Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Markkinointi

Hakukoneoptimoinnin avulla voit tehdä bisnestä ilman markkinointibudjettia

Hakukoneoptimointi on linkki sinun ja potentiaalisen ostajan välillä. Sen avulla vastaat hänen tarpeeseen – ja teet kauppaa. Nappaa vinkit parempaan verkkonäkyvyyteen viestintäalan yrittäjä ja SEO-asiantuntija Inka Ikoselta.

Jos yritystä ei löydy, sitä ei ole olemassa. Hakukoneoptimointi on löydettävyyden tärkein työkalu verkossa. Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) on sitä, kun verkkosivuston sijoituksia pyritään parantamaan hakukoneiden hakutuloksissa.

Hakukoneet arvioivat, mitkä sivustot tarjoavat laadukkainta, hyödyllisintä ja luotettavinta sisältöä, ja asettavat sivustot näiden perusteella järjestykseen. Koska hakija haluaa ratkaisun ongelmaansa nopeasti, hakutulossivun ykköspaikka saa noin kolmanneksen klikeistä.

SEO toimii linkkinä sinun ja potentiaalisen asiakkaan välillä. Jopa 70 prosenttia verkkosivuston kävijäliikenteestä tulee hakukoneista. Hakukoneoptimoinnin avulla voit vastata ihmisen tarpeeseen ja tyydyttää hänen tiedonjanonsa.

Monella pienyrittäjällä ei ole kovin kummoista markkinointibudjettia. Hakukoneoptimoinnin avulla voi tehdä bisnestä ja vieläpä ilman rahaa. Tutkimusten mukaan hakukoneiden kautta tulee eniten yhteydenottoja ja konversioita. Hakukonenäkyvyyden parantaminen ei vaadi muuta kuin hieman aiheeseen perehtymistä ja aikaa.

Panosta sisältöön

Hakukoneiden markkinajohtajan eli Googlen tarkka algoritmi on salaisuus, mutta tärkeimmät hakukriteerit ovat tiedossa. Trendit vaihtuvat, mutta vuodesta toiseen tärkeimpänä säilyy laadukas sisältö.

Sisällön optimoimisessa oikeiden avainsanojen valinta on tärkeintä. Jos kukaan ei hae valitsemillasi avainsanoilla tai mikäli sisältö ei vastaa hakijan tarpeeseen, hakukoneoptimointi on turhaa. On olennaista ymmärtää, mitä ihminen avainsanalla hakee: kaipaako hän tietoa, onko hän ostamassa tuotteita, kartoittamassa vaihtoehtoja vai etsimässä ohjeita.

Tiedät varmaan jo, mihin tarpeeseen tuotteesi tai palvelusi vastaa. Mieti, millä sanoilla ihminen hakisi sitä verkosta. Kysy tuttavilta tai nykyisiltä asiakkailta, mitä he kirjoittaisivat hakukoneeseen etsiessään yrityksesi tuotetta.

Selvitä avainsanojen hakumäärät työkalujen, kuten Googlen Keyword Plannerin, Ubersuggestin tai Keywordtool.ion avulla. Näistä työkaluista saat myös ideoita avainsanoihin. Älä valitse liian geneeristä avainsanaa, jolla kilpailu on kovaa. Et välttämättä nouse hakutuloksissa tai löydä sinulle oikeita asiakkaita.

Selvitä, millä sanoilla kilpailijasi nousevat hakutuloksissa ja googlaa myös valitsemillasi avainsanoilla. Mieti, kuinka erotut.

Käytä valitsemaasi avainsanaa sisältösi eri elementeissä: otsikossa, mahdollisessa alaotsikossa tai ingressissä, väliotsikoissa, URL-osoitteessa, kuvan tiedoissa ja leipätekstissä.

Muista, että menestys hakukoneissa vaatii pitkäjänteistä työtä. Seuraa analytiikasta sisällön kehitystä hakukoneissa ja arvioi, mikä sisällössä toimii ja mitä voi vielä kehittää.

Jos sinulla ei ole yrittäjänä aikaa itse tuottaa sisältöjä, palkkaa SEO-ammattilainen. Investointi ulkopuoliseen asiantuntijaan maksaa itsensä takaisin parhaimmillaan vuosien näkyvyydellä hakukoneissa.


Kirjoittaja Inka Ikonen (tmi. Inka Ikonen) on viestintäalan yrittäjä, jonka supervoima on SEO. Inkan liiketoiminnan ydin on hakukoneoptimointi, josta hän kirjoittaa, kouluttaa ja konsultoi. 


Teksti: Inka Ikonen
Kuvat: Johanna Pekari ja AdobeStock

Juttu on alun perin julkaistu Yritystä Stadiin -lehdessä 1/2021 (ilmestynyt huhtikuussa 2021). Lue koko lehti Issuu-palvelusta.