssa pääset juttelemaan, sitä parempi.  

Alkuvaiheessa uutta ideaa saattaa olla vaikea selittää. Mitä useammin joudut sanallistamaan bisnesideasi, sitä kirkkaammaksi se hioutuu. Kuulija ei siltikään välttämättä ymmärrä mistä puhut ja hänellä voi olla syvälle iskostuneita käsityksiä tai muita ennakkoluuloja, jotka vaikuttavat mielipiteeseen. Kavereiden suusta tulevat kommentit saattavat olla kannustavia, mutta eivät välttämättä objektiivisia. Joskus on vaikeaa löytää ihmisiä, keiden kanssa pallotella yrittämistä tai liikeideaa, jolloin voi kääntyä yrittäjäverkoston puoleen. Esimerkiksi HYNY:ltä saa apua ja vertaistukea alkuvaiheen pallotteluun: tule mukaan tästä.

Yrittäjäksi lähtevän usko tulee olemaan koetuksella monen monta kertaa. Kun mietit kiemurtelevaa polkua kohti yrittäjyyttä, on tärkeää että löydät itse roimasti uskoa tekemiseesi ja valitset viisaasti ne ihmiset, joiden neuvoja kuuntelet. Idea on vasta siemen, jonka itäminen riippuu monestakin asiasta. Itu saattaa kasvaa nopeasti tai vaatia oman aikansa - mutta rakkaudella, pitkäjänteisyydellä ja työtä tekemällä myös hankalaankin maastoon kylvetty jyvä voi tuottaa valtavan kauniin sadon.

Okei, idea on, mitä sen jälkeen?

Ideasta seuraava askel on yrityksen perustamisen konkreettiset askeleet. Seuraavassa artikkelissa käymme läpi yrityksen perustamisen muistilistan. Anna ideoiden pulputa ja pysy kuulolla!

   

Teksti: Aino Papinniemi, Aatelma Oy, HYNY:n puheenjohtaja ja Anttoni Palm, Artlab Productions Oy, HYNY:n vastuullisuusvastaava

Kuva: AdobeStock


YRITTÄJÄN ENSIMMÄINEN VUOSI on artikkelisarja, joka on suunniteltu erityisesti nuorille yrittäjille ja sellaiseksi haluaville. Tarkoituksena on jakaa konkreettista tietoa yrityksen perustamisesta, asiakkaiden hankkimisesta ja verotuksesta sekä pohtia miten pitkäjänteinen ja kestävä yritystoiminta rakennetaan. Artikkelisarjaa toimittaa Helsingin nuorten yrittäjien eli HYNY:n hallitus.

Tutustu HYNY:n toimintaan somessa: